Johannes Visser

Correspondent Onderwijs

Missie

Ik wil nadenken over hoe ons onderwijs beter kan.

Nu

Ik doe onderzoek naar EdTech.

Publicaties
Biografie

Ontvang mijn wekelijkse mail

Elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je mijn verhalen in je inbox ontvangen en een kijkje krijgen achter de schermen? Meld je dan aan!

Foto: Manchester Daily Express / Getty
Podcasttip: Help, de scholen platformiseren
Veel scholen maken gebruik van digitale platformen, zoals Google Classroom of Snappet. Wat zijn de voordelen, en wat zijn de risico’s? Daarover gaat deze boeiende podcast van Kennisnet.
22 × gedeeld
Johannes Visser
Denk je na over hoe het onderwijs beter kan? Dan is deze video voor jou
Hoe kunnen docenten hun lessen beter maken? En kán dat wel, gezien hun hoge werkdruk? Daarover heb ik het in deze video.
Kijktijd 4 minuten
54 × gedeeld
Johannes Visser
Illustratie: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Zo voorkomen we dat het onderwijs Black Mirror wordt

Hoe verandert technologie het onderwijs? Dat zocht ik de afgelopen maanden uit. Eén ding is zeker: we moeten ophouden met ‘gepersonaliseerd leren.’
Leestijd 7 - 9 minuten
698 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Mirrorpix / Getty
Wat ik leerde van jullie bijdragen over hoe jullie je kinderen op school in de gaten houden
Zien wanneer je kind een appeltje gegeten heeft, of een vier gehaald heeft voor Duits. Dat kan op veel scholen en crèches. Ik ga de komende tijd uitzoeken wat dat geautomatiseerde oudercontact betekent.
Leestijd 6 - 7 minuten
126 × gedeeld
Johannes Visser
Foto: Joe Schwartz Photo Archive / Getty
Wat weet u van uw kind op de kinderopvang en op school?
Ik wil beter zicht krijgen op hoe we kinderen – op de kinderopvang, de basisschool en in het voortgezet onderwijs – monitoren en hoe ouders daar gebruik van maken. Jullie bijdrage is erg welkom!
Leestijd 2 minuten
66 × gedeeld
Johannes Visser
Illustratie: Munir de Vries (voor De Correspondent)
Deze onderzoeker gebruikt Big Data om kinderen op hun eigen niveau te laten leren
Door digitale lesprogramma’s die heel veel data opleveren, komen we steeds meer te weten over hoe kinderen leren. Marthe Straatemeier, die promoveerde op rekenvaardigheid en nu aan het hoofd staat van een leerplatform, legt uit hoe dat werkt.
Leestijd 5 - 6 minuten
151 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Hét onderwijsverhaal van dit moment is toch echt wat genuanceerder (zou je kunnen zeggen)

Het is dé onderwijsbelofte: met technologie leerlingen gericht onderwijs aanbieden, door lesmateriaal dat zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling. Eerste resultaten bieden inderdaad reden tot optimisme, maar er te veel op vertrouwen is een gevaar.
Leestijd 9 - 12 minuten
458 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Jenna Arts (voor De Correspondent)
Grote klassen worden steeds groter. En dus leren kinderen minder
Deze week toont het AD aan dat grote schoolklassen steeds groter worden. Is dat erg? Vaak hoor ik dat nooit is bewezen dat leerlingen meer leren in een kleinere klas. Tijd die mythe weer eens door te prikken.
Leestijd 6 - 7 minuten
223 × gedeeld
Johannes Visser
Illustraties: Doeke van Nuil (voor De Correspondent)

Wat we kinderen óók moeten leren over technologie

Natuurlijk moeten we kinderen leren hoe ze met technologie om kunnen gaan. Maar het nieuwe curriculum, dat in 2019 klaar moet zijn en waarin digitale geletterdheid een belangrijke rol zal spelen, zou geen Silicon Valley-bijbel moeten zijn.
Leestijd 7 - 9 minuten
576 × gedeeld
Johannes Visser