Zo (on)zinnig is adverteren op internet
Een speciale editie van De Rudi & Freddie Show, live opgenomen in het Theater aan het Spui in Den Haag. Met als onderwerp: de (on)zin van online adverteren. Want digitale marketeers mogen graag roepen dat ze precies weten wat wel en niet werkt, maar de meeste advertenties op internet verzuipen in een zee van ruis.
Het was een bijzondere editie van DeRudi & Freddie Show. Voor de tweede maal in ons tweejarig bestaan zagen wij onze luisteraars in levenden lijve. In het Theater aan het Spui in Den Haag was er een liveopname van De Rudi & Freddie Show. En het was beregezellig.
Ik (Jesse) vertelde over een verhaal waar ik nu al een tijdje mee bezig ben, te weten: de online reclamewereld. Geen marketingpresentatie is compleet zonder die ene befaamde quote van marketingpionier John Wanamaker.
‘De helft van mijn reclamebudget is weggegooid geld’, zei hij honderdvijftig jaar geleden. ‘Ik weet alleen niet welke helft.’
De data vertellen het hele verhaal. Toch?
Dat is niet meer zo. Datagiganten als Google en Facebook monitoren ons gedrag, dus inmiddels weten ze exact wat werkt en wat niet werkt. Jaar in jaar uit stromen er dan ook meer dollars naar reclame op het web. In 2017 kochten adverteerders voor ruim 200 miljard dollar aan online reclame in. En het gros van die gelden belandt bij slechts twee bedrijven: Google (95 miljard dollar in 2017) en Facebook (40 miljard dollar in 2017).
Waar ik achterkwam: er is een klein groepje dissidente economen die in onderzoek na onderzoek laten zien dat we nauwelijks meer weten dan Wanamaker honderdvijftig jaar geleden. Vrijwel iedereen in de marketingwereld gebruikt methodes die de effectiviteit van online advertenties overschatten.
En wie wel de juiste, wetenschappelijke methodes hanteert, ziet dat reclames al snel verdrinken in een zee van ruis, waardoor het lastig is, zo niet onmogelijk, om nog vast te stellen wat werkt.
Als het al werkt.
Gaat dat luisteren!
P.S.
Voor de liefhebbers: dit is zo’n dissidente econoom (tevens de held van deze podcast):