Voorjaar 2013. Bijna 20.000 leden sloten zich aan bij De Correspondent, waardoor we samen met onze partner en creatief bureau Momkai aan de slag konden met decorrespondent.nl. Door de nauwe samenwerking tussen ontwerpers, programmeurs en journalisten denken we dat het een site is geworden die de journalistiek van de toekomst dient en heel gemakkelijk is om te gebruiken. Als uitgever van De Correspondent vertel ik je graag welke keuzes we gemaakt hebben en hoe dit platform werkt.

Het is een site die zich aanpast aan je interesses, maar ook verrast...

Voor leden bestaat de hoofdpagina uit twee delen: iedere ochtend om zes uur verschijnt een selectie van vijf artikelen, samengesteld door hoofdredacteur Alle leden krijgen deze te zien - ongeacht hun interesse in een bepaald onderwerp of een bepaalde correspondent. Daarnaast zie je als lid in de rechterbalk een gepersonaliseerde stroom van berichten, die bestaat uit updates en nieuwe artikelen van de correspondenten die je hebt gekozen om te volgen. Alle correspondenten hebben een persoonlijke pagina - een tuin - waarop ze hun verhalen, oproepen, updates en aanbevelingen plaatsen en waar ze in gesprek gaan met jullie. Ook kun je zien wie hun inspiratiebronnen zijn en welke media ze binnen hun niche het meest interessant vinden.

... waar leden hun kennis, ervaring en expertise kunnen delen

Illustratie: Martijn van Dam (Momkai)

Twintigduizend leden weten meer dan één redactie. Nu kunnen jullie die kennis delen en is het aan ons, journalisten, om te filteren, selecteren en te presenteren.

De tuin van een correspondent is als een openbaar notitieboekje. Daar plaatsen zij updates over het onderzoek dat ze doen. Soms doen correspondenten ook gerichte oproepen aan de leden die hen volgen. Weet jij ergens meer van? Laat het ze vooral weten. Onder elk artikel kun je een bijdrage achterlaten. In kan je de correspondenten kiezen die het beste aansluiten bij je kennis- en interessegebied. Hun updates verschijnen voortaan ook op je homepage.

In toekomstige versies van decorrespondent.nl willen we ook inzichtelijk maken hoeveel kennis je al gedeeld hebt en kun je een reputatie opbouwen. In principe moet elk lid kunnen uitgroeien tot een correspondent.

... waar je niet afgeleid wordt

Illustratie: Martijn van Dam (Momkai)

Aan onze artikelen geen polonaise: geen advertenties die om je aandacht vragen, geen storende menu’s, geen thumbnails die je verleiden iets anders te lezen. De vormgeving dient de inhoud. Zo zie je bovenaan elk artikel een roze voortgangsbalk die laat zien hoe lang het artikel is en hoe ver je al bent.

Als we een term bezigen of een persoon of instantie noemen waarvan we vermoeden dat deze niet heel bekend is, plaatsen we er een korte toelichting bij. Die kun je oproepen door op het te klikken.

Als we aan een interessante bron refereren, zie je in de zijbalk een link

Rechtsboven zie je een knop om de lettergrootte mee aan te passen en kun je een stuk opslaan, mocht je het later (nog eens) willen lezen. Je bewaarde stukken vind je op

En of je nu je tablet, smartphone of laptop gebruikt: De Correspondent past zich aan je schermformaat aan.

... waar je goede stukken kunt delen

Illustratie: Martijn van Dam (Momkai)

Als lid kun je stukken doorsturen per mail of op Facebook en Twitter plaatsen. Als vrienden op de gedeelde link klikken, zien ze dat jij het stuk aan hen cadeau hebt gedaan.

Als je vrienden geen lid zijn kunnen ze geen bijdrages plaatsen of verder navigeren op de site; daarmee hopen we het idee van een virtueel krantenknipsel zoveel mogelijk benaderd te hebben.

Deze benadering heeft één groot nadeel: wie geen lid is en goed zoekt, kan in principe vrijwel alle artikelen gratis lezen. Dit risico willen we nemen, want we geloven dat mensen onafhankelijke journalistiek willen steunen en bereid zijn te betalen voor het gemak en inhoudelijke verdieping die decorrespondent.nl biedt als je lid bent. Als lid kun je wél bijdragen, als lid kun je precies samenstellen wat je te lezen krijgt, als lid krijg je toegang tot onze toekomstige apps, et cetera.

... die nooit af is

De studio van onze partner; creatief bureau Momkai, waar de programmeurs en ontwerpers decorrespondent.nl continu verbeteren. Foto: Jeroen de Bakker

Naast het logo van De Correspondent zie je het label ‘beta’. De site wordt namelijk continu verbeterd en is in principe nooit af.

Ten eerste omdat we lang nog niet alles hebben kunnen bouwen wat we in gedachte hebben. Zoals het eerder genoemde reputatieysteem, of apps voor Apple- en Android-apparaten. Daar hebben we nu het budget nog niet voor. Als we er meer leden bij krijgen, steken we een deel van die ledengelden in de ontwikkeling van de site.

Ten tweede is het bouwen van De Correspondent een ontdekkingstocht die nooit eindigt. We zullen blijven speuren naar manieren waardoor jij je kennis beter kunt delen, we zullen de vormgeving blijven aanpassen om de inhoud nog beter naar voren te laten komen. Laat me daarom vooral weten hoe decorrespondent.nl je bevalt en wat je nog mist. Of waar je juist heel blij mee bent.

Tijd om correspondenten te volgen

Nu rest je alleen nog het ontdekken van de site en het lezen van de eerste verhalen. Op kun je kiezen welke correspondenten je wilt volgen. Vanaf dat moment verschijnen hun updates op je voorpagina.

Je kunt je ook opgeven voor de nieuwsbrief. Klik in het hoofdmenu op ‘Meer’ en dan op ‘Meld je aan’. Dan ontvang je elke ochtend de nieuwe artikelen in je mail.

Ik wens je ontzettend veel plezier met het ontdekken van de journalistieke website die jij mede mogelijk hebt gemaakt. Dank voor je steun!

Waar gaat De Correspondent over schrijven? Voor wie een indruk wil krijgen wat we de afgelopen maanden hebben gedaan en wat jullie de komende tijd zoal van ons kunnen verwachten, lees de introductieblog van hoofdredacteur Rob Wijnberg. Lees hier het welkomstwoord van Rob