Is het voor een cijfer?
Jongeren ervaren steeds meer stress door school. Niet zo gek, want scholen zijn cijferfabrieken geworden. En dat is rampzalig voor de motivatie en het welzijn van leerlingen.
In dit bevlogen pleidooi laat Johannes Visser zien hoe scholen in de ban raakten van cijfers en hoe het onderwijs jongeren beter kan motiveren. Een must-read voor iedereen die zich zorgen maakt over de toekomst van het onderwijs.
Johannes Visser is oud-leraar Nederlands en schrijft over onderwijs voor De Correspondent.
Hij studeerde Nederlands aan de UvA, schreef voor het literair-satirische studentenblad Propria Cures en gaf jarenlang les op een middelbare school in Zaandam. Sinds 2013 schrijft hij voor De Correspondent over onderwijs.
Hij won tweemaal de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek. In 2015 nam hij de prijs in ontvangst voor zijn dossier over ‘De excellente leerling’ en in 2022 voor zijn serie artikelen 'Winnaars en Verliezers?’ over kansenongelijkheid binnen het onderwijs.
Foto: Frank Ruiter
In de media
Johannes Visser en zijn boek Is het voor een cijfer? kwamen voorbij in:
- Khalid & Sophie, dat Johannes, Jeroen Lamberts en leerlingen uitnodigde voor een gesprek over cijfers in het onderwijs.
- NRC, dat Johannes en anderen interviewde over Is het voor een cijfer? en de voorstellen daarin.
- NOS Stories, dat leerlingen en Johannes interviewde over de cijferdruk op scholen.
- Noordhollands Dagblad, dat Johannes over zijn boek interviewde - op zijn oude school.
- Linda Nieuws, dat met Johannes sprak over zijn boek en de vraag: hoe dan wel?
- Annemiekes A-Lunch, dat Johannes vroeg hoe middelbare scholieren hier beter mee om kunnen gaan.
Lees alvast een fragment: Is het voor een cijfer?
Ik zit met een klas op de publieke tribune van de Tweede Kamer. Het is het hoogtepunt van ons bezoek aan Den Haag. Hier kunnen leerlingen Geert Wilders spotten en Jesse Klaver op een pen zien bijten. Dan stoot een leerling me aan.
‘Meneer, mag ik iets eerder weg?’
‘Waarom?’
‘Ik heb morgen een toets maatschappijleer.’
‘Maar je zit nu ín de Tweede Kamer.’
Het is me altijd bijgebleven. Zelfs op de publieke tribune van de Tweede Kamer, het hart van de democratie, was de multiplechoicetoets de volgende dag óver die democratie belangrijker. En je kunt het die leerling niet kwalijk nemen, want die toets is voor een cijfer en dat dagje weg niet. Cijfers maken dat leerlingen minder openstaan voor nieuwe, leerzame ervaringen.
En dat is niet de enige manier waarop cijfers kunnen verblinden.