Op 30 september, over nog maar drie maanden, lanceren we The Correspondent! Een beweging voor unbreaking news op basis van genuanceerde, constructieve en grensoverstijgende journalistiek, die mogelijk wordt gemaakt door de steun van leden uit meer dan 130 landen (zo, tot zover het jargon). Als lid van De Correspondent krijg je dan automatisch toegang tot al onze Engelstalige journalistiek.

We schrijven jullie gezamenlijk als CEO en managing editor van The Correspondent (Ernst-Jan gaat over de financiën en Eliza beheert een fors deel van het budget), omdat we veel vragen krijgen over hoe we jullie geld besteden – zowel in de periode tussen het aflopen van de crowdfundingcampagne tot aan de lancering binnenkort, als in het eerste jaar dat The Correspondent actief zal zijn. We noemen deze twee fases hieronder ‘voor de lancering’ en ‘na de lancering’.

In dit stuk vermelden we zowel daadwerkelijke cijfers als verwachte; diagrammen die in percentages laten zien hoe we van plan zijn ons budget te verdelen; en een uitgebreide uitleg van de verschillende kostenposten. Na 30 september 2020 zullen we jullie een update sturen met daarin een verslag van wat we daadwerkelijk hebben uitgegeven in het voorgaande jaar, zoals we de afgelopen vijf jaar

Dit klinkt misschien allemaal een beetje basaal – en we begrijpen dat dit een nogal lang stuk is. Maar we schrijven dit om een inkijkje te geven in wat er allemaal voor nodig is om goede journalistiek te maken; vandaar de uitgebreide toelichting bij de cijfers. Mocht je na afloop nog vragen hebben: stel ze vooral in de bijdragen.

Dus hoe zien die cijfers eruit?

Onze bedrijfskosten tussen het einde van onze crowdfundingcampagne op 14 december 2018 en september 2020 bedragen 3,2 miljoen dollar. Dat bedrag bestaat uit:

  • de 2,6 miljoen dollar die 45.888 leden hebben gedoneerd tijdens de campagne;
  • bijdragen ter waarde van 100.000 dollar van de ruim 3.600 leden die zich na december 2018 hebben aangesloten;
  • een verwacht inkomen van 555.000 dollar van nieuwe leden die zich tussen nu en september 2020 aansluiten bij The Correspondent.

Let bij het lezen van de diagrammen hieronder op het volgende:

  • In de begroting voor na de lancering staat ook ‘verwacht inkomen’ en dat kan dus veranderen. Zodra we het idee hebben dat de begroting substantieel anders wordt dan we hier presenteren, laten we – voordat we enige beslissing nemen – van ons horen.
  • Onze prognose dat we 45.000 dollar per maand omzet zullen halen uit nieuwe ledenbijdragen, is gebaseerd op onze ervaring met De Correspondent, en het is een conservatieve schatting.
  • We zullen het succes van onze journalistiek niet alleen beoordelen op basis van de groei van het aantal leden. Hoewel die groei essentieel is voor ons voortbestaan, kijken we ook naar andere maatstaven, zoals de samenwerking met leden.

Uitgaven vóór de lancering

Voor de uitgaven in deze fase, die loopt van het einde van de ledencampagne op 14 december 2018 tot 30 september 2019, hebben we 33 procent van de 3,2 miljoen dollar begroot. We investeren in mensen, technologie en een juridische structuur die The Correspondent de beste kans van slagen geeft. Hier zie je hoe onze uitgaven in deze periode verdeeld zijn:

Om herhaling te voorkomen: details van elke categorie vind je in het volgende deel van dit stuk, maar er zijn een paar punten bij deze pre-lanceringscijfers waar je op moet letten:

  • Eliza begon als managing editor in juni, maar het is de bedoeling dat het hele redactionele team (zowel de correspondenten als het ondersteunende redactionele team, zie onder) begin augustus compleet is en aan de slag kan, twee maanden voor we live gaan.
  • De techniekkosten zitten deze fase voornamelijk in het bouwen van de site en het installeren van de serveromgeving. Dit was te veel werk voor de vaste ploeg van De Correspondent, dus we hebben drie developers ingeschakeld (twee fulltime en een freelance), plus twee ontwerpers.
  • The Correspondent is een aparte juridische entiteit, los van De Correspondent, dus in deze fase hebben we ook juridische en hr-experts ingeschakeld om ons bij te staan in het opzetten van een nieuwe bedrijfsstructuur, het afsluiten van verzekeringen, het opstellen van nieuwe werkprocessen, etc. Het gaat bijvoorbeeld om arbeidsvoorwaarden, een juridisch beleid ter bescherming van onze journalisten, en het creëren van fiscale instrumenten waarmee we de btw in meer dan 130 landen kunnen betalen.

Uitgaven ná de lancering

Daar gaan we! Onze eerste verhalen staan live, onze correspondenten sturen de eerste updates over hun voortgang en vragen jullie om input. De twaalf maanden na 30 september gaan we samen bepalen hoe grensoverstijgende journalistiek die gebaseerd is op samenwerking eruitziet.

