De vloek van rijkdom – New Republic Dit stuk van Michael Lewis is formeel een recensie van een boek over de invloed van superrijken op de Amerikaanse politiek, maar eigenlijk een grappig essay over de invloed van geld op de superrijken. Lewis ziet vooral bewijs dat het rijken niet lukt om structureel invloed uit te oefenen op de politiek. Dat komt mede omdat ze zo rijk zijn; Mitt Romney zou het als presidentskandidaat beter hebben gedaan ‘als hij niet volledig gedefinieerd zou zijn door zijn geld.’ Mensen met geld veranderen de wereld zelden, maar het geld verandert de mensen wel. Ten negatieve, volgens onderzoek van de Harvard Business School. Ze worden asociaal, hebberig en gevoelloos. Maar er is hoop voor de rijken, schrijft Lewis. Want als zelfs de HBS – traditioneel een plek voor aspirant-rijkaards – onderzoek doet naar de domheid van ‘levens die gewijd zijn aan eindeloze materiële ambitie,’ dan is er iets aan het veranderen in de wereld. (Michiel de Hoog) Extreme Wealth Is Bad for Everyone – Especially the Wealthy (leestijd: 18 minuten) Liggen de beste jaren achter ons? – Aeon Magazine Met de introductie van de iPhone 6 regende het weer loftuitingen: dit stukje techniek moet toch wel het hoogtepunt van de menselijke innovatie zijn, zo klonk het. Maar dat is het niet. Er zit haast niets wezenlijks in de smartphone dat niet in de naoorlogse jaren is uitgevonden. Apple heeft veel oude technologie gewoon op een fraaie en slimme manier bij elkaar gebracht. In een lekker artikel op Aeon wordt dan ook betoogd dat als het op innovatie aankomt de beste jaren achter ons liggen, namelijk in de vijfentwintig jaar na de Tweede Wereldoorlog. (Dimitri Tokmetzis) The golden quarter (leestijd: 17 minuten) Twee manieren om ontwikkelingshulp te repareren – New Republic Verreweg het beste essay dat ik dit jaar over ontwikkelingshulp heb gelezen is van mensenrechtenactivist Michael Hobbes. Vorige maand schreef hij een briljante uiteenzetting in de New Republic onder de titel ‘Stop Trying to Save the World. Big Ideas are Destroying International Development.’ Mijn eerste tip voor het weekend is dus: lees dat verhaal. Het zet op humoristische en vlijmscherpe wijze uiteen waarom ontwikkelingshulp altijd faalt als het wordt opgeschaald. Twee weken later kwam Hobbes met nog een verhaal, en ook dat is de moeite waard. Want als ontwikkelingshulp nu niet werkt, hoe moet het dan wel? Hobbes stelt in elk geval twee slimme dingen voor: échte impact meten en goede data verzamelen. (Maite Vermeulen) International Development Is Broken. Here Are Two Ways to Fix It (leestijd: 13 minuten) De koekoek als Engelse spion – Aeon Magazine De koekoek, die in Engeland bekendstaat als typisch Engelse vogel, is een bedrieger. Maxwell Knight, de spion van MI5 die symbool stond voor M. in James Bond, was ook een vogelaar en temde ooit een koekoek, die hij Goo noemde. Het zou weinig meer zijn dan een grappige anekdote over hoe mensen huisdieren zoeken die bij ze passen, als Helen Macdonald haar ontdekking niet had aangegrepen om het leven van Knight door te lichten en aan de hand daarvan te beschrijven hoe cultuur bepaalt op welke manier er naar dieren wordt gekeken. Een heel mooi essay, met dito foto’s, over spion Maxwell Knight, koekoek Goo en het observeren van mensen en dieren, waarin de twintigste-eeuwse geschiedenis en de natuurhistorie van Engeland door elkaar heen lopen. (Thalia Verkade) Nest of spies (leestijd: 19 minuten) Hoe schaf je als museum met beperkt aankoopbudget een duur kunstwerk aan? – NRC Handelsblad Museum Boijmans Van Beuningen heeft een jaarlijks aankoopbudget van 50.000 euro – dat is niet niets, maar op een kunstmarkt waar vaak vele tonnen of zelfs miljoenen voor een werk worden betaald, kom je er niet heel ver mee. Om de collectie te kunnen aanvullen is het museum dan ook aangewezen op derden: stichtingen en gulle gevers. In NRC Handelsblad staat deze week een reconstructie van de aankoop, door het museum, van een sculptuur van Medardo Rosso. Om de kostprijs van 1,9 miljoen euro bijeen te krijgen, klopte directeur Sjarel Ex bij verschillende partijen aan en speculeerde hij zelfs op de dollarkoers. Een vermakelijk en leerzaam artikel dat in detail een proces uiteenzet waar het publiek doorgaans geen getuige van is. (Lynn Berger) Dure sculptuur aankopen? Dat doe je zo (leestijd: 10 minuten)

Het beste van De Correspondent deze week

Het weergaloze en wanstaltige Brussel van de mensen en de machten Brussel is het ultieme symbool van de kloof tussen burger en bestuur. De documentaire Our City laat zien hoe mensen uit alle windstreken er in de marge van de macht hun leven leiden, maar er soms ook door worden vermalen. Zoals nu ook de aanleg van een parkeergarage de handelaren van een fameuze vlooienmarkt dreigt te verdrijven. Lees hier het artikel van Tomas Vanheste Wat staat er in het nieuwe databeleid van Facebook? Heeft u de nieuwe privacyvoorwaarden van Facebook al gelezen? Of heeft u, zoals de meeste mensen, de wijzigingen blind geaccepteerd? Gastcorrespondent Anne Helmond nam het nieuwe beleid onder de loep en concludeert: het wordt nog moeilijker om je persoonlijke gegevens af te schermen. Lees hier het artikel van Anne Helmond De dag dat leren nadenken te duur werd bevonden Na de Universiteit van Amsterdam is de Erasmus Universiteit in Rotterdam de tweede universiteit in één maand tijd die snijdt in haar faculteit filosofie. Want we mogen dan wel een kenniseconomie willen zijn, leren nadenken mag ook weer niet te veel kosten.
Lees hier de column van Rob Wijnberg
Batman is 200 jaar oud en komt uit Frankrijk. Dit is zijn verhaal Wat hebben Donald Duck, Assepoester en Batman gemeen? Het zijn allemaal iconische figuren uit de westerse verhalengeschiedenis. Maar waar komen ze eigenlijk vandaan? En hoe zijn ze in de loop van de tijd veranderd? De komende tijd zal striptekenaar Hanco Kolk hun geschiedenis uit de doeken doen. Vandaag: Batman. Bekijk hier de eerste strip van Hanco Kolk Waarom de docent van de toekomst geen robot is Een toekomst waarin robots werk van mensen overnemen is allerminst denkbeeldig, zei minister Asscher (Sociale Zaken) onlangs. In het onderwijs lijkt die trend geheel afwezig, er is eerder een lerarentekort. Toch rijst de vraag: hoe moet de docent omgaan met verdergaande technologisering? Lees hier het artikel van Johannes Visser