Gratis is een leugen Op internet is bijna alles gratis: nieuws, zoeken, filmpjes, sociale media. Maar dat ‘gratis’ is slechts schijn, betoogt ontwerper Aral Balkan in zijn fraaie presentatie voor de Britse progressieve denktank RSA. Je krijgt als internetter alles gratis, zodat bedrijven als Google, Facebook, Twitter en Apple een simulatie van je kunnen bouwen. Balkan weeft in zijn (gelikte) praatje kundig een aantal belangrijke thema’s aan elkaar: de waarde van privacy, het gevaar van profiling, de gehypete reclamepraatjes van Silicon Valley, het online economisch model dat stoelt op surveillance en het onvermogen van de open source-gemeenschap technologie te ontwerpen die echt een alternatief kunnen zijn - het komt allemaal voorbij. Over zijn oplossing, goed ontworpen open source-hardware, heb ik zo mijn twijfels, maar zijn praatje is zeer prikkelend en een aanrader voor iedereen die nog even kort wil horen waar het privacydebat echt om draait. (Dimitri Tokmetzis) Free is a Lie (35 minuten) Blijven vechten tegen kanker of genieten van de tijd die je nog hebt? Ruth, de vrouw van een oncoloog, wordt met uitgezaaide borstkanker gediagnosticeerd. Haar man ziet haar het gebaande pad bewandelen, met steevast hetzelfde eindpunt. Toch wordt elke kans op minimale levensverlenging, hoe riskant ook, genomen. ‘Why not was suddenly an argument.’ Haar behandelingen worden zo agressief, dat ze zwellingen in haar buik krijgt die vreemden doen vragen of ze zwanger is. Maar de ziekte is onverbiddelijk: als Ruth’s ogen geel worden, weet hij als arts één ding als geen ander: haar leverfuncties vallen uit en het is slechts een kwestie van tijd voordat het brein bezwijkt onder de giftige stoffen. Een verdrietig verhaal waarin je op confronterende wijze wordt meegenomen in het grijze gebied van doorbehandelen of genieten van de tijd die je nog rest. (Gastauteur Lucien Hordijk) The day I started lying to Ruth. A cancer doctor losing his wife to cancer (6.000 woorden) Wie heeft het basloopje van Albert Heijn gemaakt? Je hoort hem al jaren op radio, tv en in de winkels zelf: het huppelende basloopje van Albert Heijn. Het is hun ‘soundlogo,’ een kort, krachtig en zeer herkenbaar onderdeel van hun reclame-uitingen. Volgens Buma Stemra laten steeds meer bedrijven er een ontwikkelen, tot de korte ‘ping’ van Sony, of het akkoord van Apple als je een Mac-computer aan zet aan toe. Wie maakt die, zich in je hoofd nestelende, logo’s eigenlijk? En hoeveel verdien je met zo’n ding? Muziekjournalist Pablo Cabenda zocht het uit. (Andreas Jonkers) Het tsjing pampám pampám van Intel: geluidslogo’s zijn goud waard (1600 woorden) Belasting ontduiken als spel Kunstenaar Femke Herregraven ontwikkelde met een team gamemakers een zogenoemde ‘serious game’ over belastingontduiking. Je kruipt in de huid van een grote onderneming en de uitdaging is zoveel mogelijk geld over de hele wereld in belastingparadijzen te stallen. Is dat leuk? Mwah, het speelgemak van de game is nog voor verbetering vatbaar. Is het leerzaam? Zeker, want in feite visualiseert zij een fenomeen dat steeds meer de norm, in plaats van de uitzondering aan het worden is. Makkelijker kan het belastingontduikers niet worden gemaakt, kortom, maar wel leuker. (Karel Smouter) Taxodus (60 minuten) Zelfs een Ferrari wordt genadeloos ingehaald door je smartphone Vroeger wilde ik het liefst auto-ontwerper worden. Tegenwoordig bekruipt mij die behoefte nog geregeld, maar om heel andere redenen. De vormgeving van de digitale systemen in auto’s en de interactie ermee is van zo’n bedroevend laag niveau, dat me als ontwerper vaak de tranen in de ogen springen. Het systeem in auto’s werkt zonder uitzondering minder intuïtief dan wat je gewend bent van je eigen smartphone of laptop. Dit komt deels doordat het ontwerpproces voor wagens door strikte veiligheidsvoorschriften vele jaren in beslag neemt en de schermen daarmee al hopeloos verouderd zijn voordat je achter het stuur plaatsneemt. In dit stuk vol voorbeelden worden deze systemen fijntjes gefileerd door de uitstekende ontwerper Geoff Teehan. Zelfs in de duurste modellen wordt geen rekening gehouden met de ervaring van de gebruiker. Zo blijkt het dramatisch slechte systeem in de allernieuwste Ferrari precies hetzelfde als in het eenvoudigste familiebusje van Chrysler. (hoofdontwerper Harald Dunnink) The state of in-car UX (2.500 woorden)

Het beste van De Correspondent deze week

Schrijver Hafid Bouazza heeft zijn delirium tot roman verheven Schrijver Hafid Bouazza’s roman Meriswin is net verschenen. Na jaren van ziekenhuisopnamen, geploeter, drank-, drugs en medicijnenverslaving volgde de rijkste roes: het schrijven van het boek. Redenen genoeg voor een gesprek over literatuur, het leven en de onontdekte gebieden van de verbeelding. Lees hier het artikel van Joris van Casteren Europa is wat Europa niet is Europa heeft geen verhaal, hoor je vaak. Dat klopt. Want het verhaal van Europa is wat je niet ziet als het er is en pas opmerkt als het er niet is. Het verhaal van Europa is het verhaal van wat er allemaal is verdwenen. Lees hier het artikel van Rob Wijnberg Ondertussen aan de andere kant van de lijn bij de klantenservice Journalist Dennis l’Ami werkte de afgelopen twaalf maanden als uitzendkracht in callcenter Arvato, dat de telefoon opneemt voor onder andere kledingbedrijf Zalando, luchthaven Schiphol en energiebedrijf Oxxio. Daar ontdekte hij dat achter de belofte van klantgerichtheid en service een bedrijfscultuur van permanente monitoring en allesoverheersende efficiëntie schuilgaat. Een verslag vanaf de andere kant van de lijn. Lees hier het artikel van Karel Smouter Europa heeft haar lageropgeleiden uitgesloten Op 22 mei gaan we naar de stembus voor het Europese Parlement. De opkomst zal laag zijn en het vertrouwen in Brussel is gedaald. Hoe komt dit? Naast onvrede over de financiële crisis en de euro, is er nog een onderbelichte reden: de kloof tussen hoger- en lageropgeleiden is veel te groot geworden. Een analyse én twee mogelijke oplossingen. Lees hier het artikel van David Van Reybrouck Wat het archief van "foute" Nederlanders ons leert over ons oorlogsverleden Vandaag vieren we Bevrijdingsdag. De bevrijding van de Duitsers, denken we er vanzelfsprekend achteraan. Maar naar schatting één op de drie Nederlanders heeft "foute" voorouders. Gastcorrespondent Anoek Nuyens dook in het meest doodgezwegen archief van Nederland en ontdekte daar het kleine kwaad dat in ons allemaal schuilt. Lees hier het artikel van gastcorrespondent Anoek Nuyens