Deze maand: de toekomst van media in Noord-Holland

Het medialandschap is drastisch aan het veranderen. De oplagen van kranten daalden de afgelopen jaren in rap tempo. Aan de andere kant: het aantal minuten dat wij televisiekijken stijgt nog steeds. Ook jongeren kijken niet minder televisie dan vroeger. Maar ze doen dit wel anders, op laptops of tablets. Wie zitten er dan nog wel voor de buis? En wat betekent de opkomst van diensten zoals Netflix?

Boeken en tijdschriften, hoeveel mensen lezen die nog? Veel mensen blijken afgehaakt: sinds 2008 besteden we 29 procent minder van onze vrije tijd aan gedrukte media. Dat betekent niet dat Nederlanders geen interesse meer hebben in informatie, integendeel. Waar halen wij onze informatie vandaan, en hoe doen we dat in de toekomst?

Voor het project Nieuw-Nederland, een reis langs twaalf provincies onderverdeeld in twaalf thema’s die een blik werpen op de toekomst van Nederland, gaan we deze maand op onderzoek uit in de provincie Noord-Holland. Veel traditionele media zijn hier gevestigd, zoals de redacties van bijna alle nationale kranten. Ook alle tv-programma’s worden hier gemaakt en uitgezonden. En de meerderheid van de traditionele uitgeverijen zitten hier. Maar ook veel kleine, nieuwe bedrijfjes zagen inmiddels aan de poten van deze traditionele media. Welke van die bedrijfjes gaan het redden? En welke groeien uit tot de grote media van de toekomst?

Heb jij een tip voor een opmerkelijk project dat te maken heeft met media? We horen het graag! Draag bij onder deze notitie, of stuur een mail naar jelle@decorrespondent.nl. Ken je een interessant media-initiatief, maar buiten Noord-Holland? Dat mag ook, deze kun je op de Nieuw Nederland kaart zetten, waar steeds meer projecten in heel Nederland op te vinden zijn.

Bekijk hier de Nieuw Nederland-kaart