Update (16:58): Een verslaggever van De Telegraaf twittert: "Inspectie Leefomgeving & Transport: Uberpop chauffeurs zijn snorders, strenge handhaving zoals gebruikelijk. Proces verbaal tegen Uber."

Het lijkt erop dat het ritje dat ik maakte, voorlopig ook de laatste was. Hoewel een in Hamburg daar door de rechter verworpen werd.

---

Luid bellen, korte - ‘ ’ - ritjes, tachtig rijden in de bebouwde kom: je kent de clichés over taxi’s wel. Uber, een internationaal taxibedrijf dat sinds 2013 in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam opereert, speelt op die ergenissen in.

Met hun app bestel je een chauffeur, die vervolgens komt voorgereden in een schone auto, houdt de deur voor je open, heeft vaak flesjes water op de achterbank liggen en − dat is het allerbelangrijkste − hij heeft een reputatie.

Uber-chauffeurs zijn namelijk niet anoniem. Hun acties hebben gevolgen voor toekomstige klandizie. Waar veel normale Amsterdamse chauffeurs zich door hun relatieve anonimiteit onschendbaar lijken te wanen, waardoor ze je soms behandelen als grof vuil, zou een Uber-chauffeur dat nooit in z’n hoofd halen. Slecht voor de zaken.

Elke klant kan hem na afloop namelijk een waardering van 1 tot 5 sterren gegeven. Een ideaal systeem (wanneer introduceren ze zoiets ook voor obers?).

In normale Amsterdamse taxi’s had ik − als het mogelijk was geweest − vaak 1 ster uitgedeeld, maar bij Uber ben ik nooit lager dan de 4 gegaan.

Maar sinds vandaag kan iedereen taxichauffeurtje spelen

Sinds vanmorgen is Uber Nederland een heel ander bedrijf. Want vanaf nu biedt Uber haar klanten de mogelijkheid om ook particuliere chauffeurs − amateurs, dus − in te huren. UberPOP, zo heet de service, is ‘altijd vijftig procent goedkoper dan ritten met een gewone taxi’, aldus Uber

Ben je 21 jaar of ouder en in het bezit van een gekeurde vierdeursauto met een bouwjaar vanaf 2005 en een verklaring van goed gedrag? Dan mag je van Uber de weg op.

Arme taxichauffeurs, is het eerste wat ik dacht. Wie neemt er nog een normale taxi als het voor de helft goedkoper kan? De amateur rijdt de professional met gemak van de weg af.

Zojuist maakte ik een testritje.

Er waren nog niet zo veel UberPOPs op de weg, maar na een kwartier stond er een vierdeurs BMW1 voor de deur. De aardige chauffeur − in vrijetijdskleding − voerde het adres in zijn navigatie-app in, ik nam plaats op de voorbank. Een subtiel verschil met een normale Uber, waar je altijd achterin zit. Ander verschil: deze rit is veel persoonlijker. Normaal houd ik m’n mond, maar bij dit ritje voelde dat als een ongemakkelijke stilte. Je zit immers in iemands eigen auto, en ook nog eens naast hem. In die zin voelt rijden met een Uberpop als liften. Dus kletste ik wat af.

De chauffeur vertelde dat hij elk moment de app aan kon zetten om geld te verdienen. Uber stuurt hem af en toe een berichtje als het druk op de weg is. Hij woont buiten Amsterdam, dus moet er echt voor kiezen om voor Uber te rijden. Maar wie binnen de stad woont, kan op de bank zitten en er vanaf komen wanneer een klant wil rijden. Lekker studentenbaantje!

5,2 kilometer later zette de chauffeur me af. Ik kreeg een hand en een klopje op mijn schouder. De rekening? 6 euro. De waardering? 5 sterren. Zijn prestaties deden niet onder voor een normale Uber-chauffeur.

Ook de chauffeurs van Uber zijn de klos

De Telegraaf kopt dat Uber een onder de taximarkt heeft gelegd. Er kan ‘verzet’ komen ‘nu er in korte tijd honderden particulieren kunnen toetreden tot de taximarkt’. Net zoals in Londen, Madrid en Milaan, waar chauffeurs in juni zelfs het werk neerlegden.

Maar Uber legt ook een bom onder de inkomsten van de professionele chauffeurs die al voor haar rijden.

Die professionele chauffeurs zijn namelijk niet in dienst bij Uber, ze werken freelance voor de app. Uber bemiddelt slechts. En nu introduceert hun bemiddelaar een concurrerende service die fors goedkoper is. Die flink wat ritjes van hen, de professionals, zal afsnoepen.

Misschien is dat precies de bedoeling van Uber: om privévervoer met de auto zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Als je daar amateurs voor nodig hebt, fine. Als de ‘verouderde’ wet er nog geen melding van maakt, Volgens de directeur Uber Nederland wordt die wet ‘later dit jaar aangepast’. Geen verzekering? (terwijl verzekeringsexperts daar anders over denken).

Misschien waren die professionele chauffeurs voor Uber zelfs alleen maar een opstapje om het ultieme doel te bereiken: zo goedkoop mogelijke ritjes voor iedereen.

Bijvoorbeeld 21 euro om bij Schiphol te komen.

Hoewel ik een gevoel van medelijden voor de taxichauffeurs met kinderen en hypotheek niet kan onderdrukken, blijf ik gebruikmaken van UberPOP. Want als klant is uiteindelijk het aanbod om voor een zo’n laag mogelijke prijs van deur tot deur te reizen doorslaggevend.

De deeleconomie, waar Uber volgens sommigen bijhoort, is booming. Maar wat is het? De ‘deeleconomie’ is aan een opmars bezig. Initiatieven als Airbnb, Snappcar en Thuisafgehaald maken het mogelijk je kamer, je auto of je kookkunsten online te ‘delen’ met anderen. Het woord suggereert een grote mate van altruïsme. Maar is er wel sprake van delen? Lees een explainer over dit controversiële containerbegrip.