Brussel zet de heggenschaar in eigen regels en richtlijnen. Blijft er genoeg over voor de groene revolutie?

Jelmer Mommers
Correspondent Democratie & Klimaat
Illustraties door Lorenzo D'Alessandro (voor De Correspondent)

De EU wil bedrijven het duurzame pad op duwen, maar zwakt haar eigen richtlijnen weer af. Wat gebeurt hier? En wat betekent dat voor het klimaat? In gesprek met hoogleraar Andreas Rasche over de groene grillen van Brussel.

CEO’s, beleidsmakers, investeerders: als het om verduurzaming van het bedrijfsleven gaat, tasten ze maar al te vaak in het duister. Bedrijven weten vaak helemaal niet welke schade ze precies veroorzaken; beleidsmakers en investeerders kunnen de bedrijven er daarom ook niet op aanspreken.

Daar moest en zou de Europese Unie verandering in brengen. Als onderdeel van de Green Deal werd eind 2022 afgesproken dat bedrijven die in Europa opereren, verplicht worden te rapporteren over hun milieu-impact. In april 2024 legde de EU bovendien vast dat grote bedrijven proactief op zoek moeten naar mogelijke misstanden bij de leveranciers in hun hele productieketen – ook in het buitenland. De twee richtlijnen kwamen bekend te staan als

Door uitgebreide rapportages af te dwingen, legde de EU een basis om het Europese bedrijfsleven verregaand te verduurzamen. Transparantie zou de opmaat zijn tot het echte werk: vieze bedrijven extra aanpakken; verantwoordelijke ondernemingen belonen met subsidies of investeringen.

Maar nog voor het echte werk kon beginnen, begon de EU haar groene transparantieregels alweer af te breken. In februari kwam de Europese Commissie ineens naar buiten met Ongekend, omdat deze richtlijnen al door de lidstaten en het Europees Parlement waren aangenomen. Nu heerst zeker tot begin volgend jaar onzekerheid over de groene spelregels. Ze worden afgezwakt,

Is dat erg? Kan Europa de klimaatdoelen halen zonder deze groene spelregels?

Ik vraag het Andreas Rasche, hoogleraar aan de Copenhagen Business School en expert op het gebied van verantwoord investeren en duurzame bedrijfsvoering. Op LinkedIn

De Europese Green Deal ging in 2019 zo voortvarend van start, nu lijkt het momentum weg. Hoe ervaar jij dat?

‘Ik zie gemengde signalen. Aan de ene kant benadrukt de Europese Commissie onvermoeibaar dat de Green Deal nog leeft en komt ze met nieuwe regulering, zoals de Aan de andere kant staat de agenda van verantwoord ondernemen en duurzame financiering zwaar onder druk.’

‘In 2019 was er momentum: Ursula von der Leyen begon aan haar eerste termijn [als voorzitter van de Europese Commissie, JM] en de Green Deal werd aangekondigd. Ik denk dat alles best goed ging, tot de Russische invasie van Oekraïne in 2022.’

Toen bleken we in Europa niet zonder Russisch gas te kunnen. Fossiele energiebedrijven maakten in de jaren erna enorme winst, vanwege de torenhoge energieprijzen. ‘Investeringsfondsen die zich op duurzaamheid hadden gericht, liepen deze winsten dus mis’, zegt Rasche. ‘De pendule sloeg uit naar de andere kant.’ Hoewel de Europese investeringen in duurzame energie bleven groeien, waren

Ook in de politiek draaide de wind. Sinds 2023 riep de Europese Green Deal steeds meer weerstand op. De winst van de BBB bij de Nederlandse Provinciale Statenverkiezingen in maart 2023 deed politici in heel Europa de wenkbrauwen fronzen. De christendemocraten in het Europees parlement Daarna ging het snel: ambitieuze wetten over natuur, pesticiden en brandstofauto’s kwamen er ineens toch niet, of

En bij de verkiezingen in juni 2024 wonnen conservatieve en (uiterst) rechtse partijen aan invloed in het Europees Parlement. ‘Vervolgens kwam de duurzaamheidsagenda in Europa nog verder onder druk te staan,’ zegt Rasche, ‘omdat politici beweerden dat we [in vergelijking met de VS en China, JM] niet concurrerend genoeg zijn omdat we te veel uitgeven aan duurzaamheid.’

