Over barstende bubbels en Facebooks munt Libra
Ik ben er weer, na drie weken afwezigheid door ziekte en buitenlandbezoek!
Gaat die advertentiebubbel barsten?
Online advertenties blijven me boeien. De honderden miljarden die er rondgaan stutten de imperia van Google en Facebook, financieren een groot deel van de journalistiek en zorgen ervoor dat er online voor weinig betaald hoeft te worden.
Maar de barsten van de online advertentiemarkt worden diepere kloven. Collega Jesse Frederik en ik schreven al dat de effectiviteit van online advertenties schromelijk wordt overdreven. We doken in de wereld van kliks, banners en keywords en ontdekten dat je bijna niet kunt weten wat het effect is van een online advertentie – áls er al een effect is.
We lieten ook zien hoe ongezond die advertentiemarkt eigenlijk is. Bijna 30 procent van alle internetters gebruikt adblockers; met tientallen miljarden viert fraude er hoogtij; er wordt gewerkt met dubieuze meetmethoden; en door de niet te ontwarren complexiteit van het systeem weten adverteerders vaak niet waar hun advertentie verschijnt.
Vorige week kwam daar meer slecht nieuws bij. De Britse privacytoezichthouder kwam met een vernietigende analyse van de geautomatiseerde veilingen – ‘real time bidding’ in jargon – die ten grondslag liggen aan een groot deel van de advertentiemarkt. De korte versie luidt: de online advertentiemarkt overschrijdt systematisch de privacywetgeving.
‘Thousands of companies are sharing personal data on hundreds of millions every day without a legal basis. Most of today’s online advertising relying on it is illegal at a "general, systemic" level’, in de woorden van privacyactivist Wolfie Christl. Dat wisten we al wel natuurlijk, maar dat een toezichthouder zich zo nadrukkelijk uitspreekt is wel bijzonder en kan grote consequenties hebben voor de branche.
Ongeveer tegelijkertijd kwam er interessant onderzoek uit naar de meerwaarde van online advertenties voor uitgevers – de websites waar de advertenties op verschijnen. Het idee is dat uitgevers meer verdienen aan behaviorally targeted advertising – advertenties die gebaseerd zijn op kennis over het gedrag van de gebruiker. Denk aan cookies. De onderzoekers keken of er een verschil bestond in inkomsten uit gebruikers waar de sites iets van wisten of onbekende gebruikers.
Het verschil bleek minimaal. De inkomsten van uitgevers namen met 4 procent toe zodra zij de gebruikers ‘kenden’. Met andere woorden: al dat getrack en gespioneer levert websites gemiddeld 0,00008 dollarcent per advertentie op. Je kunt je afvragen of alle negatieve gevolgen van deze vorm van advertenties – hallo surveillance, dag privacy! – dat wel waard zijn.
Of eigenlijk hoef je je dat niet af te vragen.
De erfenis van Julian Assange
Vanavond praat ik in De Balie in Amsterdam over de erfenis van Julian Assange. Deze bijeenkomst was eigenlijk een paar weken geleden gepland maar werd verzet. Vanavond schijnt het te warm te zijn om buiten te zitten, dus kom langs! Hier kun je meer over de avond lezen en hier schreef ik op wat ik van Assange denk.
Facebook wil een eigen munt
Is het briljant of onnozel, hybris of strategie? Hét technologienieuws van afgelopen week was natuurlijk Libra, de cryptomunt van Facebook. Ik heb nog geen tijd gehad mij er echt goed in te verdiepen en erover na te denken. Hieronder drie nuttige leestips. Ik ben zeer benieuwd naar boeiende inzichten en ideeën over deze stap van Facebook, dus kom maar door! Dit zijn mijn leestips:
- 'Facebooks plan to break the global financial system' – Evgeny Morozov ('The good old days when Facebook was merely breaking privacy and elections are now gone – and we’ll surely miss them')
- 'Facebook, wees eerlijk over je ambities' – Payal Arora
- 'Facebook’s New Competition: The U.S. Dollar' – Max Read
- En: ik verheug mij op het net verschenen boek Digital Cash van de geweldige Finn Brunton, over 'the unknown history of the anarchists, utopians, and technologists who created cryptocurrency'.
Tot zover!
Wil je deze nieuwsbrief ook per mail ontvangen? Schrijf je hier in.