Beste,

‘Wij denken dat de cruciale informatie die je nodig hebt om de wereld te begrijpen én te veranderen allang beschikbaar is – ze wordt alleen niet gelijkmatig gedistribueerd.’

Wat is dit?

A. De nieuwe slogan van Google

B. De pitch van Googles nieuwe concurrent

C. Rob Wijnberg na het lezen van Das Kapital

D. De slogan van een initiatief van Googles belangrijkste criticus

Het antwoord is: D. Het is een van de slogans van een initiatief van Evgeny Morozov, de Wit-Russische denker die tien jaar voordat het in de mode raakte al fundamentele kritiek leverde op Silicon Valley en het religieuze geloof in Google en Facebook. Morozov is ook al tien jaar mijn intellectuele held, van wie ik veel leerde en die mijn denken over technologie vormde.

Vorige week was ik een paar dagen bij hem en zijn team in Italië. Ze werkten daar aan de lancering van The Syllabus, een dienst die zijn gebruikers de relevantste informatie die online beschikbaar is belooft te geven. Ik raad je aan vooral naar te gaan, even de tijd te nemen en je te abonneren op een van de nieuwsbrieven (‘syllabi’). Het is echt de moeite waard, verwacht academische papers en boeken, podcasts, video’s en journalistiek.

The Syllabus biedt een aantal specifieke nieuwsbrieven aan – zoals ‘The Intellectual’, ‘The Cosmopolitan’ en ‘The Progressive’ – en je kunt een volledig gepersonaliseerde wekelijkse nieuwsbrief aanmaken, waarbij je kiest uit zo’n zestig thema’s –

Er zit een interessante filosofie achter The Syllabus en een nog interessantere technologie: Morozov bedacht en bouwde zelf een systeem om al deze informatie te zoeken, te vinden en te ontsluiten. Een geheel nieuwe manier om de ‘relevantie’ van informatie te bepalen. Het ‘anti-Google voor intellectuelen’, noemt hij het. Meer ga ik er voor nu niet over vertellen, binnenkort publiceer ik er een uitgebreid verhaal over. Voor nu nog een paar slogans van

  • ‘Newsletters are for amateurs. The real cognoscenti opt for the syllabi.’
  • ‘Ours is not a view from nowhere. We read reality from a critical perspective, aiming to discover and highlight bold and intellectually risky interpretations of the problems at hand as well as pragmatic, original, and overlooked solutions to them.’
  • ‘We want to ensure that individuals and institutions who want the best new insights into complex yet important issues have the ability to find and peruse more than just tweets or blog posts.’

En verder:

Ik las een boeiend verhaal over de gevolgen van het massale gebruik van navigatie-apps als Google Maps en Waze. Het artikel is een fijne combinatie tussen analyse van de problemen en uitleg van hoe de apps op basaal niveau werken. Veel nieuwe inzichten opgedaan. ‘[But] now online navigation apps are in charge, and they’re causing more problems than they solve. The apps are typically optimized to keep an individual driver’s travel time as short as possible; they don’t care whether the residential streets can absorb the traffic or whether motorists who show up in unexpected places may compromise safety.’

In de Volkskrant schreef Eelco Bosch van Rosenthal een goed artikel over Glenn Greenwald. Bosch van Rosenthal zocht Greenwald op in zijn huis in Brazilië en schreef een gedetailleerd profiel over deze principiële onderzoeksjournalist, die nooit gas terugneemt. En ja, Greenwald vliegt weleens uit de bocht, maar dit profiel laat mij weer eens mooi zien hoe nodig iemand als Greenwald is.

Nieuwsuur maakte Die zijn er voor het parkeren. Maar natuurlijk zijn er veel wilde ideeën over waarvoor die beelden nog meer gebruikt kunnen worden. Een klassiekertje in de serie function creep. De woorden van de expert in de studio stellen, ahum, niet echt gerust.

Ten slotte: op De Correspondent voerde ik twee discussies, een met en een met Wouter van Noort van NRC . Erg leuk!

Tot zover!

Wil je deze nieuwsbrief ook in je mailbox ontvangen?