In deze fase geven we 67 procent van ons budget van 3,2 miljoen dollar uit, maar onthoud: hier zit ook het verwachte inkomen bij van nieuwe lidmaatschappen, dus de daadwerkelijke uitgaven kunnen afwijken van wat we hieronder tonen (een overzicht van de daadwerkelijke uitgaven delen we met jullie aan het eind van 2020). Hieronder zie je een diagram van onze uitgaven als het platform eenmaal staat, en een omschrijving van elke categorie:

  • Redactiekosten (52,6 procent). Dit gaat om vijf fulltime correspondenten die op verschillende plekken ter wereld werken, plus tenminste vijf freelancers per maand. Anders dan bij traditionele media, waar freelancers per artikel betaald krijgen, krijgen onze freelancers per maand betaald. Bij The Correspondent willen we namelijk dat niet alleen de vaste correspondenten maar ook onze freelancers met onze leden samenwerken, omdat we veel waarde hechten aan de vragen, kennis en ervaring die leden hebben. Freelancers zullen dus waarschijnlijk werken aan (al dan niet langlopende) projecten, in plaats van aan een los artikel naar aanleiding van een nieuwsgebeurtenis, en dus een maandelijkse vergoeding krijgen.
    Het redactionele team staat onder leiding van en zal nauw samenwerken met een engagement editor (die ervoor zorgt dat zo veel mogelijk mensen onze journalistiek te zien krijgen), een gespreksredacteur (die leden en experts zal uitnodigen om mee te praten), een eindredacteur en een beeldredacteur. In deze categorie valt ook een fulltime vertaler Nederlands-Engels, zodat de bijzondere journalistiek van De Correspondent, waar die relevant is voor een wereldwijd publiek, ook beschikbaar wordt voor leden van The Correspondent. En in deze categorie vallen ook de kosten voor fotografie en illustraties, freelance eindredacteuren, factcheckers, correctoren en vertalers die in verschillende tijdzones werken.
  • Technologie en ontwerp (14,3 procent). Als de nieuwe site klaar is, het design gebouwd is en de servers staan, komen de kosten voor technologie weer terug op het niveau van voor de lancering. The Correspondent en De Correspondent draaien op dezelfde software, dus verdere kosten worden verdeeld over beide organisaties. Wel hebben we twee extra developers in dienst genomen om nieuwe toepassingen voor The Correspondent te bouwen en het platform klaar te maken voor onze 49.000 leden. In deze categorie zitten ook terugkerende server- en beveiligingskosten.
  • Legal, management & finance (9,4 procent). We werken met juridische en fiscale adviseurs om te zorgen voor een efficiënte internationale journalistieke organisatie. In deze categorie vallen kosten voor accountants die onze administratie doen, juristen die ons helpen de persvrijheid van onze correspondenten te beschermen, en wervingskosten. De salarissen van de CEO en van de algemeen directeur, Sebastian Kersten, vallen ook in deze categorie.
  • Belastingen (9,6 procent). Dit is een conservatieve schatting van de btw die we verwachten te betalen in meer dan 130 landen, gebaseerd op het advies van fiscalisten.
  • Ledenondersteuningsteam (6,2 procent). Ons ledenondersteuningsteam werkt fulltime om de wensen en verwachtingen van onze leden te begrijpen en hun belangen te behartigen op de redactie. De teamleden doen hun uiterste best om antwoord te geven op jullie vragen en andere verzoeken. Het team bestaat uit een Membership Director en een Membership Analyst, van wie de salarissen evenredig worden verdeeld tussen The Correspondent en De Correspondent. Maar we hebben voor The Correspondent ook een eigen Member Support Manager, Carmen Schaack, met wie velen van jullie al eens gemaild hebben.
  • Reiskosten (6,1 procent). Je kunt als journalist alleen over schrijven als je ook op reis kan voor je verhalen. Binnen deze categorie vallen ook de kosten van het bij elkaar brengen van ons team. Volgens bedrijfsbeleid
  • Kantoor (1,8 procent). Ons hoofdkantoor staat in Amsterdam, dus delen we de kosten voor de inventaris met ons Nederlandse zusterbedrijf. Daardoor zijn onze overheadkosten minder dan 2 procent, zodat we meer geld kunnen steken in onze journalistiek.

Hoe zit het met winst?

Je vraagt je misschien af hoe het zit met eventuele winst. The Correspondent is een commercieel bedrijf waar de aandeelhouders nooit meer dan 5 procent van de omzet kunnen opeisen als dividend. Maar volgens zullen we altijd de journalistiek boven financieel gewin plaatsen. We verwachten niet dat The Correspondent in zijn eerste jaar dividend zal uitkeren. Bij het Nederlandse zusterbedrijf hebben we altijd de winst geïnvesteerd in de journalistiek.

Als je meer wil weten over ons dividendbeleid en onze governance-structuur, raden we je deze blogpost aan van Jay Rosen, hoogleraar journalistiek aan New York University:

Laat ons weten wat je vindt!

Tot zover! Als je helemaal hier bent beland: bedankt voor je tijd en aandacht. We hopen dat we je met deze briefing een duidelijk beeld hebben gegeven van hoe we jouw lidmaatschapsbijdrage gaan uitgeven voor en na de lancering van The Correspondent, en van wat er voor nodig is om een door leden gedreven beweging voor unbreaking news van de grond te krijgen!

Als je vragen hebt, beantwoorden we die graag in de bijdragen hieronder.

Meer lezen?

Wat doet een correspondent (en wie helpt haar daar allemaal bij)? Een correspondent deelt zijn leercurve over de belangrijkste ontwikkelingen van onze tijd. Wat komt daar allemaal bij kijken? En wie helpen hen de grootste inzichten zo helder mogelijk over het voetlicht te krijgen? Lees het verhaal van Rob hier terug
Een update over The Correspondent (met excuses en een blik vooruit) The Correspondent was de afgelopen week negatief in het nieuws. In deze update praten we je bij over wat er is gebeurd. Lees het verhaal van Rob hier terug