YouTube heeft een radicaliseringsprobleem. Een grote groep reactionair rechtse vloggers kan vrijwel ongestoord gebruikmaken van het enorme podium dat YouTube biedt en kijkers blijken bevattelijk voor hun boodschap, zo tonen we vandaag aan in

De Correspondent en de Volkskrant legden een deel van de data die we voor ons onderzoek verzamelden voor aan het Amerikaanse hoofdkantoor van het videoplatform. Daar zitten reacties op video’s (‘comments’) tussen waarin gesproken wordt over ‘ongedierte uit de Derde Wereld’, en antisemitische video’s als The Jewish Question Explained in 4 Minutes, waarin wordt uitgelegd hoe Joden de westerse beschaving hebben ‘ondermijnd’.

Waar liggen de grenzen van de vrijheid van meningsuiting?

In een reactie per mail laat een YouTube-woordvoerder weten dat de video’s en comments ‘bij een eerste bestudering’ niet indruisen tegen van het videoplatform. Daarin staat dat YouTube geen video’s of reacties accepteert die aanzetten tot geweld of haat op basis van ras, etniciteit, nationaliteit, religie of geslacht.

Echter: wat aanzet tot haat en wat binnen de grenzen van vrijheid van meningsuiting valt, is niet altijd even makkelijk te bepalen, stelt YouTube. ‘De vrijheid van meningsuiting staat aan de basis van YouTube. Om die reden laten we ook content toe van mensen die controversiële of aanstootgevende overtuigingen delen.’

De woordvoerder stelt dat YouTube in de afgelopen tijd de nodige stappen heeft genomen om hate speech (haatzaaien) op het videoplatform tegen te gaan. Tussen juli en september 2018 heeft het naar eigen zeggen 7,8 miljoen video’s en 224 miljoen comments verwijderd die ingingen tegen YouTube’s richtlijnen. Een meerderheid van de comments betrof spam. YouTube zegt tienduizend mensen in dienst te hebben om onder meer ‘hatelijke content’ te beoordelen.

YouTube zegt het aanbevelingensysteem ‘te verbeteren’

Ook is YouTube bezig het aanbevelingensysteem ‘te verbeteren’. Het afgelopen jaar waren er ‘honderden wijzigingen’, aldus de woordvoerder. Zo ‘wordt er nu een bredere reeks aan onderwerpen aanbevolen’, nadat gebruikers klaagden dat ze steeds dezelfde inhoud voorgeschoteld kregen. Daarnaast wil YouTube video’s die op het randje zijn, of die gebruikers op een ‘schadelijke manier kunnen misleiden’, minder vaak aanbevelen. Het is een ‘geleidelijke verandering’, die eerst alleen in de VS wordt toegepast, aldus YouTube.

Aan de reactie per mail ging een videogesprek vooraf met een medewerker van het YouTube-hoofdkantoor in San Bruno, Californië, en een pr-woordvoerder, waarin we uitgebreid informatie hebben verschaft over ons onderzoek. Vijf dagen later zou een aanvullend interview plaatsvinden, waarin YouTube-medewerkers in de VS onze vragen zouden beantwoorden.

In plaats daarvan kwam YouTube met een reactie per mail, waarin veel vragen onbeantwoord bleven.

Meer lezen?

Het radicaliseringsprobleem van YouTube Lede Lees het verhaal hier