Hoe een moedige brigade levens redt in Aleppo De Syrische stad Aleppo is nu al jaren toneel van hevige gevechten tussen regeringstroepen en rebellen. Het leven in de miljoenenstad is gevaarlijk. Helikopters van president Bashar al-Assad gooien benzinebommen in dichtbevolkte wijken. Artillerie en luchtmacht slaan op de stad in. Temidden van die ellende probeert een groep mannen hulp te bieden aan mensen die in het geweld verstrikt zijn geraakt. Ze blussen branden, halen de gewonden onder het puin vandaan en bergen de doden. In dit prachtige verhaal volgen we de groep in de totale chaos van de Syrische burgeroorlog. (Dimitri Tokmetzis) ‘Whoever saves a life’ (leestijd: 38 minuten) Leerproblemen? Laat je oppeppen door je computer Leerlingen die moeite hebben met leren, doen er bijna altijd goed aan om een bijlesleraar in te schakelen, zo blijkt uit onderzoek. De verklaring daarvoor lijkt logisch: de leerling krijgt de lesstof nu meer ‘op maat’ aangeboden. Maar recent onderzoek laat zien dat er nóg een verklaring is voor het feit dat die individuele aandacht zo goed werkt: bijlesleraren zijn meer dan de helft van hun tijd kwijt met het reguleren van de emoties van hun leerlingen. En het lijkt erop dat die ‘emotieregulatie’ minstens zo veel bijdraagt aan het leersucces. Experimenten met digitale bijlesleraren – computers die emoties kunnen ‘lezen’ en feedback op maat geven – bevestigen deze theorie en geven nog meer inzicht in de rol van verschillende positieve en negatieve emoties die bij leren komen kijken. (Marilse Eerkens) ‘Computer tutors that can read students’ emotions’ (leestijd: 7 minuten) Het is deze week de hele week de week van de week Na de week van de ondernemer, de week van de opvoeding en de week van de alfabetisering, is het deze week eindelijk de week van de week. Dat betekent dat deze week de hele week in dienst van de week staat. Het activiteitenschema van de week van de week? Dat noteert humorist Colin Stokes deze week in de befaamde ‘Shouts & Murmurs’-rubriek van The New Yorker. (Daan Windhorst) ‘It’s Week Week’ (leestijd: 3 minuten) Weg met de voetnoot! Zijn voet- en eindnoten ouderwets? Hoe logisch is het dat een academisch boek of artikel incompleet is zonder een uitgebreid notenapparaat en een bibliografie, mét de geografische locatie van de uitgever en het paginanummer van een citaat? Wie een geciteerd boek of artikel wil raadplegen, komt dankzij Google immers al een heel eind met alleen de titel en de naam van de auteur. In een vermakelijk, leerzaam en herkenbaar essay in de The New York Review of Books stelt de Britse schrijver, vertaler en essayist Tim Parks dat het tijd is voor de academische wereld om te erkennen dat het internet het wetenschappelijk onderzoek heeft veranderd, en nog verder zal veranderen. (Lynn Berger) ‘References, please’ (leestijd 10 minuten) Ondertussen in de Islamitische Staat Drie maanden geleden haalde de Islamitische Staat (IS) de voorpagina’s van vrijwel alle kranten ter wereld door schijnbaar uit het niets grote delen van Irak en Syrië in te nemen, om er vervolgens een islamitische staat te stichten. Inmiddels krijgt dit ideaal steeds meer vorm. Zo wordt er recht gesproken, geld verdiend en beleid gemaakt. The New York Times beschrijft in haar artikel ‘How ISIS Works’ beknopt hoe de beweging daarbij te werk gaat en waarom zij zo succesvol is. Het artikel is voorzien van verhelderende cijfers en kaartjes die antwoord geven op de meest prangende vragen. Een aanrader. (Lennart Hofman) ‘How ISIS Works’ (leestijd: 4 minuten)

Het beste van De Correspondent deze week

Je sociale status staat in je genen geschreven Terwijl de Franse econoom Thomas Piketty furore maakte met zijn dikke pil over ongelijkheid, verscheen er een ander boek met nog schokkendere conclusies. Maar dit werk van de econoom Gregory Clark kreeg weinig aandacht, misschien wel omdat zijn bevindingen nauwelijks te verteren zijn. Voor links én rechts.
Lees hier het artikel van Rutger Bregman
Cito-toetsen voor peuters van twee, moeten we dat willen? Hoe profiteer je maximaal van het enorme leervermogen van peuters? Pedagoog Margot Meeuwig denkt het antwoord te weten: stel niet de vraag ‘hoe houden we het kind bezig?’, maar ‘wát houdt het kind bezig?’. En blijf ver weg van Cito-toetsen. Ze brengt haar pedagogische filosofie sinds kort in de praktijk in het nieuwe Haagse kindcentrum Perron 07. Lees hier het artikel van Marilse Eerkens Lessen uit de havenstad: zo bestrijd je werkloosheid dus niet De werkloosheid daalt en de economie trekt weer aan, zo meldt het kabinet vandaag. Maar veel crisismaatregelen moeten nog worden ingevoerd, zoals de gewijzigde Wet Werk en Bijstand. Deze wet is gebaseerd op experimenten in Rotterdam, die worden gepresenteerd als succesverhaal, maar in werkelijkheid een mislukking blijken. Een reconstructie van gastcorrespondent Tamara Woestenburg. Lees hier de reconstructie Voor veel vrouwen is porno een gewone baan Porno: vrijwel iedereen kijkt het, maar bijna niemand wil weten waar het vandaan komt. Participerend onderzoeker Chauntelle Tibbals en pornoveteraan Nina Hartley doen een boekje open. Hun boodschap: ja, de sector zit niet zonder problemen. Maar pornoactrices zijn geen moderne slaven. Lees hier het artikel van Dimitri Tokmetzis In dit progressieve gidsland is huisvesting gratis en wiet legaal Wat als de overheid de armen gratis huizen zou geven? En de wiet volledig zou legaliseren? Meestal blijven dit soort vragen abstracte discussies. Zo niet in Uruguay. Hoe kan het dat dit landje zo’n progressief experiment werd? Een verslag uit hoofdstad Montevideo door gastcorrespondent Jaap Tielbeke. Lees hier het artikel

En maak ook kennis met onze nieuwe correspondent

Dit is Thalia Verkade, onze nieuwe correspondent Vindingrijkheid & Vernieuwers Schrijven over hoe de wereld werkt en kán werken in plaats van alleen maar over wat er mis is. Dat is de missie van voormalig NRC-correspondent in Rusland en sinds vandaag onze nieuwe correspondent Vindingrijkheid & Vernieuwers: Thalia Verkade. Bekijk hier de introductie van Thalia