Bram Mellink

Emancipatiewetenschapper

Publicaties
Biografie

'Het kind centraal': het klinkt als een voor de hand liggende onderwijswens, maar zulk maatwerk heeft ook een keerzijde. Historicus Bram Mellink zal in een reeks verhalen het maatwerkdebat van context proberen te voorzien.

Johannes Visser

Correspondent Onderwijs

Illustratie: Leon Römer (voor De Correspondent)

Wat marktwerking met het Nederlandse onderwijs heeft gedaan

Het Nederlandse onderwijs is van een vrije markt een planeconomie geworden. Daardoor is er minder vrijheid en meer toezicht en bureaucratie gekomen. En zo controleert de overheid haar eigen product. Hoe dit te doorbreken?
Leestijd 8 - 11 minuten
Bram Mellink
Illustratie: Iwan Smit (voor De Correspondent)

Worden zoals wij. Dát is burgerschapsvorming in Nederland

Burgerschapsvorming moet meer aandacht krijgen, vindt Platform Onderwijs 2032. Maar tot wat voor burgers willen we leerlingen opvoeden?
Leestijd 7 - 9 minuten
Bram Mellink
Illustratie: David Arntz (voor De Correspondent)

Waarom de regering het onderwijs nooit met rust mag laten

Volgens velen moet het in het onderwijs afgelopen zijn met de ‘doorgeslagen meetcultuur,’ het ‘rendementsdenken,’ het ‘economisme’ en de ‘toetsgekte.’ Het onderwijs moet met rust gelaten worden. Een erg slecht idee: dan krijgt de inspectie meer macht en wordt het onderwijs er niet beter op.
Leestijd 8 - 11 minuten
Bram Mellink
Illustratie: Esther Aarts (voor De Correspondent)

Waarom maatwerk altijd tot meetwerk leidt

Nadat de Citotoets jarenlang een van de graadmeters was voor het middelbare schooladvies, werd vorig jaar het advies van de basisschool weer leidend. Voorstanders menen dat het betrouwbaarder is dan de momentopname van de toets; onderwijssocioloog Jaap Dronkers vreest daarentegen dat kinderen uit lagere milieus de dupe worden van het subjectieve oordeel van hun docent. Zorgt toetsing voor gelijke kansen? Of staat het de aandacht voor het individuele kind in de weg?
Leestijd 7 - 9 minuten
Bram Mellink