Johannes Visser

Correspondent Onderwijs

Missie

Ik wil nadenken over hoe ons onderwijs beter kan.

Nu

Ik doe onderzoek naar EdTech.

Publicaties
Biografie

Ontvang mijn wekelijkse mail

Elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je mijn verhalen in je inbox ontvangen en een kijkje krijgen achter de schermen? Meld je dan aan!

Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Waarom kinderen in klassen zitten (en school toch geen fabriek is)

Ons onderwijs stamt nog uit het industriële tijdperk en daarom lijken onze scholen zo op fabrieken, hoor ik vaak. Dat lijkt een goede reden om het onderwijs helemaal anders in te willen richten. Alleen: het klopt niet.
Leestijd 9 - 12 minuten
282 × gedeeld
Johannes Visser
Kinderen knutselen met geld. Foto: Albert Harlingue / Getty
Hulp van datawetenschappers en experts gezocht om te onderzoeken waarom leraren te weinig verdienen
Schoolbesturen houden zich al jaren niet aan afspraken over het salaris van de basisschoolleraar. Door recent gepubliceerde datasets kunnen we misschien iets zeggen over de oorzaken daarvan. En daar kunnen jullie ons bij helpen.
Leestijd 2 minuten
110 × gedeeld
Johannes Visser Jesse Frederik
Illustratie: Jenna Arts (voor De Correspondent)
Nu blijkt: het lerarenregister had nooit door de Tweede Kamer mogen komen
Volgens het regeerakkoord moeten leraren hun bijscholing gaan bijhouden in een centraal register ‘van, voor en door’ docenten. Maar de wet die dat register regelt, is met een vals argument door de Eerste en Tweede Kamer geloodst.
Leestijd 3 minuten
95 × gedeeld
Johannes Visser
‘Licht pyramide’, gemaakt door Hossein (34). Hossein is zowel leerling als leraar bij maker space WALHALLAb. Foto: Majda Vidakovic (voor De Correspondent)

Hoe leerlingen zich technologie meester maken

Ik raakte enthousiast over maker spaces: werkplaatsen waar kinderen leren technologie te beheersen. Maar van bestuurders die voor al hun scholen 3D-printers en robots kopen, moeten de initiatiefnemers weinig hebben.
Leestijd 11 - 15 minuten
412 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Manchester Daily Express / Getty
Podcasttip: Help, de scholen platformiseren
Veel scholen maken gebruik van digitale platformen, zoals Google Classroom of Snappet. Wat zijn de voordelen, en wat zijn de risico’s? Daarover gaat deze boeiende podcast van Kennisnet.
168 × gedeeld
Johannes Visser
Denk je na over hoe het onderwijs beter kan? Dan is deze video voor jou
Hoe kunnen docenten hun lessen beter maken? En kán dat wel, gezien hun hoge werkdruk? Daarover heb ik het in deze video.
Kijktijd 4 minuten
73 × gedeeld
Johannes Visser
Illustratie: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Zo voorkomen we dat het onderwijs Black Mirror wordt

Hoe verandert technologie het onderwijs? Dat zocht ik de afgelopen maanden uit. Eén ding is zeker: we moeten ophouden met ‘gepersonaliseerd leren.’
Leestijd 7 - 9 minuten
747 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Mirrorpix / Getty
Wat ik leerde van jullie bijdragen over hoe jullie je kinderen op school in de gaten houden
Zien wanneer je kind een appeltje gegeten heeft, of een vier gehaald heeft voor Duits. Dat kan op veel scholen en crèches. Ik ga de komende tijd uitzoeken wat dat geautomatiseerde oudercontact betekent.
Leestijd 6 - 7 minuten
128 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Joe Schwartz Photo Archive / Getty
Wat weet u van uw kind op de kinderopvang en op school?
Ik wil beter zicht krijgen op hoe we kinderen – op de kinderopvang, de basisschool en in het voortgezet onderwijs – monitoren en hoe ouders daar gebruik van maken. Jullie bijdrage is erg welkom!
Leestijd 2 minuten
69 × gedeeld
Johannes Visser