Afspraak is toch geen afspraak

De discussie over de twee richtlijnen brandde los in september 2024, toen een dik rapport verscheen over de toekomst van de Europese economie, geschreven door oud-ECB-topman en oud-premier van Italië, Mario Draghi. Draghi legde uit waarom het concurrentievermogen van de EU achterbleef en wat daar volgens hem aan gedaan moest worden. Belangrijke aanbeveling:

Draghi noemde de groene rapportagerichtlijn als voorbeeld: was het echt nodig om bedrijven op Middelgrote bedrijven (met minstens 50 miljoen omzet en/of 250 werknemers) zouden soms Dat geld kon beter besteed worden. Bovendien waren de rapportagerichtlijn en de antiwegkijkwet soms tegenstrijdig, waardoor het onduidelijk was

Zit er wat in? Was het nodig de regels te versimpelen?

‘Ja, ik denk dat het fair is om te zeggen dat de samenhang tussen de verschillende richtlijnen moest worden verbeterd; definities en methodes waren niet altijd consistent. Maar dit zijn technische vraagstukken, en ik denk dat ze op technisch niveau moesten worden opgelost. De Commissie besloot in plaats daarvan cruciale onderdelen van de richtlijnen aan te passen. Dat heeft voor mij weinig met simplificatie te maken.’

‘Aanvankelijk zouden vijftigduizend bedrijven onder de groene rapportagerichtlijn vallen’, legt Rasche uit. ‘Het nieuwe voorstel van de Commissie brengt dit Wat is daar simpeler aan? Het maakt de richtlijn minder relevant.’

‘Als je je bedrijf op een duurzame manier wilt managen, dan heb je de data uit die rapportages nodig. Je zegt ook niet tegen een financiële topman dat hij het bedrijf moet managen zonder financiële data.’

Een ander voorstel betreft de antiwegkijkwet, die de opdracht gaf proactief onderzoek te doen naar eventuele mensenrechtenschendingen en milieu-impact in hun productieketen. Dat hoeft van de Commissie niet meer. ‘Pas als een ngo of journalist een mogelijke misstand identificeert, hoeven de bedrijven in actie te komen’, zegt Rasche. ‘Dat maakt bedrijven heel reactief. Het gaat bovendien in tegen het hele idee van due diligence.’ Die term – nog het beste te vertalen als ‘zorgvuldig ondernemen’ – staat nota bene in de naam van de antiwegkijkwet, de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).

Er werd eerder al Maar inmiddels was dit allemaal toch al besproken en uitonderhandeld?

‘Dat klopt, maar met de verkiezingen van juni vorig jaar zagen we de pendule verder uitslaan naar rechts. De conservatieven in het Europees Parlement, waar Von der Leyen van huis uit bij hoort, realiseerden zich dat ze nu de kans kregen om veranderingen door te voeren waar eerder geen politieke meerderheid voor was.’

Dus Von der Leyen geloofde niet echt in de groene agenda die ze voor de verkiezingen nog vertegenwoordigde?

‘Ik wil haar niet persoonlijk de schuld geven; ik denk dat zij het enthousiasme rond de Green Deal in 2019 deelde. Ik denk ook dat ze gelijk heeft als ze zegt: de wereld van 2025 is niet die van 2019. De Oekraïne-oorlog, de geopolitieke onzekerheid, de handelstarieven, hogere defensie-uitgaven en het gebrek aan concurrentievermogen – de Commissie moet op deze nieuwe werkelijkheid reageren.’

Minder regeltjes graag

Zo kwam de Brusselse bureaucratie, historisch De Franse president Emmanuel Macron, in 2022 nog voorstander van de antiwegkijkwet, riep in januari niet alleen op tot een ‘grote regelgevingpauze’, hij wilde bestaande regelgeving ook herzien Bondskanselier Friedrich Merz zei vlak na zijn aantreden in mei dat hij van de antiwegkijkwet af wil,

Wat is de invloed van dit soort uitspraken op het onderhandelingsproces?

‘Ze zetten de toon. Maar het interessante is dat Merz gelijk werd tegengesproken door de Duitse coalitie, die hem erop wees dat in het coalitieakkoord staat dat Duitsland de CSDDD [de antiwegkijkwet, JM] steunt. Bij Macron gebeurde iets vergelijkbaars’, zegt Rasche:

‘Dat is een van de problemen van dit moment’, vervolgt hij. ‘Er is zoveel ruis.’ Hij bedoelt: als zelfs regeringsleiders en hun eigen coalities elkaar al tegenspreken, weet niemand waar hij aan toe is, en wordt er niets opgelost.

