‘Eén op de vijf scholen ondermaats’, kopt het Algemeen Dagblad. Trouw: ‘Onderwijsinspectie oordeelt hard over de staat van het onderwijs: onvoldoende voor een vijfde van de scholen’. Meer van dit soort alarmerende koppen vind je ook in andere media.
De nieuwsberichten zijn gebaseerd op De Staat van het Onderwijs, het rapport dat vandaag door de Onderwijsinspectie werd gepresenteerd. Uit een steekproef van 225 scholen blijkt dat ruim 20 procent van de scholen vorig jaar het inspectieoordeel ‘onvoldoende’ kreeg.
Hoe zit dat? Je zou denken: dan zullen op 20 procent van de scholen de prestaties wel ondermaats zijn. Maar dat is niet zo! De Onderwijsinspectie beoordeelde scholen op zeven pijlers. Op de pijler ‘resultaten’ scoort 97 (primair onderwijs) en 98 (voortgezet onderwijs) procent van de scholen juist voldoende. Op de pijler ‘pedagogisch-didactisch handelen’, de kwaliteit van de lessen dus, scoort 94 (po) en 85 (vo) procent van de scholen voldoende.
Waar komen die onvoldoendes dan vandaan? Scholen in het primair onderwijs scoorden vooral onvoldoende op de pijler ‘zicht op ontwikkeling en begeleiding’, en scholen in het voortgezet onderwijs op ‘visie, ambities en doelen’, ‘uitvoering en kwaliteitscultuur’ en ‘evaluatie, verantwoording en dialoog’. Het papierwerk.
Volgens de steekproef zijn de resultaten en (vooral in het primair onderwijs) ook de kwaliteit van de lessen op orde, maar zijn de zaken daaromheen dat niet. Dat is echt heel iets anders dan wat we denken te lezen in ‘één op de vijf scholen ondermaats’ en soortgelijke berichten.
‘Let niet te veel op de krantenkoppen, en lees vooral het hele rapport’, zei de directeur Kennis van de Onderwijsinspectie tijdens de presentatie van het rapport. Maar de Inspectie is zelf natuurlijk medeverantwoordelijk voor die krantenkoppen. Ze bracht het nieuws dat 20 procent van de scholen ‘onvoldoende’ scoort als belangrijkste conclusie van het rapport, en niet dat bij 97 en 98 procent van de scholen de resultaten prima op orde zijn.
Natuurlijk kan er van alles beter in het onderwijs, en er zijn ook andere verontrustende data over de kwaliteit ervan. Maar bij deze misleidende, ongenuanceerde berichtgeving die door de Onderwijsinspectie zelf wordt aangewakkerd, is het onderwijs niet gebaat.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!
Je bent niet ingelogd. Log in om andere verhalen te lezen, verhalen op te slaan, bijdragen te lezen en plaatsen, correspondenten te volgen en meer.