Help mee om de praktijken van online advertentiebedrijven te doorgronden

Gisteren is een fenomenaal project gelanceerd: Floodwatch. Met dit project wordt het gedrag van online adverteerders in kaart gebracht door middel van crowdsourcing. Wie mee wil helpen, kan een extensie installeren op zijn Chrome-browser. Deze extensie slaat het soort advertenties op die je te zien krijgt en categoriseert ze, zodat je trends over tijd kunnen zien.

Welke advertenties je te zien krijgt, is vaak het resultaat van behavioral targeting. Advertentiebedrijven leggen online dossiers aan over je surfgedrag, soms gecombineerd met data over jou uit offline databases. De informatiestromen - wat bedrijven verzamelen, hoe ze dat doen en hoe ze informatie delen - zijn vreselijk complex. Met dit project proberen de partijen erachter data te verzamelen die onderzoekers kunnen gebruiken. Waarom krijgt persoon x op een bepaalde site advertentie x te zien en persoon y een andere?

Floodwatch is ontwikkeld door The Office for Creative Research in samenwerking met freelance onderzoeker Ashkan Soltani, een onderzoeker die al jaren baanbrekend (journalistiek) onderzoek doet naar online tracking.

Ik kan je aanraden om mee te doen. De extensie heeft nog wat kuren en helaas moet je zonder cookie- en advertentieblockers surfen. Maar ach, het is voor de wetenschap.

Als je nog overtuigd moet worden waarom het zo belangrijk is dat de advertentiepraktijken onderzocht worden, lees dan een paar verhalen van mij over deze indrukwekkende werkwijze van online advertentiebedrijven. De links vind je hieronder.

De website waar je de Chrome-extensie kunt downloaden.
Vimeo plaatst cookies bij het bekijken van deze video Vimeo
De video waarin Floodwatch wordt uitgelegd
Verhaal: Jouw aandacht wordt talloze malen per dag aan de hoogste bieder verkocht Verhaal: Big Business is watching you Dit gebeurt er allemaal onder de motorkap van je smartphone