Hoe leven wij in 2035?

Fascinerende vraag. Hij werd onlangs gesteld in ‘de toonaangevende digitale zakenpublicatie’ van NRC Media. Wist je bijvoorbeeld dat in 2035 ‘machtige ondernemingen’ de wereld zullen domineren? Ik niet, maar volgens de NRC-journalist is de natiestaat dan al lang passé.

‘De burger is in 2035 totaal niet meer geboeid door politiek,’ lezen we. In plaats van de Verenigde Naties komt er een ‘World Economic Forum,’ gevormd door de grootste multinationals. Megaregio’s met ‘gunstige belastingregimes’ gaan Europa domineren, wat de verzorgingsstaat natuurlijk zal uithollen. Maar vrees niet, want in de plaats daarvan komen ‘partijen die voor individuele oplossingen’ gaan zorgen.

Onder staat trouwens de naam van de redacteur.

Ene Delta Lloyd.

Welkom op deze nieuwe website van de avondkrant: NRC Q. Volgens het colofon worden de artikelen ruim dertig NRC-redacteuren geschreven. Blijkbaar is Delta Lloyd ook een van de vaste krachten geworden; de verzekeringsmaatschappij heeft inmiddels zeven artikelen op haar naam staan. Twee van die stukken zijn geschreven door Ron Elkerbout, een ‘redactionele alleskunner’ en specialist op het gebied van ‘verandercommunicatie,’ zo lezen we op zijn LinkedIn-profiel. Elkerbout is in te huren voor het schrijven van interviews, columns of eventueel ‘de tekst van een horoscoop.’ Over de wereld in 2035, bijvoorbeeld.

Maar opdrachtgever Delta Lloyd heeft nog veel meer journalistieke fascinaties. Zo publiceerde het een aangrijpend interview met Luc Overtoom, een man die de wereld rondzeilt om geld in te zamelen voor de strijd tegen borstkanker. Hij had dat eigenlijk met zijn vrouw Trudy willen doen, maar die overleed in 2011 aan de ziekte. Luc bleef kracht putten uit de moed van zijn vrouw. ‘Trudy was mentaal buitengewoon sterk. Ze was in staat om ondanks haar ziekte alles uit het leven te halen én zich daarbij in te zetten voor anderen.’

En o ja, Delta Lloyd is een prima watersportverzekeraar, mocht je ook van zeilen houden. ‘Met ons brede pakket aan diensten maken wij het voor onze klanten mogelijk om een eigen plan uit te zetten,’ een woordvoerder in het stuk. ‘De reis van Luc zien wij als metafoor voor wat wij te bieden hebben.’

NRC doet zichzelf in de uitverkoop.’

Delta Lloyd publiceerde op NRC Q ook stukken over doorwerken na je 65ste en - thema’s waar het als pensioenfonds toevallig al mee bezig was. In het ‘Nederlander niet voorbereid op langer doorwerken’ lezen we bijvoorbeeld dat bijna de helft van alle Nederlanders nooit een pensioenberekening heeft aangevraagd. (‘Maak daarvoor een afspraak met een van onze onafhankelijke adviseurs,’ lees je als je doorklikt naar de website van Delta Lloyd).

In een ander artikel staat dat steeds minder bedrijven een lening kunnen lospeuteren bij de bank. Maar er zijn alternatieve bronnen van financiering. ‘Veel ondernemers hebben helaas weinig weet van de nieuwe mogelijkheden,’ de journalist. Even googlen en je komt er al snel achter wie een van de grootste spelers is in deze alternatieve markt: Delta Lloyd.

Bloedgeld

Ooit was er zo’n journalistiek principe – redactionele onafhankelijkheid heette dat – maar principes leveren natuurlijk geen geld op. NRC Media heeft inmiddels een hele afdeling Branded Concepts. ‘Wij merken dat onze klanten goede inhoudelijke content hebben,’ de Commercieel Directeur van NRC Media. Even voor de helderheid: met ‘klanten’ bedoelt hij natuurlijk niet de lezers. De ware klanten zijn de ‘business partners’ die op de aantrekkelijke ‘proposities’ van NRC Q ingaan.

De ‘goede inhoudelijke content’ van de business-partners wordt aangepast aan de ‘tone of voice’ van NRC Q, aldus de Commercieel Directeur, waarna de content ‘op een relevante manier’ wordt aangeboden aan ‘de doelgroep.’ De Manager Merk & Strategie van Delta Lloyd is ook enthousiast. ‘NRC Q biedt haar lezers informatie die helpt betere beslissingen te nemen,’ vertelt ze. ‘Dat is precies waar wij als kritisch merk ook voor staan. Bovendien hebben wij als Delta Lloyd veel kennis en expertise in huis en maken we al heel veel interessante content.’

Eigenlijk is het simpel. Delta Lloyd is een kritische redacteur met veel kennis en expertise die geheel toevallig geïnteresseerd is in watersportverzekeringen, demotie en alternatieve financieringsmodellen, en graag vooruitblikt op het jaar 2035 waarin grote bedrijven zoals Delta Lloyd de wereld zullen regeren.

De Commercieel Directeur van NRC mompelt nog dat je duidelijk kunt zien dat de artikelen eigenlijk verkapte advertenties zijn. Het komt blijkbaar niet in hem op dat een business-partner hem nooit zou betalen als dat waar is. Niemand klikt meer op de reclame waarvan we weten dat het reclame is. De essentie van native advertising is nu juist dat lezers denken dat ze in hun vertrouwde kwaliteitskrantje zitten te bladeren.

Is dit de toekomst? Natuurlijk, ik weet ook wel dat de ‘gewone’ advertentie-inkomsten al jaren teruglopen. Ik weet ook dat steeds meer media in binnen- en buitenland hun onafhankelijkheid aan het verkopen zijn. Maar als ik NRC zulke troep zie plaatsen, dan maakt dat me extra verdrietig. Omdat het zo’n goede krant is. NRC is een oud merk dat staat voor degelijke en onafhankelijke journalistiek. Het is een merk dat er decennia over heeft gedaan om deze reputatie op te bouwen. Dat merk is veel waard. En juist omdat het veel waard is, wil Delta Lloyd grof geld betalen om erop te parasiteren.

Maar het is bloedgeld. NRC doet zichzelf in de uitverkoop.

YouTube
De komiek John Oliver maakte onlangs op vlijmscherpe wijze gehakt van ‘native advertising.’
De dag dat de televisie definitief een spiegel werd Met het nieuwe tv-programma Thuis voor de Buis zijn we bij de ultieme consequentie van de reallife-soap aanbeland: mensen die op tv televisie kijken. Ik keek ernaar en dacht: dit is het dan. Dit is waar het moderne leven op is uitgedraaid. Een spiegelpaleis waarin we alleen nog onszelf willen zien. Lees de column van Rob hier terug