Rond deze tijd van het jaar staan er in Amerikaanse kranten en tijdschriften heel wat artikelen met advies over ‘holiday giving’. Oftewel: aan welke goede doelen kun je het best doneren in deze decembermaand?
In Nederland hebben we niet zo’n sterke filantropische traditie. Sinds de jaren negentig zijn we zelfs minder gaan geven – in 2015 gaf een gemiddeld huishouden nog maar 0,4 procent van zijn inkomen aan goede doelen. Je kunt vast een bibliotheek volschrijven over de oorzaken, maar het is misschien belangrijker om op te merken dat geven een van de effectiefste – en leukste – manieren is om goed te doen.
Natuurlijk, we kennen allemaal verhalen van doelen die met de beste bedoelingen weinig voor elkaar krijgen. Maar het platform Doneer Effectief helpt je om de meeste bang voor je buck te krijgen – of het nu gaat over de strijd tegen klimaatverandering, malaria, ongelijkheid, armoede of dierenmishandeling in de vee-industrie. De organisatie selecteert de beste goede doelen op basis van onafhankelijk, wetenschappelijk onderzoek.
Sinds een paar maanden maakt Doneer Effectief het nog makkelijker om te geven. Dat zit zo: in Nederland mag je iedere donatie volledig aftrekken van je inkomstenbelasting als je een zogenoemde ‘periodieke gift overeenkomst’ afsluit. Maar het is nogal een gedoe om met ieder doel een aparte afspraak te maken. Het handige van Doneer Effectief is dat je alleen met hen een overeenkomst hoeft af te sluiten, en je vervolgens zelf besluit aan welke van de meest effectieve goede doelen je doneert.
Ik hoop dat platforms als Doneer Effectief en ook de net opgerichte Tien Procent Club meer mensen kunnen inspireren om – in hun eigen woorden – doneren ‘normaal, effectief, sociaal en leuk te maken’.