Hoe stelt het bedrijfsleven zich op?

‘Grote ondernemersverenigingen, zoals Business Europe, zijn heel vocaal geweest in hun steun voor de versimpelingsvoorstellen van de Commissie. Het probleem is dat dit soort brancheverenigingen gebukt gaat onder het effect van de laagste gemene deler: ze vertolken enkel standpunten waar alle bedrijven in hun achterban het over eens zijn.

De richtlijnen waren in belangrijke mate bedoeld om investeerders duidelijkheid te geven over de groene prestaties van bedrijven. Wat zeggen zij nu?

‘Het beeld is gemengd, want er zijn investeerders die niet met duurzaam beleggen bezig zijn. Maar de meeste investeerders die ik heb gesproken, zijn hier Zij zeggen dat de nieuwe richtlijnen te weinig data opleveren om klimaatrisico’s op lange termijn goed te kunnen inschatten. Ze zijn bang dat ze moeten terugvallen op schattingen, die ze vaak ook nog eens moeten inkopen bij externe dataleveranciers.’

‘Ook de Europese Centrale Bank (ECB) heeft heel duidelijk gezegd dat de nieuwe voorstellen voor hen niet werken, omdat er te weinig bedrijven vallen onder de nieuwe groene rapportageplicht’, vervolgt Rasche.

De ECB steunt de poging van de Europese Commissie om de richtlijnen te versimpelen in lijn met de adviezen uit het Draghi-rapport, staat in het advies,

‘Ze roepen de Europese Commissie op om dataverzameling over biodiversiteit en klimaat te behouden,’ zegt Rasche, ‘omdat ze dat echt nodig hebben om toekomstige risico’s in te schatten.’ 

De afgezwakte regels zetten de deur open voor greenwashing

De komende maanden wordt nog over de aanpassing van de richtlijnen onderhandeld in de EU. Behalve de Commissie (het dagelijks bestuur) bepalen ook de lidstaten, verzameld in de Europese Raad, en het Europees Parlement hun eigen standpunt over de afgezwakte richtlijnen. Vervolgens moeten Commissie, Raad en Parlement verder onderhandelen (de zogenoemde ‘trialoog’) en een compromis sluiten.

De Europese Raad maakte zijn onderhandelingspositie vorige week bekend: Het Parlement is veel sterker verdeeld, en hoopt er Naar verwachting duurt het tot begin 2026 voor er een compromis is;

Behalve de reikwijdte van de richtlijnen (het aantal bedrijven waarop ze van toepassing zijn en hoe grondig de rapportages moeten worden) is er nog één groot punt van onenigheid: de klimaattransitieplannen.

Aanvankelijk stond in de antiwegkijkwet dat bedrijven een plan moeten maken: hoe zorgen ze ervoor dat ze aan de klimaatdoelen voldoen? Ze waren ook verplicht dat plan uit te voeren. Maar in het voorstel van de Commissie is die laatste verplichting geschrapt. ‘Zo mis je het praktische element’, zegt Rasche. ‘Dit zijn de investeringen die we hebben gedaan om ons klimaatplan uit te voeren, dit is hoe we het gaan implementeren, deze mensen zijn verantwoordelijk.’

In feite zet de Commissie de deur open voor greenwashing, zegt Rasche: bedrijven kunnen wel pronken met hun groene plannen, maar ze zijn niet verplicht die plannen ook uit te voeren. Dat creëert onzekerheid en ambiguïteit, zeggen critici. Precies het tegenovergestelde van wat ooit met de groene richtlijnen werd beoogd.

In Nederland zien we dat Milieudefensie duidelijkheid eist: de organisatie vraagt de rechter te bepalen Gaan we meer van dat soort rechtszaken zien?

‘Ja, dat zou goed kunnen. Meer greenwashing betekent sowieso meer rechtszaken, omdat die zeker bij grote bedrijven De Commissie lijkt nu te suggereren dat de klimaattransitieplannen in principe niet uitgevoerd hoeven te worden. Als ze het menen met de verduurzamingsplannen, zetten ze die verplichting er terug in.’

