In een reeks artikelen schrijf ik over de gevolgen van alle cijfers die leerlingen op school krijgen.

over het desastreuze effect dat cijfers kunnen hebben op de motivatie van leerlingen bijvoorbeeld, die stopte met cijfers geven en

Artikelen over de gevolgen van cijfers, niet over de oorzaken. Als al die cijfers zo slecht zijn, kun je je afvragen, waarom geven leraren ze dan?

Zelf ben ik leraar Nederlands geweest, en heb ik nooit zo stilgestaan bij de cijfers die ik gaf. Die cijfers moest ik nu eenmaal geven, want m’n collega’s gaven ze ook.

Had ik zonder gekund?

Ik ben benieuwd naar de van leraren om cijfers te geven. Zijn ze bedoeld om leerlingen te motiveren? Als stok achter de deur? Of om inzicht te krijgen in wat een leerling wel en niet kan en weet, om daar vervolgens je lessen op aan te passen?

En: wat zou er – denk je – gebeuren als je geen cijfers meer zou geven?

Ik ga graag in gesprek in de bijdragesectie hieronder.

Wat ik leerde van een klas waar geen cijfers meer gegeven worden In mijn zoektocht naar de gevolgen van alle cijfers die leerlingen op school krijgen, kwam ik terecht bij leraar Jeroen Lamberts (33). Lamberts besloot in een van zijn klassen geen cijfers meer te geven. Wat gebeurt er dan? Ik vroeg het hem, én zijn leerlingen. Ga naar dit artikel Deze leerlingen krijgen geen cijfers meer Aan het begin van een nieuw schooljaar kregen leerlingen Britta (14) en Matthijs (13) van hun leraar economie te horen: ‘Jullie krijgen van mij geen cijfers dit jaar.’ Wat gebeurt er dan? Ga naar dit artikel