‘Disruptive Innovation’, bestaat dat eigenlijk wel? ‘Disruptive innovation’ is het modewoord van 2014. Iedere futuroloog en bedrijfsgoeroe verwacht dat technologische innovatie van vandaag de markt morgen compleet op z’n kop kan zetten. Het duidt technologieën en ontwikkelingen aan die een ongekend en destructief effect hebben op een bestaande bedrijfssector. Voorbeelden zijn de personal computer die de mainframe computer uit de markt drukte of de de taxi-app Uber die de taxibranche overhoop haalt. Er is een reusachtige vakliteratuur ontstaan over het fenomeen, bedrijven hebben speciale afdeling om hun disruptieve concurrenten voor te zijn en consultants verdienen er goed geld aan. Maar op welk marktonderzoek is de disruptive innovation-these eigenlijk gebaseerd? Jill Lepore van The New Yorker kraakte deze week de hype. Volgens haar is de populariteit van de term ongegrond en bovendien symptomatisch voor een beschaving die vooruitgangsdenken en optimisme overboord heeft gezet. (Thomas Muntz, De Energiegroep) The Disruption Machine (6.054 woorden) Als een vogel over boten vol vluchtelingen Wie De Correspondent al wat langer leest, heeft vermoedelijk al het één en ander gelezen over het lot van bootmigranten op weg naar Europa. We schreven er uitgebreid over (zie mijn tuin). 2014 is hard op weg een nieuw recordjaar te worden voor wat betreft het aantal migranten dat deze gevaarlijke oversteek maakt. Fotograaf Massimo Sestini voegt een uniek perspectief toe aan de berichtgeving: het vogelperspectief. Hij mocht mee met een reddingsactie van de Italiaanse marine. Time publiceerde een serie waarop het helderblauwe mediterrane water zo schrijnend contrasteert met de boten vol hoopvolle Syriërs en Afrikanen, dat het je direct bij de strot grijpt. Een indrukwekkend staaltje fotojournalistiek. (Karel Smouter) Boat migrants risk everything for a life in Europe (5 à 10 minuten) Alles wat je dacht te weten over wat niet klopt aan wat je dacht, klopt niet Toegegeven, wij bezondigen ons er op De Correspondent ook heel af en toe aan: titels boven stukken die beloven je wereldbeeld volledig op z’n kop te zetten. ‘Al onze theorieën over het kapitalisme weerlegd in één grafiek’ - dat wer (en mijn schuld overigens). Maar we zijn niet de enigen. Op Amerikaanse blogs en in Amerikaanse boekhandels is het tegenwoordig schering en inslag met de alles-wat-je-dacht-te-weten-over-dit-of-dat-klopt-niet-verkooptruc. Alles wat je dacht te weten over het rationalisme? Klopt niet. Alles wat je dacht te weten over talent? Klopt niet. Alles wat je dacht te weten over zwaartekracht? Klopt niet. In dit korte, hilarische stuk rekent auteur Clive Thompson vilein af met deze marketingnonsens. In stijl, uiteraard: alles wat je dacht te weten over wat niet klopt aan wat je dacht, klopt niet, schrijft Johnson. Ja, lees die zin nog maar eens terug: hij klopt. Ook al dacht je van niet. (Rob Wijnberg) Clive Thompson on the Hidden Truth of Counterintuition (600 woorden) De Nigeriaanse meisjes zijn nog niet terug, maar wij zijn ze al vergeten Weet u het nog? Tweeënhalve maand geleden ontvoerde Boko Haram meer dan driehonderd schoolmeisjes in Noord-Nigeria. Een paar weken later werd de hashtag #BringBackOurGirls in het leven geroepen. Er ontbrandde een discussie: was dit gemakzuchtig clicktivism? Of hielp het digitale actievoeren wel degelijk? Er was zo toch tenminste aandacht voor? Wás, ja. Want hoewel de Nigeriaanse meisjes nog altijd niet thuis zijn, hebben wij (als in: de westerse media en haar publiek) onze aandacht verlegd naar de volgende crisis. Max Fischer van Vox.com wijst fijntjes op ons vluchtige activisme en korte aandachtspanne. Het probleem-Boko Haram is bovendien een stuk complexer dan zo’n simpele hashtag doet vermoeden (klik vooral door naar de andere artikelen op Vox die de situatie in Nigeria geweldig uitleggen). Afgelopen week kwam het nieuws dat er in Noord-Nigeria opnieuw zo’n honderd meisjes en vrouwen zijn ontvoerd. Vooralsnog geen hashtag of internationale verontwaardiging te bekennen. Misschien komt dat nog, misschien ook niet. De vraag is of het uitmaakt. (Stagiair Jaap Tielbeke) Forgetting Nigeria’s girls (767 woorden) Hoe het neoliberalisme van grote delen van de mensheid negers maakt Het woord ‘neger’ is een uitdrukking van ‘de fundamentele drijfveer van het kapitalisme om elk onderscheid tussen mensen en dingen uit te wissen en daar winst uit te halen.’ Aldus de van oorsprong Kameroense filosoof en politicoloog Achille Mbembe. In het neoliberale tijdperk worden in zijn ogen hele groepen mensen ‘genegerd,’ behandeld als objecten. De oplossing ziet de hoogleraar aan de Universiteit van Johannesburg in de schepping van een nieuw waardensysteem. Dat moet zich niet langer op de verzadiging van de overbodige behoeften van een minderheid richten en met een ethiek van ‘leven met weinig’ een einde maken aan de uitputting van de planeet. Voor frisse denkbeelden over nieuwe waarden kunnen we wat betreft de Afrikaanse filosoof gerust naar zijn continent kijken. Daar vindt ‘een ongelooflijke explosie van het creatieve leven’ plaats. ‘Als ik aan Afrika denk zie ik één uitgestrekt veld vol mogelijkheden,’ zegt Mbembe in het fascinerende interview dat Rekto:Verso - Tijdschrift voor cultuur en kritiek publiceert. (Tomas Vanheste) Achille Mbembe: hoe kunst de wereld voedt (3.500 woorden)