Na ons gesprek wordt duidelijk dat die verplichting het waarschijnlijk niet gaat halen: de Europese Raad is het met de Commissie eens dat bedrijven alleen verslag hoeven te doen van Dat is geen garantie voor volledige uitvoering van die plannen.

Het Trump-regime vecht óók tegen de Europese regels

Tegenover de pleidooien om alsjeblieft het kind niet met het badwater weg te gooien, staat nog een nieuwe werkelijkheid waarmee de Europese Commissie rekening houdt: Donald Trump. De Amerikaanse president heeft afgerekend met het idee dat verantwoord ondernemen

Trump opende de aanval op diversiteits- en inclusiebeleid, hij stopte de handhaving van en zijn minister van Financiën Howard Lutnick heeft, mede zijn Die zou Amerikaanse bedrijven met hoge kosten opzadelen en wordt door Amerikanen als ‘een belediging’ gezien, vertelt Rasche – denken de Europeanen soms dat ze beter zijn dan de Amerikanen?

De senaat al is het onduidelijk of dat juridisch

Europa ziet zichzelf graag als voorloper in het stellen van duurzame normen. Is het terechte kritiek dat we de rest van de wereld te veel dwingen om zich aan onze regels te houden?

‘Zo zie ik het niet. Ten eerste leggen we deze regels alleen op aan bedrijven die op de Europese markt actief zijn. Ik denk dat het legitiem is om van hen te verwachten dat ze zich aan onze regels houden. Ten tweede doet de VS vergelijkbare dingen. Die anticorruptiewet van de VS heeft al sinds 1977 een internationale werking, waarmee de VS als het ware de eigen anticorruptieregels exporteerde. Dat

Klopt het beeld van de VS als een walhalla voor ondernemers, en dat van Europa als een bureaucratische bende?

‘Nee. Natuurlijk is het waar dat wij meer regulering hebben, maar dat heeft ook veel te maken met het feit dat de EU Daarom kun je het Het is in ieder geval te simpel om te denken dat Europa’s concurrentieprobleem kan worden opgelost door de rapportagekosten van deze duurzaamheidsrichtlijnen weg te nemen.’

Minder bureaucratie leidt niet automatisch tot meer concurrentievermogen, legt Rasche uit. ‘Als je een bedrijf met achthonderd werknemers vrijstelt van zeg 300.000 euro aan nalevingskosten voor de groene rapportagerichtlijn, dan weet je helemaal niet wat er met dat geld gebeurt. Misschien belandt het wel in de zakken van de eigenaren of aandeelhouders!’

‘Europa loopt achter qua innovatie, we hebben een tekort aan geschoolde arbeidskrachten, en op een deel van het continent missen we goede infrastructuur, ook digitale infrastructuur. Dáár moeten we iets aan doen, want daar kunnen we ons concurrentievermogen wél echt mee beïnvloeden.’

Soms vraag ik me af hoe belangrijk de nieuwe groene richtlijnen zijn, want de verduurzaming in de EU zet sowieso al door. We lijken het klimaatdoel van 55 procent minder uitstoot in 2030 bijna te gaan halen, zei de Europese Commissie

‘Dat klopt, maar dat moet je wel in de juiste context zien. Ten eerste is een deel van de gedaalde CO2-uitstoot te danken aan de gematigde economische groei van vorig jaar. Ten tweede is het laaghangende fruit geplukt. De uitdaging in de komende jaren zit in de sectoren die juist moeilijker te verduurzamen zijn. Vooral voor die sectoren hebben we goede rapportages en goede klimaattransitieplannen nodig.’

Bewegen we per saldo nog de goede kant op, of staat Europa nu stil?

‘We bewegen nog een beloftevolle kant op. We moeten onszelf niet voor de gek houden: dit is een echt ingrijpende terugdraaiing van de regelgeving op het gebied van duurzaamheid. Tegelijkertijd zegt de EU gecommitteerd te zijn aan de Green Deal. Ik denk dat dat belangrijk is. Hoe gecommitteerd ze zijn, gaan we op 2 juli zien, wanneer ze het klimaatdoel voor 2040 gaan aankondigen. Ik heb al gehoord dat men op zoek is naar Sommige politici hebben het over een “terugkeer naar de realiteit”. Ik ben bezorgd dat daarmee de duurzame agenda wordt ondermijnd. Die agenda is geen nice to have. Het is de basis waarop bedrijven, maar ook burgers, in de toekomst in Europa zullen bestaan.’