Weg met alle Facebookscores
Social media zijn goud waard. Facebook had een paar maanden geleden een marktwaarde van honderd miljard dollar. Honderd. Miljard. Whatsapp werd voor 19 miljard dollar overgenomen. Twitter is inmiddels ook al verhandelbaar op de beurs. En Google zit ook niet bepaald om geld verlegen. Als je aan de deskundologen vraagt waarom deze bedrijven zoveel waard zijn, hoor je meestal: omdat ze zoveel data hebben. Maar eigenlijk is dit een non-antwoord. Want waarom zijn die data zoveel waard? Wat kun je ermee?
De komende weken publiceer ik een aantal verhalen over de waarde van social media en ik probeer die waarde wat breder te bekijken. Wat leveren social media op voor de bedrijven zelf? Voor adverteerders? Voor gebruikers? Maar ook voor wetenschappers en overheden?
Mijn eerste verhaal, dat vermoedelijk eind deze week verschijnt, gaat over Facebook en in het bijzonder over de revolutionaire Like Button. Tijdens mijn onderzoek kwam ik een fraai project tegen van de Amerikaanse kunstenaar Ben Grosser, die ik alvast wil delen. In 2012 ontwierp hij de zogenoemde Facebook Demetricator. Je wordt er bij Facebook continu aan herinnerd hoe populair jij bent, of hoe populair bepaalde updates, sites etc. zijn. Voor alles zijn er scores en al die scores zijn zichtbaar.
De demetricator verbergt die scores, om zo een sociale ervaring te krijgen die niet afhankelijk is van allerlei ‘metrics’. De demetricator is een plugin die je kunt installeren. In plaats van dat je bijvoorbeeld ziet ‘4 personen vinden dit leuk’ zie je ‘personen vinden dit leuk’.
Ik vind het leuk bedacht. Of je nu wilt of niet, je laat je toch door dit soort scores leiden, waarbij je sneller geneigd bent om populaire updates te lezen en zo minder populaire content mist. Wellicht levert de demetricator een wat meer pure sociale ervaring op, waarbij je iets meer verrast wordt.
Lees hier meer over de demetricator