Leraar! Vraagje. Waarom geef je cijfers?
In een reeks artikelen schrijf ik over de gevolgen van de cijfercultuur in het onderwijs. Maar ik ben ook benieuwd naar de oorzaken. Dus, leraar, waarom geef je cijfers?
In een reeks artikelen schrijf ik over de gevolgen van alle cijfers die leerlingen op school krijgen.
Dit stuk over het desastreuze effect dat cijfers kunnen hebben op de motivatie van leerlingen bijvoorbeeld, dit gesprek met een leraar die stopte met cijfers geven en dit gesprek over wat zijn leerlingen daarvan vonden.
Artikelen over de gevolgen van cijfers, niet over de oorzaken. Als al die cijfers zo slecht zijn, kun je je afvragen, waarom geven leraren ze dan?
Zelf ben ik leraar Nederlands geweest, en heb ik nooit zo stilgestaan bij de cijfers die ik gaf. Die cijfers moest ik nu eenmaal geven, want m’n collega’s gaven ze ook.
Had ik zonder gekund?
Ik ben benieuwd naar de redenen van leraren om cijfers te geven. Zijn ze bedoeld om leerlingen te motiveren? Als stok achter de deur? Of om inzicht te krijgen in wat een leerling wel en niet kan en weet, om daar vervolgens je lessen op aan te passen?
En: wat zou er – denk je – gebeuren als je geen cijfers meer zou geven?
Ik ga graag in gesprek in de bijdragesectie hieronder.