Een blog om te volgen

De socioloog Herman van de Werfhorst, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, houdt een blog bij. Zijn zeer leesbare blogs bieden veel interessante inzichten.

Twee posts pik ik eruit:

1. Sociale ongelijkheid in de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs. Van de Werfhorst gebruikt in dit stuk de COOL-database, een longitudinaal onderzoek naar de intelligentie van leerlingen. Op basis van deze data toont Van de Werfhorst aan dat leerlingen met hoogopgeleide ouders een twee keer zo grote kans hebben om een havo/vwo-advies te krijgen als leerlingen van lager opgeleide ouders, wanneer die leerlingen dezelfde CITO-score en hetzelfde IQ hebben. Een goed argument om de CITO-score leidend te laten zijn in het schooladvies.

2. Hebben we al die masterdiploma’s nodig? Van de Werfhorst trekt in deze blog de aanname in twijfel dat we ervoor moeten zorgen dat meer mensen hogeropgeleid raken omdat dat de economische groei bevordert. Vooral de meerwaarde van een masterdiploma is in zijn ogen twijfelachtig, omdat een bachelordiploma voor veel banen voldoende is. Het recht dat studenten met een bachelordiploma hebben om door te stromen naar een master, maakt het onderwijs onnodig massaal. Van de Werfhorst pleit daarom voor een versterking van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Ik gebruik de onderzoeken van Van de Werfhorst voor een verhaal dat ik schrijf over de toename van het aantal leerlingen dat havo of vwo doet.

De weblog van Herman van de Werhorst. Hebben we al die masterdiploma’s nodig? Sociale ongelijkheid in de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs