Wat kost een boek?

Toen Amazon in 2007 de Kindle lanceerde ontketende het bedrijf een ‘e-book revolution.’ De markt voor e-books groeide enorm en Amazon was en bleef de onbetwiste marktleider.

Sindsdien is het constant hommeles tussen Amazon en grote Amerikaanse uitgeverijen – het wemelt rechtszaken en geheime afspraken over boekenprijzen en commissies. In dit diepgravende essay in Vanity Fair bezoekt Keith Gessen advocaten, uitgevers, literair agenten, een Amazonmagazijn en het lab waar nieuwe Kindles aan allerlei tests worden onderworpen. Dit alles om het geschil tussen de webgigant en de traditionele uitgevers eindelijk eens helder uit te leggen.

Meer nog dan een ruzie tussen een digitale nieuwkomer en traditionele dodebomenmedia, schrijft Gessen (die eerder al de fascinerende longread ‘How a book is born’ schreef), is het ook een ruzie tussen de Amerikaanse oost- en westkust, tussen hyperkapitalisme en cultureel conservatisme. Maar bovenal is het een geschil over twee verschillende visies over de toekomst van het geschreven woord.

Of: hoe een ordinaire businessfittie, bij nadere beschouwing, over heel veel meer blijkt te gaan dan geld alleen.

‘War of the Words’ van Keith Gessen lees je hier ‘How a Book is Born’ is, oh ironie, verkrijgbaar als Kindle Single