‘Het is een kreng van een platform’, schreef Tommy Wieringa vorige week in  

Magister is een Daarin houden leraren en schoolleiders in het basis- en voortgezet onderwijs bij wat er op school gebeurt. Leraren kunnen er cijfers in zetten, aanvinken welke leerlingen afwezig zijn, wie haar huiswerk niet heeft gemaakt of zijn boeken niet bij zich heeft. Leerlingen kunnen er hun rooster vinden, en zien wat het huiswerk is. Ook ouders kunnen erin meekijken. ParnasSys is het grootste leerlingvolgsysteem in het basisonderwijs; Magister en Somtoday verdelen de markt in het voortgezet onderwijs. Afgelopen jaren lijken ze onmisbaar geworden voor het onderwijs.

Tot ongenoegen van Wieringa: ‘Ik heb mijn kinderen doodsbenauwd naar het beeldscherm zien staren omdat hun cijfers online zouden komen. Zonder context, zonder bemoedigend commentaar van een docent dwalen ze op Magister door een koude, doodse cijferwereld. Soms komen cijfers binnen voor het slapengaan.’

Niet alleen Wieringa maakt zich zorgen. ‘Nu het gebruik van mobiele telefoons binnen school aan banden is gelegd, kan de omgang met dit soort apps een aardig agendapunt zijn voor de volgende vergadering van de ouder- en leerlingenraad’, schreef NRC onlangs

maar ik zie de bedrijven achter Magister, ParnasSys en Somtoday niet als boemannen. Administratie kan zinvol zijn, en dat dit tegenwoordig digitaal gebeurt ligt voor de hand. Die bedrijven bedenken bovendien niet in hun eentje hoe je hun systemen kunt gebruiken, maar volgen de wensen van scholen en ouders.

Komende maanden hoop ik er kritisch, maar genuanceerd over te schrijven. En daar heb ik jullie hulp bij nodig. 

Je kunt me op drie manieren helpen, want grofweg heb ik drie vragen:

1) Wat is jouw ervaring met het leerlingvolgsysteem?

Ik ben benieuwd naar verhalen van ouders, leerlingen, leraren en schoolleiders. Ouder, kijk je graag mee in Magister, of hou je je daar verre van? Leerling, komen cijfers echt weleens buiten schooltijd online, of valt het allemaal wel mee? Leraar of schoolleider, wat is er voor jou veranderd met de komst van het leerlingvolgsysteem? Vertel me je ervaringen, ook als ze geen antwoord zijn op een van deze vragen maar je toch het gevoel hebt dat ik ervan zou moeten horen. Ik zoek nadrukkelijk óók verhalen van ouders die juist veel en graag gebruikmaken van het leerlingvolgsysteem. 

2) Welke wetenschappers moet ik spreken?

Jullie ervaringen wil ik voorleggen aan wetenschappers. Welke psychologen, neurowetenschappers en filosofen zou ik moeten spreken (of lezen) om meer te leren over het effect van leerlingvolgsystemen op kinderen, ouders en leraren? Wie kan me meer vertellen over de privacyrechten van jongeren? En welke tak van wetenschap kan een interessante, nieuwe blik werpen op dit onderwerp?

3) Ken je tegendraadse initiatieven?

Verreweg de meeste scholen gebruiken een leerlingvolgsysteem als Magister, Somtoday of ParnasSys, maar misschien zijn er ook wel scholen – het liefst publiek bekostigd – die een andere weg zijn ingeslagen. Of zijn er ouders (of leerlingen) die weigeren hun gegevens in het digitale administratiesysteem te laten opnemen? Ouderraden die dwarsliggen bij een besluit van de schoolleiding over het leerlingvolgsysteem? 

Je kunt je ervaringen, suggesties en tips delen in de bijdragen (voor leden: onderaan dit stuk) of mailen naar johannes@decorrespondent.nl. Je kunt me ook een voicememo sturen op WhatsApp: 0610539158 / +31610539158.

Ik heb al wat afspraken gepland staan. Volgende week ga ik langs bij ParnasSys en Somtoday; later ben ik ook welkom bij Magister. Ik heb een afspraak gemaakt bij een organisatie die scholen begeleidt bij de inzet van ICT. Met hun en jullie hulp hoop ik binnenkort een reeks verhalen te schrijven die antwoord geven op een vraag die de komende jaren steeds belangrijker zal worden in het onderwijs: hoe moeten we omgaan met het leerlingvolgsysteem?

Bedankt voor jullie hulp!

Meer lezen?