De belangrijkste inzichten uit mijn artikel over subsidies voor elektrische auto’s

Consultant Robert Kok ligt onder vuur. Tweede Kamerleden stelden vragen en journalisten schreven artikelen over zijn rekenmodel waarmee de subsidies en belastingen op (semi-)elektrische automobielen worden doorgerekend. Van dat model klopte geen hout, als we Follow The Money en het RTL Nieuws mochten geloven.

Consequent schatte zijn model namelijk de kosten van subsidies op Tesla’s en ander kek elektrisch vervoer te laag in. In 2018 kon het kabinet een forse financiële tegenvaller noteren, dankzij de te laaggespannen verwachtingen van consultant Kok.

Ik ging na wat er nou precies aan de hand was met die rekenmodellen van Robert Kok, en kom tot de conclusie: deze man heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de enorme kosten van subsidiebeleid, maar werd genegeerd door diezelfde Tweede Kamer die hem nu verhoort alsof hij een verdachte in een corruptiezaak is. Met die modellen lijkt weinig aan de hand, behalve dat de toekomst zich nu eenmaal lastig laat voorspellen.

Zo ontstond een schandaal gebouwd op weinig. En koersten journalisten en Kamerleden als ongeleide projectielen af op het verkeerde doelwit. Ondertussen dwaalden we steeds verder af van de vraag waar het allemaal om te doen was: moeten we elektrische auto’s nu subsidiëren of niet?

Lees het artikel hier