Hoi toekomstige collega,

Eind 2017 kwam ik, Yahya Ouzahir, per toeval als invaller bij De Correspondent terecht. En voor ik het wist nam ik een tussenjaar van mijn opleiding (Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam) en was ik dagelijks op de redactie te vinden.

Mijn voornaamste taak: onze leden zo vriendelijk, snel en volledig mogelijk helpen. En om hun wensen en verwachtingen te delen met de redactie. Stuur je een mailtje naar post@decorrespondent.nl, dan krijg je een persoonlijk antwoord van mij.

Maar die opleiding wil ik nu gaan afmaken. Daarom zoeken we een nieuwe fulltime chef ledencommunicatie.

Eerst even over De Correspondent

Onze correspondenten maken in samenwerking met onze leden journalistieke artikelen, podcasts, boeken, video’s en infographics over de belangrijkste thema’s van onze tijd. Klimaatverandering, mobiliteit en gezondheid bijvoorbeeld. Maar ook: vooruitgang, ouder worden en al het niet-menselijke leven op aarde.

Onze journalistiek wordt betaald door inmiddels meer dan 62.000 leden, die ervoor zorgen dat we volledig onafhankelijk én advertentievrij kunnen zijn. Onze leden vormen het hart van de organisatie, niet alleen omdat ze ons financieel steunen (94 procent van onze omzet in 2017 kwam van lezers), maar ook dragen ze bij aan onze journalistiek door hun kennis actief te delen onder onze verhalen. Leden zijn de reden dat De Correspondent bestaat, en zijn altijd onze eerste prioriteit.

Jouw rol als chef ledencommunicatie

De Correspondent streeft ernaar om een open, toegankelijke en menselijke organisatie te zijn, ook in onze algemene inbox en op sociale media. Als chef ledencommunicatie beantwoord je alle binnenkomende vragen – of deze nou gaan over een lidmaatschap, de website of over onze journalistiek. Tevens ben je de spreekbuis van onze leden op de redactie. Je documenteert bijvoorbeeld de vaakst terugkerende suggesties en andere feedback en rapporteert deze aan je collega’s.

Wie zoeken we?

  • Je vindt het leuk om anderen te helpen en zorgt er graag voor dat onze leden snel en vriendelijk worden geholpen.
  • Je bent empathisch en ziet het als jouw taak om te begrijpen wat er speelt onder leden. Je probeert een partner voor hen te zijn, je kunt hen goed vertegenwoordigen in bijvoorbeeld vergaderingen.
  • Je spreekt en schrijft vloeiend in de Nederlandse taal, je bent in staat om op een duidelijke en beknopte manier te schrijven. Ook spreek en schrijf je goed Engels.
  • Je hebt ervaring in een soortgelijke functie, bijvoorbeeld bij een klantenservice of een ledengedreven organisatie.
  • Je begrijpt de toon van De Correspondent: menselijk, empathisch, optimistisch en onderzoekend.
  • Je kunt je vinden in
  • Je kunt goed omgaan met kritiek op De Correspondent.
  • Je waardeert bijvoorbeeld onze toewijding om samen te werken met onze leden en begrijpt dat hun kennis, expertise en input ons alleen maar kunnen verbeteren in wat we doen.

Wat houdt je werk in?

  • Je beheert het algemene mailadres van De Correspondent, post@decorrespondent.nl, en reageert via onze Zendesk-tool op alle inkomende mails.
  • Je reageert op privéberichten die binnenkomen via onze socialemediakanalen: Facebook, Twitter en Instagram.
  • Je begrijpt onze toon en past deze toe in alle communicatie met leden.
  • Je werkt samen met je collega’s van het developmentteam om technische vragen van leden op te lossen. Aangezien jij het eerste aanspreekpunt voor de meeste leden bent, zul je ook de eerste zijn die bugs ontdekt.
  • Je werkt nauw samen met Carmen Schaack; met haar til je de ledencommunicatie naar een hoger niveau.
  • Je zorgt dat je collega’s op de hoogte zijn van wat er speelt onder leden, zo schrijf je bijvoorbeeld wekelijkse samenvattingen op basis van de mails die je binnenkrijgt.
  • Je bent verantwoordelijk voor het up-to-date houden van onze pagina met veelgestelde vragen.
  • Je bent verantwoordelijk voor het up-to-date houden van onze interne ledenservicehandleiding.
  • Je werkt mee aan projecten op het gebied van ledenbetrokkenheid.

Wat wij bieden

  • Wat vooropstaat: je bent onderdeel van een organisatie die ideeën verkiest boven functietitels, samenwerking boven hiërarchie en kwaliteit boven snelheid.
  • Je hebt veel vrijheid in je werk en er is ruimte om te groeien in je werk en carrière.
  • Je bent onderdeel van een ambitieus en gedreven internationaal team. Je hebt ruim zeventig collega’s van over de hele wereld, die elke dag hard werken om onze journalistiek mogelijk te maken en met wie je kunt sparren.
  • Een fijne redactie in hartje Amsterdam, met terras aan het water. Vanaf station Amsterdam Centraal is het een mooie wandeling van vijftien minuten langs het IJ.
  • Aandacht voor je werkplek. We bieden een laptop, een tweede scherm, een fijn bureau en gezonde lunches.
  • Een goed salaris volgens de cao voor het uitgeverijbedrijf.

Jouw brief aan ons

We staan te springen om jou als onze nieuwe chef ledencommunicatie te mogen verwelkomen en hopen op z’n vroegst per 1 juli 2019 en op z’n laatst per 1 augustus 2019 met je aan de slag te gaan. Dus genoeg over ons: we horen heel graag over jou!

We zouden van jou graag een brief ontvangen met in ieder geval een antwoord op de volgende vragen:

  • Als je jezelf aan ons moest introduceren zonder steeds terug te grijpen op je cv, wat zou je dan zeggen? Wat moeten we echt over jou weten?
  • Beschrijf je eerdere ervaring in een support- of community-managementrol en licht toe hoe je deze ervaring zou toepassen voor De Correspondent.
  • Hier is een fictieve mail van een lid. Formuleer een antwoord alsof jij chef ledencommunicatie van De Correspondent zou zijn. ‘Jullie zijn een nieuwsplatform, maar waarom zit jullie journalistiek vol met meningen. Jullie zijn niet neutraal!’
  • Hier is nog een fictieve mail van een lid. Formuleer een antwoord alsof jij chef ledencommunicatie van De Correspondent zou zijn. ‘Ik kan niet inloggen, maar jullie hebben onlangs wel geld afgeschreven! Ik wil mijn geld terug!’
  • Hier is een fictieve mail van een niet-lid. Formuleer een antwoord alsof jij chef ledencommunicatie van De Correspondent zou zijn. ‘Ik overweeg om lid te worden. Wat maakt jullie anders dan andere nieuwsmedia?’

Ik kijk ernaar uit om van je te horen!

Met een hartelijke groet,

Yahya

P.S. Vragen of opmerkingen? Mail mij op yahya@decorrespondent.nl!