Noem nooit iets ouderwets. Een paar jaar geleden zwoeren bloggers, journalisten en reclamemakers de nieuwsbrief af. Want: e-mail. En: e-mail is voor oude mensen die geen sociale media gebruiken. Veel gehoord: jongeren communiceren alleen nog maar via sociale media. En dus werd de algemene aanname dat publicisten zich vooral op apps, tweets, likes en dergelijke moesten richten, en niet op die vermaledijde oude e-maillijsten.

Maar er gebeurde iets geks: ondanks hun vermeende ouderwetse karakter, bleven nieuwsbrieven populair. Sterker nog, bedrijven die nieuwsbrieven mogelijk maken zijn booming. Zo wist de in 2010 opgerichte service invloedrijke bloggers met honderdduizenden leden aan zich te binden. Binnen een jaar maakten 30.000 nieuwsbriefauteurs gebruik van de service en verzonden ze samen meer dan één miljoen nieuwsbrieven per maand. Het bedrijf werd in 2011 verkocht aan Mailchimp, de gigant in nieuwsbrievenland, waar zes miljoen mensen nieuwsbrieven tikken en gezamenlijk meer dan tien miljard e-mails per maand versturen.

De nieuwsbrief ging maar niet weg. Niet zo ouderwets, zo bleek.

Niets is zo in your face

Nieuwsbrieven blijven relevant omdat geen enkel medium zo in your face is als e-mail. Een tweet is in de schijnbaar nooit eindigde stroom updates zo gemist en een Facebookbericht wordt door Facebook vaak niet eens aan je getoond. Een e-mail daarentegen, die ontgaat je niet. En daarom is het nog steeds de persoonlijkste manier van communiceren.

Daarom zetten we bij De Correspondent een nieuwsbrief in om in jouw leesritme te komen. Zo proberen we ervoor te zorgen dat je af en toe aan ons denkt en onze stukken leest. Een papieren krant ploft tenminste op je een nieuwsbrief is het beste virtuele alternatief daarvoor.

Zoals de Parijse intelligentsia in de negentiende eeuw pamfletten uitdeelden met de laatste overwegingen uit de literaire wereld, zo sturen de intellectuelen van nu zorgvuldig samengestelde berichten rond

Want net zoals die krant zichzelf niet van de mat haalt, moet je een nieuwsbrief ook eerst onder ogen komen voordat je ’m kunt verwijderen. Daarom sturen we elke dag een selectie van ongeveer vier à vijf verhalen. 16.000 van jullie zijn geabonneerd op die dagelijkse nieuwsbrief, zestig procent van die groep opent de nieuwsbrief daadwerkelijk en gemiddeld vijfentwintig procent klikt op minstens één van de genoemde artikelen.

Maar genoeg over de praktische kant van nieuwsbrieven, of waarom ze werken. Want uiteindelijk draait het om de ontvanger. Goed geschreven nieuwsbrieven zijn heerlijk om te lezen. Rustpunten in de eindeloze chaos van sociale media waar ook echt ‘infinite’ lijkt.

Een nieuwsbrief kun je tenminste uitlezen. En het is niet moeilijk om een romantische associatie op te roepen. Zoals de Parijse intelligentsia in de negentiende eeuw pamfletten uitdeelden met de laatste roddels en overwegingen uit de literaire wereld, zo sturen de intellectuelen van nu zorgvuldig samengestelde berichten rond. Berichten met een schijn van beslotenheid. Want in tegenstelling tot bijvoorbeeld een kan niet de hele wereld meelezen. Je moet op de lijst staan.

Laten we daarom de nieuwsbrief vieren en een collectie aanleggen van Nieuwsbrieven Die De Moeite Waard Zijn. Geen maar virtuele pamfletten. Hier mijn voorzet met vier nieuwsbrieven die ik écht lees (en dus niet meteen verwijder na ontvangst):

With Links Het creatief bureau With Associates uit Londen stuurt elke vrijdag een nieuwsbrief waarin de werknemers een favoriete link sturen binnen een vooraf bepaald thema. Bekijk bijvoorbeeld de alcohol-editie hard//hoofd Het online cultuurmagazine hard//hoofd stuurt zeer onregelmatig nieuwsbrieven rond waarin telkens een andere redacteur een verhaal schrijft, doorspekt met links naar artikelen die collega’s optikten. En dat maakt de nieuwsbrief zelfs zonder te klikken al leuk. Aanmelden is lastig, maar via deze pagina lukt het Vrij Nederlands ‘Vijf verhalen voor het weekend’ Weekblad Vrij Nederland stuurt elke zaterdag een mooie nieuwsbrief met vijf interessante artikelen. Soms gloednieuw, soms relevante keuzes uit het archief (bijvoorbeeld een interview met een Zomergast). Opgeven voor de nieuwsbrief kan hier Monday Note Twee hyperintelligente Fransmannen sturen elke maandagmorgen een essay over recente ontwikkelingen in de media- en technologie-industrie. Geef je hier op