Gooi ouders uit Magister!
Radio 1 aan de lijn vorige week: of ik in de uitzending zou willen praten over het experiment van het Jordan Montessori Lyceum in Zeist. De school gaat ouders twee maanden lang de toegang tot delen van het leerlingvolgsysteem Magister ontzeggen, waardoor ze de cijfers van hun kinderen niet meer kunnen zien.
Eerder dit schooljaar bezocht ik het Jordan Montessori, om daar leraar Stijn Uittenbogaard te spreken over een onderzoek dat de aanleiding vormde voor dit experiment. Uit dat onderzoek bleek dat er een verband is tussen hoe vaak ouders Magister checken en hoeveel prestatiedruk hun kind ervaart: leerlingen van wie de ouders vaker de cijfers checken, ervaren meer prestatiedruk.
Ik sprak die dag ook leerlingen van de school. Ze vertelden me over de appjes die ze van hun ouders krijgen: ‘Je hebt een 7 voor Frans! Goed gedaan!’ Een leerling vertelde dat haar vader haar vroeg of ze nog cijfers had gehaald. Toen ze zei van wel, antwoordde haar vader: ‘Wist ik stiekem al.’ Nu veel scholen een smartphoneverbod hebben ingevoerd, zien ouders de cijfers van hun kind regelmatig eerder dan het kind zelf.
Vertrouwen is beter dan controle
Voor sommige leerlingen is dat meer dan een wat vreemde volgorde. Voor hen betekent een slecht cijfer op een ongunstig moment dat ze die avond niet naar hun voetbaltraining mogen, niet met vrienden mogen afspreken of moeten dealen met een woeste ouder. ‘Wilt u de cijfers alstublieft nog niet online zetten? Mijn vader gaat woedend zijn’, smeekte een leerling die aan het eind van de les bij mijn bureau was blijven hangen eens (ik was leraar Nederlands).
Het is niet alleen voor die leerlingen fijn om zelf te kunnen bepalen wanneer ze een (tegenvallend) cijfer met hun ouders delen. Het hoort bij de volwassenwording dat je leert jongleren met slecht nieuws – dat je bijvoorbeeld pas over een 4 vertelt wanneer je ook een 8 hebt gehaald.
Maar ook ouders zouden tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Het is verleidelijk om voortdurend de cijfers van je kind te checken, vooral als het niet zo goed gaat op school, maar dat checken kan een verslaving worden die voor een kind steeds benauwender aanvoelt. Op de lange termijn is vertrouwen beter dan controle.
Gezocht: tegenstanders!
Dat had ik willen zeggen, in die uitzending van Radio 1. Maar de uitzending ging niet door.
Reden: er was geen tegenstander te vinden.
Veel mensen die de redacteur gesproken had, vonden het juist een prima idee om ouders niet meer voortdurend in Magister mee te laten kijken. Op het Jordan Montessori reageerde 90 tot 95 procent van de ouders enthousiast op het aangekondigde experiment, aldus leraar Uittenbogaard.*
Als er zo weinig tegenstanders te vinden zijn, waarom kunnen op zoveel scholen ouders dan toch 24/7 de cijfers van hun kind inzien?
Afgelopen jaren sloop de technologie stilletjes het klaslokaal binnen, en hield niemand in de gaten of al die tech geen vieze voeten had. Nu we langzaamaan nare geurtjes beginnen te ruiken, is het tijd om de technologie schoon te boenen. Tijd dus om van het experiment op het Jordan Montessori op veel meer scholen beleid te maken.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!