Tip: Speel deze spannende Zweedse game in het donker
Year Walk is een prachtig vormgegeven game in de sfeer van de series The Bridge en The Killing. En de verhalen die je beleeft zijn eeuwenoud. Op zoek naar liefde en de toekomst in de Zweede wildernis.
Het moet in het oneindige landschap zitten, de bossen en de meren. Of in de duisternis die een groot deel van het jaar het land bedekt. Misschien zijn het de Zweden zelf wel die, in lange winters, elkaar hebben geleerd verhalen te vertellen. Want duistere verhalen vertellen kunnen ze.
Denk aan de realistische en wat droefgeestige detectives van Henning Mankel, of de donkere suspense van The Bridge. En sinds kort ook aan een game: Year Walk van het Zweedse ontwerpduo Simogo.
De game is traag, donker, complex en prachtig gemaakt. Year Walk moet je in het donker spelen met de muziek luid op je koptelefoon, zodat je je helemaal in deze fantasiewereld kunt onderdompelen.
Year Walk speelt zich af in het negentiende-eeuwse Zweden en handelt over je geliefde die gaat trouwen met een andere man. Je wilt weten of je nog een kans maakt. De folklore biedt uitkomst: zij die moedig zijn, kunnen met Oud en Nieuw een zogenoemde Year Walk maken. Een gevaarlijke reis door de bossen van Zweden, die je langs allerlei mythische wezens voert.
Je moet de nacht doorstaan, informatie zoeken en bij de kerk zien te komen om een blik in de toekomst te kunnen werpen. In de praktijk betekent dat complexe puzzels oplossen en de mythologische figuren voor je zien te winnen.
Vier kinderen alstublieft
Dat is nog niet zo makkelijk. The Huldra is bijvoorbeeld een grillig boswezen. Zij zorgt voor de planten en dieren en staat vaak op goede voet met de mens, maar kan zich ook zomaar tegen je keren. Je moet haar sirenenzang volgen en hopen dat je haar kunt overtuigen je te helpen. Daarvoor moet je een puzzel oplossen en hierin toont Year Walk zich een meesterlijk spel: het is namelijk een audiopuzzel. Al je zintuigen worden ingeschakeld om verder te komen.
Andere wezens helpen je ook verder, in ruil voor een offer. The Brook Horse eist vier kinderen op, zogenoemde Mylingen. Dat zijn kinderen die in schande zijn geboren en door de moeder zijn omgebracht. De kinderen mochten er niet zijn, maar gaan niet weg. Hun nare geschreeuw boezemt angst in.
Door een tweedimensionaal landschap moet je je weg zien te vinden en soms twee puzzels tegelijk zien op te lossen. En dat is eigenlijk het enige minpuntje wat ik kan vinden: de puzzels zijn soms te moeilijk (of ik ben gewoon te dom, dat kan natuurlijk ook).
Dit wordt meer dan goed gemaakt door het verhaal en de prachtige vormgeving. We spelen in de negentiende eeuw, maar het zou net zo goed het jaar duizend kunnen zijn. En telkens zijn er visuele en auditieve verrassingen.
Mijn simpele aanbeveling? Speel dit spel.