Vimeo
De fotofilm In het rood van Rachel Corner en Laurens Nijzink


Vandaag kan ik voldoen aan een belangrijke doelstelling van mijn beeldentuin. In de serie On The Ground gaat het er niet alleen om de juiste persoon op de juiste plaats, het gaat ook om de blik van de maker. Die blik vertaalt zich soms op heel persoonlijke wijze, in een intieme vertelling, maar kan zich ook uiten in de visuele, "artistieke"  vertaling van het onderwerp.

Fotografe Rachel Corner en journalist Laurens Nijzink laten op een bijzondere manier hun licht schijnen op armoede in Nederland. Dat gebeurt in drie korte films waarin op het eerste gezicht heel eenvoudige, intieme verhalen worden verteld. Maar de gekozen visuele aanpak verleent deze verhalen een emotionele meerwaarde. speelt met de overgang van het fotografisch naar het bewegend beeld, zet de tijd naar believen stil en creëert zo een grote concentratie die de levens van haar hoofdpersonen dient.

Door een moeilijk verkoopbaar huis – de huizenmarkt was net ingestort – hebben zij zelf even de paniek mogen ervaren die de kop opsteekt als je in je eigen financiële afgrond kan kijken. Die ervaring was de kiem voor dit project.

Maar hoe vind je mensen met schulden? Gewoon rondvragen levert een oorverdovende stilte op. De makers liepen tegen een muur van schaamte op. Als ze al iemand – via via – vonden, dan wilde die persoon in geen geval herkenbaar in beeld. Op eigen kracht kwamen Corner en Nijzink niet verder.

Maar toen was daar Vonk, een project van de in Amsterdam. Vonk staat met hun ‘maatjes’-project schuldenaars bij om hun zaken weer op orde te krijgen. En via Vonk kwamen de makers in contact met een paar mensen uit die grote onzichtbare groep met een problematisch schuld.

In het Rood is een fotofilmproject waarin drie mensen worden geportretteerd – Bert, Tamara en Malick. De portretten laten zien hoe ze in de schulden zijn verzeild en hun gevecht er weer uit te komen. Ze hebben hun schaamte opzij gezet en een kijkje in hun leven gegeven. Dat is bijzonder. En moedig. Zoals Tamara het in haar fotofilm zegt: ‘Het wordt erger als je er niet over praat. Alleen kom je er niet uit.’

Met de fotofilms hopen de makers een gezicht te geven aan een sluipend sociaal probleem in Nederland. Een probleem dat meestal wordt omschreven in beleidsmatige en afstandelijke taal. Terwijl een problematische schuld soms dichterbij is dan je denkt.