Het beste van De Correspondent deze week

Hoe de wetenschap wordt geweerd uit de crèche Het ministerie van Sociale Zaken besteedt 15 miljoen aan trainingen voor crècheleidsters die nooit wetenschappelijk zijn getest. Vijf leden uit de adviescommissies zijn om die reden opgestapt. Het is tekenend voor de manier waarop in Nederland met kinderopvang wordt omgegaan: de wetenschap wordt structureel uit de opvang geweerd. Een analyse.
Lees hier de analyse van Marilse Eerkens
ABN Amro en het iets te creatieve zelfbeeld van de bankier ABN Amro verhoogt het salaris van zijn topmanagers, als reactie op het bonusplafond dat haar eigenaar - de Nederlandse overheid - heeft ingesteld. ‘Onvermijdelijk,’ noemt topman Gerrit Zalm het: anders loopt het talent weg. Zou het? Welk talent dan precies? Lees hier de column van Rob Wijnberg Tel borstvoeding mee in het bbp en je hoeft niet meer te bezuinigen Het bruto binnenlands product (bbp) is alomtegenwoordig in de media. Toch zijn er maar heel weinig mensen die begrijpen hoe het wordt geconstrueerd. Ook de meeste professionele economen hebben geen idee. Ondertussen houdt het cijfer ons keer op keer voor de gek.
Lees hier het artikel van Rutger Bregman
Waarom van afstand schieten het mooiste én domste is dat je als voetballer kunt doen Na Nederland-Australië was Memphis Depay de gevierde man door zijn doelpunt van bijna 30 meter afstand. En ook tegen Chili probeerde hij het weer van ver. De bewondering van coaches, journalisten en toeschouwers voor het afstandsschot is begrijpelijk, maar ook dom. Want statistisch gezien helpt weinig de tegenstander zo in het zadel als ‘de pegel.’
Lees hier het artikel van Michiel de Hoog


Drie knuppels in het hoenderhok van het migratiedebat Volgens linkse politici leidt méér ontwikkeling tot minder migratie. Volgens rechtse politici is het juist restrictief beleid dat migratie aan banden legt. Ze hebben het allemaal bij het verkeerde eind, aldus Hein de Haas. Vandaag wordt hij benoemd tot hoogleraar Migratie en Ontwikkeling aan de Universiteit van Maastricht. Zijn drie grootste migratiemythes op een rij. Lees hier het artikel van Karel Smouter