Op de valreep van 2018 was het nog even schrikken: uit van KVB Boekwerk, een kennis- en innovatieplatform voor het boekenvak, blijkt dat nog geen 0,7 procent van de Nederlandse schrijvers een minimuminkomen overhoudt aan de verkoop van zijn boeken.

Maar 115 schrijvers per jaar kunnen leven van de pen. Kijken we alleen naar schrijvers van literaire fictie en non-fictie, dan zijn het er slechts zeventig.

Het is geen vetpot in de boekenmarkt. In geeft Jurriaan Rammeloo, programmaleider van KVB Boekwerk, uitleg over de prijs van boeken. Die is in de onderzoeksperiode tussen 2013 en 2017 maar een klein beetje toegenomen, van 12,57 naar 12,78 euro. ‘Ik heb de indruk dat er voor kopers een psychologische grens is voor een boekenprijs, net onder de 20 euro’, zegt Rammeloo. ‘Het zou goed zijn als die omhoog gaat.’

Nu er steeds meer gepind wordt en steeds vaker contactloos zonder pincode, kan ik me voorstellen dat de psychologische grens voor de koper aan het verschuiven is. In mijn geval is die al verschoven, naar 25 euro: het standaard maximumbedrag dat ik zonder pincode kan voldoen.

Ondertussen heeft de boekenprijs jarenlang nagenoeg stilgestaan. Een boekhandelaar wist me te vertellen dat de stijging van de gemiddelde prijs niet eens verklaard werd doordat boeken duurder zijn geworden, maar doordat de pockets, goedkope uitgaven op broekzakformaat van oudere titels, uit de markt verdwenen zijn: er zijn gewoon minder goedkope boeken verkocht.

Intussen nemen de kosten voor uitgevers jaarlijks toe.

Nieuwe prijzen voor onze boeken

In het nieuwe jaar verhoogt het kabinet-Rutte III het lage btw-tarief van 6 naar 9 procent. Wij gebruiken deze aanpassing om onze boekenprijzen te herzien.

We gaan meer investeren in het productieproces van onze boeken en in de schrijftijd voor auteurs. En we gaan experimenteren met een boekabonnement en nieuwe audioboeken. mijn update over onze plannen voor het nieuwe jaar.

Een paar lees- en luistertips

  • De renaissance van de podcast zet in 2019 door, voorspelt radiomaker Jake Shapiro in deze boeiende journalistieke vooruitblik op Het medium geeft uitgevers de kans om een directe band met luisteraars op te bouwen en om nieuw talent een kans te geven. ‘Podcasting may not yet be a moneymaker for many, but it’s a meaning-maker for most.
  • Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe literaire podcast: ik stuitte op deze lijst met de voortreffelijke titel
  • In las ik over het fenomeen showroomers: mensen die in boekhandels inspiratie opdoen en foto’s maken van potentieel interessante boeken, om die vervolgens online te bestellen. Volgens dit artikel vormt showroomen in Groot-Brittannië de ‘grootste bedreiging voor boekhandels’. Een Britse boekhandelaar merkt nuchter op: ‘Let’s see how Amazon handles the query: ‘I don’t know the title or the author, but it came out three months ago and the cover is blue’.’
  • Nog een stuk uit waar de meeste schrijvers de lezer met iedere zin verder het verhaal in willen lokken, schrijft Phoebe Smith juist verhalen die haar lezers helpen de slaap te vatten.
  • Als laatste: een aflevering van het Amerikaanse radioprogramma over ‘industriële musicals’. Vervang het woord ‘liefde’ uit een willekeurige musicalballad door ‘tractor’ of ‘badkamertegel’ en je krijgt een beeld van dit fascinerende fenomeen. De musicals zijn door gerenommeerde componisten en schrijvers gemaakt voor verkopers. Die zouden na het luisteren ervan enthousiaster zijn over hun eigen waren en die beter aan de man weten te brengen. Luister, en grinnik.

Een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Tot de volgende,

Milou