How To Be Creative, Where Good Ideas Come From, The Rise of Creative Class: al die boeken waar we creatiever van horen te worden, zijn zelfbevestigende luie werkjes van een groep consultants die allemaal dezelfde idolen aanhalen. Dat staat in een pittig essay dat Thomas Frank voor Harper’s Magazine schreef.
De schrijver vertelt in derdepersoonenkelvoud hoe hij er het afgelopen decennium - telkens in badkuipen - steeds meer van overtuigd raakte dat die verschrikkelijk populaire creativiteitsboeken áltijd de gemakkelijke weg kiezen. Het belangrijkste citaat:
"While it reiterates a handful of well-known tales — the favorite pop stars, the favorite artists, the favorite branding successes — it routinely ignores other creative milestones that loom large in the history of human civilization. After all, some of the most consistent innovators of the modern era have also been among its biggest monsters. He thought back, in particular, to the diabolical creativity of Nazi Germany, which was the first country to use ballistic missiles, jet fighter planes, assault rifles and countless other weapons. And yet nobody wanted to add Peenemünde, where the Germans developed the V-2 rocket during the 1940s, to the glorious list of creative hothouses that includes Periclean Athens, Renaissance Florence, Belle Époque Paris and latter-day Austin, Texas."
Wel met Bob Dylan aan komen zetten, niet met Wernher von Braun.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik een aantal van de boeken die Thomas Frank noemt met veel plezier heb gelezen. De volgende dag probeerde ik met hernieuwd enthousiasme ‘creatief’ te zijn.
Zolang je die boeken blijft zien als wat ze zijn - fijne opstekertjes - kunnen ze weinig kwaad. Maar als gemeentes miljoenen investeren op basis van het gedachtegoed van deze creativiteitsschrijvers is dat een probleem. En dat dat gebeurt, schreef Floor Milikowski onlangs in De Groene Amsterdammer. Veel stedenbouwkundingen gebruiken The Rise of The Creative Class van Richard Florida als een handboek. Een zeer eenzijdig, laf en wereldvreemd handboek, aldus Thomas Frank.
Leestip: TED talks are lying to you Een bewerking van Thomas Frank’s essay staat op Salon.comDit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!