Johannes Visser

Correspondent Onderwijs

Missie

Ik wil nadenken over hoe ons onderwijs beter kan.

Nu

Ik doe onderzoek naar EdTech.

Publicaties
Biografie

Ontvang mijn wekelijkse mail

Elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je mijn verhalen in je inbox ontvangen en een kijkje krijgen achter de schermen? Meld je dan aan!

Illustratie: Jenna Arts (voor De Correspondent)
Het lerarenregister komt er toch niet. En dat is maar goed ook
Het register waar leraren in de toekomst verplicht hun bijscholing in zouden moeten bijhouden, komt er (voorlopig) toch niet. En dat is maar goed ook, want dat register werd met een vals argument door de Eerste en Tweede Kamer geloodst.
Leestijd 4 - 5 minuten
61 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Leraren verdienen al 10 jaar minder dan afgesproken – terwijl het geld er gewoon is

Het is een al tien jaar oude afspraak: zorg dat 40 procent van de leraren op de basisschool in een hogere salarisschaal komt. Dan wordt het vak weer populair en daalt het lerarentekort. Maar bijna geen schoolbestuur houdt zich eraan. Waarom? Met 21 specialisten dook ik in de data. Wat bleek: aan het geld ligt het niet.
Leestijd 10 - 13 minuten
431 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Flip (2) krijgt een rapport. Z’n babybroertje binnenkort ook

Baby’s en peuters die naar de opvang gaan, komen in een digitaal kindvolgsysteem terecht. De kinderen noch de ouders hebben er baat bij. Maar een enkele crèche doet er bewust niet aan mee.
Leestijd 9 - 12 minuten
379 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Waarom kinderen in klassen zitten (en school toch geen fabriek is)

Ons onderwijs stamt nog uit het industriële tijdperk en daarom lijken onze scholen zo op fabrieken, hoor ik vaak. Dat lijkt een goede reden om het onderwijs helemaal anders in te willen richten. Alleen: het klopt niet.
Leestijd 9 - 12 minuten
449 × gedeeld
Johannes Visser
Kinderen knutselen met geld. Foto: Albert Harlingue / Getty
Hulp van datawetenschappers en experts gezocht om te onderzoeken waarom leraren te weinig verdienen
Schoolbesturen houden zich al jaren niet aan afspraken over het salaris van de basisschoolleraar. Door recent gepubliceerde datasets kunnen we misschien iets zeggen over de oorzaken daarvan. En daar kunnen jullie ons bij helpen.
Leestijd 2 minuten
121 × gedeeld
Johannes Visser Jesse Frederik
Illustratie: Jenna Arts (voor De Correspondent)
Nu blijkt: het lerarenregister had nooit door de Tweede Kamer mogen komen
Volgens het regeerakkoord moeten leraren hun bijscholing gaan bijhouden in een centraal register ‘van, voor en door’ docenten. Maar de wet die dat register regelt, is met een vals argument door de Eerste en Tweede Kamer geloodst.
Leestijd 3 minuten
100 × gedeeld
Johannes Visser
‘Licht pyramide’, gemaakt door Hossein (34). Hossein is zowel leerling als leraar bij maker space WALHALLAb. Foto: Majda Vidakovic (voor De Correspondent)

Hoe leerlingen zich technologie meester maken

Ik raakte enthousiast over maker spaces: werkplaatsen waar kinderen leren technologie te beheersen. Maar van bestuurders die voor al hun scholen 3D-printers en robots kopen, moeten de initiatiefnemers weinig hebben.
Leestijd 11 - 15 minuten
422 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Manchester Daily Express / Getty
Podcasttip: Help, de scholen platformiseren
Veel scholen maken gebruik van digitale platformen, zoals Google Classroom of Snappet. Wat zijn de voordelen, en wat zijn de risico’s? Daarover gaat deze boeiende podcast van Kennisnet.
179 × gedeeld
Johannes Visser
Denk je na over hoe het onderwijs beter kan? Dan is deze video voor jou
Hoe kunnen docenten hun lessen beter maken? En kán dat wel, gezien hun hoge werkdruk? Daarover heb ik het in deze video.
Kijktijd 4 minuten
76 × gedeeld
Johannes Visser