Beste,

‘Kan het succes van de podcast een springplank zijn naar het luisterboek?’ Dat vroeg Hugo Blom, uitgever van de VPRO Gids, zich dit weekend af in Zijn entree in podcastland is vermoedelijk herkenbaar voor velen: na (soms dwingende) aanmoedigingen van uitgesproken liefhebbers begon hij met gezonde tegenzin te luisteren naar de podcast

De afloop klonk me eveneens bekend in de oren: ‘Na Serial volgde nog veel meer, en in een verbazingwekkend tempo joeg ik er tientallen uren audio doorheen, allengs hongeriger wordend naar meer, spannender, nieuwer, opwindender.’

Ook ik kreeg de afgelopen jaren steeds meer oren naar podcasts. Als luisteraar, én als uitgever. Alweer anderhalf jaar geleden namen we voor het boek Thuis ben je van Arnon Grunberg een podcast op. In leest Arnon Grunberg je tien verhalen uit het boek voor.

En vorige week publiceerden we de van een nieuwe podcast, Amerikanen lopen niet, waarin Arjen van Veelen je meeneemt naar het vergeten hart van de VS.

Waarom zou je je als boekenuitgever aan podcasts wagen? Dit zijn onze overwegingen.

1. Het is misschien wel de persoonlijkste vertelvorm

Een schrijver die voorleest uit eigen werk, en dat in je oor: veel intiemer wordt het niet. Niet iedere schrijver staat ervoor open of heeft een stem die een heel boek kan dragen, maar niemand kent zijn werk zo goed als de schrijver zelf. Met zijn eigen stem brengt een schrijver zijn woorden nóg meer tot leven.

Dat merkte ik toen ik met een paar collega’s mee ging naar de studio van waar Arjen onder begeleiding (of eigenlijk: regie) van Stefan van Duyn zijn verhalen voorlas. We deelden het gevoel iets heel persoonlijks bij te wonen.

2. Het boek wordt er beter van

‘Ik denk dat het me een betere schrijver zal maken.’ Dat bestsellerauteur Michael Lewis toen hij besloot zijn nieuwe werk voortaan eerst als audioboek op de markt te brengen. Ik kon me er iets bij voorstellen, en Arjen van Veelen kan het nu beamen.

‘Of het wel ergens op slaat wat je hebt geschreven en herschreven en herschreven, merk je pas echt als je de luisterversie inspreekt’, merkte hij op. ‘Een confronterende exercitie. Er zijn dan ook schrijvers, hoorde ik vandaag, die eerst hun audioboek opnemen voordat hun tekst naar de drukker gaat. Wijs. En zo is literatuur ook ooit begonnen, toch, als luisterverhaal? Al die letters, zo gekunsteld opeens.’ Voor de auteur is het, hoewel confronterend, heel leerzaam om hun werk eerst voor te lezen.

3. Er was meer materiaal dan in het boek paste

Tijdens het schrijven van Amerikanen lopen niet bleek dat voor een aantal verhalen geen plek was. Bij een boek moeten nu eenmaal veel darlings worden gekilled. Maar bij De Correspondent gaan die darlings gelukkig niet verloren.

Als ze op zichzelf kunnen staan, kunnen ze als artikel op ons platform alsnog de show stelen. Geschreven, en dus ook gesproken. We geven auteurs daarom altijd het advies mee om tijdens het schrijven de extra mogelijkheden in het achterhoofd te houden. Dat is niet alleen fijn voor de schrijver, ook de lezer kan met de podcast een wereld ontdekken buiten het boek om.

4. Met een extra vertelvorm bereik je ook niet-lezers

De verhalen van Arjen lenen zich door de levendige beschrijvingen van de bijzondere mensen die hij ontmoet en de opvallende plekken die hij bezoekt goed om voorgelezen te worden. Arjen is een goede observator en weet die observaties als geen ander op te schrijven.

Maar voor sommige mensen kan een heel boek lezen net een stap te ver zijn. Qua tijd en qua geld. Arjens podcast, met acht afleveringen van ongeveer een kwartier, is toegankelijker. Het is dus geen audioboek, maar eerder een kennismaking. We hopen dat Arjens werk smaakt naar meer, zodat luisteraars lezers worden. En zo niet, dan hebben we met de boodschap van het boek in ieder geval een breder publiek bereikt.

5. De podcast is een opstapje tot een audioboek

De podcasts vliegen je om de oren: het aanbod neemt toe, waaronder het aantal Nederlandse producties, en het aantal downloads groeit. En audioboeken lijken hetzelfde patroon te volgen. van Boekblad Magazine laat zien dat het audioboekaanbod in 2018 met zo’n duizend titels zal toenemen. Dat brengt ons op een totaal van 3.345 titels die beschikbaar zijn bij de digitale distributeur

Hugo Blom twijfelt nog een beetje: ‘Het succes van podcasts is nu net dat het zo mooi past als gelijktijdige activiteit, tijdens het reizen, strijken en hardlopen. Daar horen audioverhalen op maat bij, niet een boek dat nog 7,5 uur van je vraagt terwijl je net staat uit te hijgen van je 10 kilometer joggen.’

Het valt of staat met geweldige boeken, fijne voorlezers en apps die audioboeken toegankelijk maken. Maatwerk.

Onze ervaringen zijn tot nu toe goed, dus we gaan van podcasts door naar audioboeken (en ik zal er verslag van blijven doen). Wie nu iets wil luisteren: je kunt de podcast van Amerikanen lopen niet ook vinden op en


Tot de volgende,

Milou

Mijn nieuwsbrief per mail ontvangen? Dat kan! Bijna elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn zoektocht naar het lezen, schrijven en uitgeven van de toekomst. Schrijf je hier in!