Vroeger had je als lezer van een krant alleen de mogelijkheid om via een ingezonden brief je specialistische kennis te delen met journalisten. Of je moest het geluk hebben als expert in de rolodex van een redacteur te staan. Maar met de komst van online media is het heel eenvoudig je expertise en ervaringen te delen.

Daarom voegden we vorige week bij aan het bijdragensysteem ook de optie van een expertisetitel toe. Je kunt nu per bijdrage aangeven vanuit welke deskundigheid, belangstelling of autoriteit je die schrijft. Bijvoorbeeld je beroep, opleiding, hobby of een andersoortige expertise. Zo zien andere leden met welke autoriteit of vanuit welke achtergrond je een bijdrage schrijft. Bij De Correspondent zien we het als onze journalistieke taak om die nieuwe technologiën te benutten en de kennis en ervaringen van jullie naar boven te krijgen.

Zo ziet zo’n expertisetitel eruit

We waren dan ook verheugd om de afgelopen week bij verschillende discussies zo veel relevante en originele titels voorbij te zien komen. Om een indruk te geven van de toegevoegde waarde daarvan, hebben we daar een bloemlezing van gemaakt.

De bijbehorende namen hebben we weggelaten, want als we die in een artikel noemen, worden ze geïndexeerd door Google, terwijl we willen dat je in alle vrijheid aan de bijdragen kunt deelnemen (zonder het risico te lopen dat een bijdrage voor altijd vindbaar is).

Overigens zien we de expertisetitel als een eerste stap. We zullen de komende jaren experimenteren met andere manieren waarop jij je expertise kunt delen. Ideëen daarvoor zijn zeer welkom!

De bloemlezing

Bij het Verhaal van de Dag van gisteren, deelden onder andere een lid dat een bachelor-thesis over ‘daders’ in WO2, een zoon van foute een Amsterdamse politieman en verschillende archivarissen hun kennis en ervaringen over dit onderwerp.

En onder de van dit stuk over het archief:

Een historica

Een antropoloog en documentarist

Een archief- en zoekspecialist

En een oud-archivaris bij het Nationaal Archief en Het Utrechts Archief

Student microbiologie

Bioloog

Biomedicus

Iemand met 7 jaar ervaring bij de voedselbank

Ex-arbeidshulpverlener

Ex-dakloze

Projectleiding Van de Straat

Jurist

Bankemployé & ex-dak/thuisloze

Internationaal jongerenwerker

Ex-jongerenwerker

Interactieontwerper

Docent electronica, SW en geluid.

Wetenschapper: Affective Computing

Student Artificial Intelligence

Software ontwikkelaar

Software engineer

Front-end developer

Historisch pedagoog

Leerarchitect

Vrije School-telg

Postdoc onderzoeker/docent linguïstiek

Docent Nederlands

Docent electronica, SW en geluid.

Docent en onderzoeker Rechtstheorie Universiteit Utrecht

Sociaal pedagoog

Arbeidsmarkt expert

Docent universiteit Nederlands en Communicatie

Arbeidsmarketeer

Gepensioneerd docente biologie

Docent natuurkunde en nl&t, edublogger

Hbo-docent Social Work

Voormalig kleuterleidster en onderwijzer

Docent vormgeven bij Gaming

Docent VO, vakdidacticus

Groepsleider Basisonderwijs

Student filosofie VU

Universitair docent Software Technologie

Promovendus Machine Learning

Digitale Marketing Professional

ICT en overheidsfinanciën

Consultant ICT

Promovenda sociale netwerkanalyse

Oud-medewerker UvA (betrokken bij het beschreven analyse-systeem)

Werkzaam bij een Big Data-start-up

Webdeveloper; privacy-expert

Software Developer en Security Hobbyist

Webdeveloper

Stud. Informatica; Passie voor Security

Student technische informatica

Software Engineer

Systeembeheerder

Werkzaam in IT

Database Administrator

Front-end developer

Software tester en ict-journalist

Gis-database-medewerker

Tech-blogger

Directeur, auteur en coach kinderopvang

Broertje van crèchemedewerkster

Pedagogische medewerker naschoolse opvang

En, best logisch voor dit stuk: ‘vader’ en ‘moeder van 2’

En verder

Niet opgenomen, maar wel leuk: een lid van dat tikfouten opmerkt en een ‘grafiekenmaker’ die opbouwende kritiek gaf op een infographic. Dan kun je net wat beter inschatten waar de betrokkenheid vandaan komt.