Het beste uit andere media
Kunnen de bijen worden gered? Einstein zei het al: als de bijen uitsterven is het ook gauw gedaan met de mens. Nu debatteren de Verenigde Naties over hoe we deze supernuttige diertjes moeten beschermen. Dit artikel geeft een voorzet en beschrijft hoe de bij kan overleven, de boer tegelijkertijd meer kan oogsten én hoe dit hele plan amper iets hoeft te kosten. (Sherris Alam, HR-medewerker) Hoe dit Gelderse dorpje de herinnering aan acht Amerikaanse soldaten levend houdt The Washington Post maakte een prachtig portret van het Gelderse dorp Opijnen, waar 75 jaar geleden een Amerikaanse bommenwerper neerstortte. In Opijnen verdwijnt de Tweede Wereldoorlog langzaam uit het collectieve geheugen, maar zal het respect voor de Amerikaanse bevrijders altijd voortleven – bijvoorbeeld in de straten die zijn vernoemd naar de militairen die de crash niet overleefden. (Riffy Bol, algemeen redacteur) Lang leve de (journalistieke) amateur De ‘amateurs’ van journalistiek platform Bellingcat onthulden – veel eerder dan andere media en de officiële opsporingsinstanties – dat Rusland achter de MH17-ramp zat. Ze zijn een goed voorbeeld van hoe het internet (al vanaf het prille begin) traditionele ideeën over professionals en amateurs op de kop zet. Hans Pool volgde de Bellingcatters op de voet en maakte er een strakke en mooie documentaire van. (Michiel de Hoog, correspondent Sport) Big Brother is watching you, maar dan echt Talpa-baas John de Mol bedacht ooit de voyeuristische realityserie Big Brother. De show is gestopt, maar De Mol gaat door met gluren. Onderzoek van Follow the Money en De Groene Amsterdammer toont aan dat zijn bedrijf Talpa data verzamelt van gebruikers van 23 websites en 10 apps, waarmee het gedetailleerde profielen bouwt en gericht kan adverteren. Daarmee wil De Mol in Nederland de strijd aanbinden met Facebook en Google. (Maaike Goslinga, redactiechef) De schaduweconomie van Instagram Nicolaas Veul, bekend van de documentaire ‘Superstream Me’, onderzoekt in de docu #followme de schaduweconomie van Instagram. Denk aan het kopen van nepvolgers en neplikes. Wat Veul vooral blootlegt is het gevolg: grote handelaars in nepvolgers hebben nu toegang tot honderdduizenden échte accounts. Zij kunnen ontraceerbaar bepalen wat populair is – en Instagram houdt zich stil uit angst advertentie-inkomsten mis te lopen. (Lena Bril, socialemediaredacteur)Het beste van De Correspondent
Hoe Charlotte Mutsaers verstrikt raakte in een web van verdriet, feiten en fictie – en daar weer uit klom Charlotte Mutsaers was middelpunt van een ‘hetze’, zoals ze het noemt, rond haar roman over haar overleden, kinderporno verzamelende broer. Ik wilde haar interviewen omdat ik onder de indruk was van dit boek en vanwege het thema: verlies. Het werd een gesprek waarin ze zich gefrustreerd én onverwoestbaar toont. Nederland rolt de rode loper uit voor China, maar denkt te weinig na over de gevolgen Chinese staatsbedrijven pompen overal bakken vol geld in havens, spoorlijnen en het bedrijfsleven, ook in Nederland. Den Haag heeft daar nauwelijks zicht op. En dat heeft risico’s, omdat het de deur openzet voor politieke invloed. Tijd voor een duidelijk Chinabeleid. Extra regels en wetten beschermen sekswerkers niet, normaal doen over sekswerk wél Yvette Luhrs is webcam-performer, activist, feminist en maakt porno. Haar missie: korte metten maken met het stigma dat aan sekswerk kleeft, want dat houdt onderdrukking en onvrijheid in stand. En ook: zorgen voor een wereld waarin we grenzeloos en zonder schaamte van ons lichaam mogen genieten. Politici, spreek je uit in het Zwarte Pieten-debat Prominente politici in Nederland doen hun best geen standpunt in te nemen over Zwarte Piet, terwijl ze intussen luidkeels de ‘polarisatie’ erover veroordelen. Maar hun afzijdigheid voedt die polarisatie slechts en zet de deur open voor intimidatie en geweld. Politici moeten zich juist wél uitspreken. Anders kapen rechts-populistische partijen het debat. Kinderen in Brazilië leren ons: afgunst voedt populisme Hoe moeten we de verkiezingsoverwinning van de aankomend president van Brazilië begrijpen? Door kinderen uit de sloppenwijken én uit de gegoede middenklasse te filmen, kwamen we achter een belangrijk motief van veel Brazilianen die op Jair Bolsonaro stemden: afgunst.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!