Johannes Visser

Correspondent Onderwijs

Missie

Van binnenuit wil ik de school beschrijven en nadenken hoe die beter kan worden ingericht.

Nu

Ik doe onderzoek naar EdTech.

Publicaties
Biografie

Ontvang mijn wekelijkse mail

Elke week stuur ik een mailtje waarin ik je op de hoogte houd van mijn journalistieke zoektocht. Wil je mijn verhalen in je inbox ontvangen en een kijkje krijgen achter de schermen? Meld je dan aan!

Illustratie: Munir de Vries (voor De Correspondent)
Deze onderzoeker gebruikt Big Data om kinderen op hun eigen niveau te laten leren
Door digitale lesprogramma’s die heel veel data opleveren, komen we steeds meer te weten over hoe kinderen leren. Marthe Straatemeier, die promoveerde op rekenvaardigheid en nu aan het hoofd staat van een leerplatform, legt uit hoe dat werkt.
Leestijd 5 - 6 minuten
Johannes Visser
Illustraties: Munir de Vries (voor De Correspondent)

Hét onderwijsverhaal van dit moment is toch echt wat genuanceerder (zou je kunnen zeggen)

Het is dé onderwijsbelofte: met technologie leerlingen gericht onderwijs aanbieden, door lesmateriaal dat zich automatisch aanpast aan het niveau van de leerling. Eerste resultaten bieden inderdaad reden tot optimisme, maar er te veel op vertrouwen is een gevaar.
Leestijd 9 - 12 minuten
Johannes Visser
Illustraties: Jenna Arts (voor De Correspondent)
Grote klassen worden steeds groter. En dus leren kinderen minder
Deze week toont het AD aan dat grote schoolklassen steeds groter worden. Is dat erg? Vaak hoor ik dat nooit is bewezen dat leerlingen meer leren in een kleinere klas. Tijd die mythe weer eens door te prikken.
Leestijd 6 - 7 minuten
Johannes Visser
Illustraties: Doeke van Nuil (voor De Correspondent)

Wat we kinderen óók moeten leren over technologie

Natuurlijk moeten we kinderen leren hoe ze met technologie om kunnen gaan. Maar het nieuwe curriculum, dat in 2019 klaar moet zijn en waarin digitale geletterdheid een belangrijke rol zal spelen, zou geen Silicon Valley-bijbel moeten zijn.
Leestijd 7 - 9 minuten
Johannes Visser
Illustratie: Jenna Arts (voor De Correspondent)

Hoe bedrijven kinderen aan het programmeren krijgen

Wereldwijd proberen bedrijven kinderen in het basisonderwijs aan het programmeren te krijgen. Wat moet het onderwijs met die krachtige lobby?
Leestijd 9 - 12 minuten
Johannes Visser
Illustraties: Jenna Arts (voor De Correspondent)

Hoe de leraar verplicht werd zich bij te scholen

In de toekomst moeten leraren in een register onder andere hun bijscholing bijhouden. In het regeerakkoord dat deze week gepresenteerd werd, staat dat dit lerarenregister ‘van, voor en door de leraar’ moet zijn. Het probleem: dat register kan niet van, voor en door de leraar zijn.
Leestijd 8 - 11 minuten
Johannes Visser
Foto: Manchester Daily Express / Getty
Deze onderzoeker vindt dat ieder kind moet programmeren
Hoewel er weinig bekend is over programmeeronderwijs, vindt deze onderzoeker dat scholen erop in moeten zetten. Zonder wetenschappelijke onderbouwing ontwierp ze zelfs een leerlijn. Waarom?
Leestijd 4 - 5 minuten
Johannes Visser
Foto: Teska Overbeeke
Deze computerwetenschapper doet een voorzet voor écht programmeeronderwijs
Moeten alle kinderen in het basisonderwijs leren programmeren? Deze computerwetenschapper denkt dat kinderen iets heel anders nodig hebben.
Leestijd 5 - 6 minuten
Johannes Visser
Dit schooljaar doe ik onderzoek naar de technologietoekomst van ons onderwijs
Er wordt steeds meer technologie ingezet in het onderwijs. In wiens belang is dat? Daar schrijf ik de komende tijd verhalen over. Denkt u mee?
Leestijd 2 minuten
Johannes Visser