Illustratie door Núria Madrid (voor De Correspondent)
2020 was het jaar van Black Lives Matter, van verbroken hitterecords, maar bovenal van de coronapandemie, die de hele wereld nog altijd in zijn greep houdt. Ter afsluiting van dit uitdagende jaar: de twintig beste stukken van De én The Correspondent.
2020. Het was een stormachtig jaar, waarin hitterecord na hitterecord werd verbroken. Waarin Black Lives Matter de wereld over ging, en tal van mensen tal van redenen hadden te demonstreren tegen beleid van de Nederlandse overheid. Het was het jaar waarin stilgevallen straten zich vulden met applaus voor zorgmedewerkers en huiskamers kantoren werden.
Ook wij maakten onze journalistiek grotendeels vanuit onze woonkamers, slaapkamers of zelfs inloopkasten. Dankzij de steun, expertise en kritische kanttekeningen van jullie, onze trouwe leden, hebben we de ontwikkelingen van het afgelopen jaar nauwgezet kunnen volgen en van context voorzien.
Om dit uitdagende jaar af te sluiten, deel ik – met gepaste trots en grote dank – onze meest inzichtgevende journalistiek, spraakmakendste gesprekken en creatiefste samenwerkingen van het afgelopen jaar. Hier zijn onze beste twintig van 2020!
Namens de hele redactie mijn allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
Het beste van De Correspondent
Uit de serie ‘Restricted Areas’ door Eric TabuchiBeeld: Rakam Habash (12) uit RaqqaIllustratie door Esther Aarts (voor De Correspondent)Illustratie door Andrea Dingeldein‘Het weefsel der mensheid’ door Carlijn KingmaFoto door Sabine Grootendorst (voor De Correspondent)Illustratie door Cliff van Thillo (voor De Correspondent)Illustratie door Jasmijn de Nood (voor De Correspondent)Illustratie door redactioneel ontwerper Leon de KorteUit de serie ‘Traces of Warmth’ door Grey HuttonUit de serie ‘Invisible Men’ door Patricia KaersenhoutIllustratie door redactioneel ontwerper Luka van DiepenAnimatie door PostNew (voor De Correspondent)Foto door Marijn Smulders (voor De Correspondent)Uit de serie ‘Life in the entry lane’ door Arnd DewaldIllustratie door redactioneel ontwerper Afonso GonsalvesUit de serie Aina & Tage door Rebecka Uhlin. Illustratie door Ralph Zabel (voor De Correspondent)
Het beste van The Correspondent
2020 was ook het jaar waarin we met correspondenten en leden uit alle windstreken van de wereld transnationale journalistiek maakten op ons Engelstalige platform The Correspondent. Of het nu ging om de coronapandemie, racisme of het klimaat: met hun perspectieven verrijkten zij onze journalistieke blik op de wereld.
We zijn hen – en alle Nederlandse leden die ons onvoorwaardelijk hebben gesteund in deze ambitieuze onderneming – oneindig dankbaar. Het doet ons pijn te vertellen dat vanaf morgen, 1 januari 2021, een einde aan komt aan dit avontuur. Maar het moois dat zij maakten, de inzichten die zij deelden en de vriendschap die zij brachten zijn blijvend. Een greep uit hun werk:
Uit de serie ‘PIK-NIK’ door Arko DattoUit de serie ‘To Photograph the Details of a Dark Horse in Low Light’ door Adam Broomberg en Oliver ChanarinUit de serie ‘Child’s Play’ door fotograaf Mark NevilleIllustratie door redactioneel ontwerper Afonso GonsalvesUit de serie ‘Weather Patterns’ door David EllingsenUit de serie In Trump County door Richard BeavenUit de serie At Play door Dennis DeHartUit de serie Workforce Logistic Centres door Michele BorzoniIllustratie door Michelle Pereira (voor The Correspondent)Binnen een tijdspanne van slechts een uur op vrijdag 22 mei 2020 werden deze 252 beelden gepost op Instagram. Allemaal met vermelding van de hashtag #breadbaking.Een foto uit het archief van schrijver Maaza Mengiste.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost
tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken
diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in
hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er
gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote
behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht
op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen
wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!
De bermudadriehoek van talent
Simon van Teutem
Simon van Teutem laat zien hoe idealisten tot hun eigen verbazing in de zakelijke advocatuur, consultancy en het bankwezen verdwijnen – en hoe het anders kan.