Handelen in voorkennis voor gevorderden In Nederland kent haast niemand het bedrijf S.A.C., maar in de VS is het berucht. S.A.C. is een van de grootste hedge funds van Amerika. De eigenaar, Steve Cohen, heeft sinds de vroege jaren negentig een persoonlijk kapitaal van negen miljard dollar vergaard. Maar bij zijn manier van werken worden al jaren grote vraagtekens geplaatst. Telkens klinkt de beschuldiging dat S.A.C. zo succesvol is omdat het met voorkennis handelt. In deze prachtige reconstructie laat journalist Patrick Radden Keefe zien hoe S.A.C. een kwart miljard dollar winst wist te maken met gevoelige informatie over een Alzheimer-medicijn. Steve Cohen lijkt aan de dans te ontsnappen, maar een paar ondergeschikten zijn voor de bijl gegaan. Toch is het hedge fund niet uit de problemen. Al met al een mooi staaltje onderzoeksjournalistiek. (Dimitri Tokmetzis) ‘The Empire of Edge: How a doctor, a trader, and the billionaire Steven A. Cohen got entangled in a vast financial scandal’ (Leestijd 60 minuten) Zo schrijf je een essay van 4.000 woorden In eerste instantie was ik van plan om deze week het essay van technologiecriticus Evgeny Morozov over de socialistische wortels van het Big Data-evangelie aan te bevelen. Morozov schrijft over een project in Chili in de jaren zeventig, waar de staat door middel van data-analyse de economie poogde te controleren en het gedrag van de burgers wilde sturen. Het maakbaarheidsideaal in optima forma. Een prachtig stuk. Maar toen stuitte ik op een uitgebreide uitleg van Morozov op zijn eigen blog over de totstandkoming van het artikel, waar hij - met tussenpozen - zes maanden aan werkte. Hij schrijft over de boeken die hij las, de plekken die hij bezocht en de mensen die hij interviewde. En hoe die verschillende stappen vaak slechts een bijzinnetje opleverden in het 4.000-woorden tellende artikel. Een mooi inkijkje in het werkproces van een, in mijn ogen, briljant auteur. Lees vooral ook het eindresultaat. (Maurits Martijn) ‘Some notes on my cybernetic socialism essay’ (Leestijd 16 minuten) Wat de vuilnisman van je weet De vuilniszak die je buiten zet, onthult meer over wie je bent dan je eigen dagboek. En het vuilnis van een samenleving? Dat zegt meer dan welke krant dan ook. Alleen, afval is privé — journalisten moeten ervan afblijven. Gelukkig maakt The New Yorker deze week een uitzondering. Het brengt een profiel van een vuilnisman in een rijke wijk in Caïro. Sayyid weet bijna alles van iedereen. Behalve zijn eigen vrouw, die snapt hij niet. Een prachtig, persoonlijk verhaal over recycling, informatiestromen, vrouwenrechten en Viagra. En vooral over het moderne Egypte. (Arjen van Veelen) ‘Tales of the Trash - A neighborhood garbageman explains modern Egypt’ (Leestijd 48 minuten) Oktober overvalt ons ieder jaar Schrik niet, maar het is weer oktober. De Zeeuwse band BLØF zong ooit, in het nummer ‘Oktober,’ dat die maand ons ieder jaar weer overvalt. Velen hebben het zich afgevraagd: wat betekent dat precies? Nu is daar eindelijk een antwoord op dankzij de Tumblr-pagina ‘OMG oktober.’ Het is een diepgravend onderzoek naar de betekenis van de woorden van misschien wel de meest poëtische band van Nederland. (Daan Windhorst) ‘OMG oktober’ (Leestijd 3 minuten) ‘We wanted flying cars, instead we got 140 characters’ Peter Thiel, Paypal-oprichter, surveillancesoftwareontwikkelaar en superinvesteerder, is misschien wel Silicon Valley’s eerste echte publieke intellectueel. Zijn ideeën – over de remmende werking van overheidsbemoeienis, de nutteloosheid van universitaire opleidingen en de teleurstellende stagnatie van technologische vooruitgang – zijn radicaal; zijn daden, mogelijk gemaakt door zijn succesvolle investeringen, al helemaal (Thiel investeerde onder meer in het Seasteading Institute, dat op zee drijvende nederzettingen wil bouwen waarop nationale wetgeving geen grip heeft). Casper Thomas schreef deze week een prikkelend en genuanceerd profiel van deze controversiële denker en doener in De Groene Amsterdammer, dat begrippen als technologie en vooruitgang in een heel ander daglicht stelt. Lees het op Blendle voor 89 cent. (Lynn Berger) ‘Het einde van de toekomst’ (Leestijd 18 minuten, 89 cent in Blendle - niet goed geld terug)

Het beste van De Correspondent deze week

Wat sociale media ons kunnen vertellen over de toedracht van het MH17-drama De burgerjournalisten van het Engelse platform Bellingcat vinden steeds meer bewijs dat Rusland betrokken is bij het MH17-drama. Hun belangrijkste onderzoeksmiddel: sociale media. Een kort verhaal over de kracht van open source-onderzoek. Lees hier het artikel van Dimitri Tokmetzis Zo ongemakkelijk is tolerantie in de tv-show Typisch Nederlands Typisch Nederlands werd lang niet zo goed bekeken als Heel Holland bakt. Het is dan ook zeer ongemakkelijke en confronterende televisie. We zien hoe onze nationale deugd ‘verdraagzaamheid’ wordt ingezet om vooral niet echt naar elkaar te hoeven luisteren. Lees hier het artikel van Nina Polak Waarom terrorisme niet de wereld uit te bombarderen is Nu ook Nederland het vuur opent op IS in Irak, dringt zich de vraag op of de oorlog tegen terrorisme op deze manier wel te winnen is. Het wordt tijd voor een langetermijnvisie die ons bevrijdt van het schijndilemma: grijpen we in of niet? Lees hier het artikel van Rob Wijnberg Een banenquotum voor gehandicapten, helpt dat? Werkgevers en de overheid scheppen de komende jaren circa 125.000 banen voor gehandicapten. Zwaar gehandicapten lijken daarvan te profiteren, terwijl minder zwaar gehandicapten juist buiten de boot dreigen te vallen. Gastcorrespondent Tamara Woestenburg onderzocht wat de participatiewet en het bijbehorende quotum voor deze groep betekenen. Lees hier het artikel van Tamara Woestenburg Achter dit masker kan de Iraniër vrijuit praten over zijn land Journalistiek vanuit Iran is geen sinecure. De veiligheid van bronnen en journalisten is moeilijk te garanderen. Hoe krijg je de verhalen uit dit land dan toch verteld? Filmmaker Jaap van Heusden en ontwerper Ruben Pater ontwikkelden een methode waarmee hen dat gelukt is. Vandaag zijn de eerste resultaten van hun project te zien. Bekijk hier de documentaire