Je zit vast op een onbewoond eiland. Een stuk land met een paar palmbomen, een kapotte boot en wat gereedschap. Je beweegt je stram voort; je bent immers van karton. Met een schep probeer je een worm te vinden. Met een hengel vang je vervolgens een vis, die je roostert. En als je de vis verorbert, vind je een schatkaart in zijn buik.
En dan word je wakker en wordt je leven pas echt bizar.
In de game The Dream Machine speel je Victor Neff, een man die op het punt staat vader te worden. Samen met je vrouw Alicia heb je net je eerste nacht doorgebracht in jullie nieuwe appartement. Dichte dozen staan onaangeroerd in de lege kamers. De meubels zijn nog niet gearriveerd.
Tijdens het ontbijt vertelt je vrouw dat ook zij een bizarre droom heeft gehad. Ze bevond zich op een cruiseschip en de bevalling begon tussen de gasten op het dek. Ze kreeg echter geen kind, maar baarde de huisbaas.
Die huisbaas blijkt niet alleen een vervelende huisjesmelker, hij is ook letterlijk hun dromen binnen komen lopen. Victor en Alicia blijken proefkonijnen in zijn experiment.
Bevrijden uit een experiment
In deze bijzondere Zweedse game moet je jezelf, maar ook Alicia en je buren hieruit zien te bevrijden. Daarvoor moet je bezit zien te nemen van ieders dromen en dat wat hen daar gevangen houdt zien te bestrijden.
Deze point-and-click-game is bijzonder omdat hij geheel van karton en klei is gemaakt. Alle karakters en gebruiksvoorwerpen zien er ruw en hoekig uit. De bewegingen zijn schokkerig, zoals dat hoort bij een stop-motionfilm. Net alsof je naar een soms heel lugubere Buurman en Buurman zit te kijken.
Maar The Dream Machine is veel meer dan een film. Als speler kun je de gebeurtenissen naar je hand zetten. Je kunt praten met de bijzondere karakters in je appartementencomplex, je kunt voorwerpen gebruiken en verplaatsen, er zijn geheimen te ontdekken, puzzels op te lossen en mensen te manipuleren.
Zo moet je ook in Alicia’s droom binnendringen. Zij bevindt zich weer op het cruiseschip en al het personeel – de barman, de keukenhulp, de kapiteinshulp en de ober – ziet eruit als Victor Neff. Maar in Alicia’s droom is iets gruwelijks aan de hand. Door je evenbeelden tegen elkaar uit te spelen en je omgeving goed te onderzoeken, vind je de oorsprong van het kwaad dat Alicia’s dromen plaagt. En kun je het vernietigen.
Makkelijke en moeilijke puzzels
De makers zijn erin geslaagd om een zeer onderhoudende game te bouwen. De puzzels zijn moeilijk genoeg om je aan je laptop gekluisterd te houden en makkelijk genoeg om niet gefrustreerd af te haken. Die balans, tussen zelf onderzoeken en vaart en spanning houden in het verhaal, is eentje die niet vaak gevonden wordt.
Wat jammer zijn de vele bugs in de software, waardoor ik althans het spel vaak moest saven, afsluiten en opnieuw moest opstarten omdat ik vast kwam te zitten. Maar ik heb begrepen dat de ontwikkelaars hier hard aan werken. Ook de dialogen zijn niet heel sterk. Ze worden weergegeven in tekst, wat nogal amateuristisch overkomt, zeker vergeleken met de prachtige vormgeving. Alsof daar onnodig op is beknibbeld.
De vijfde, en vermoedelijk voorlaatste, aflevering is net verschenen. Ik kijk in ieder geval al uit naar het laatste deel. Hoewel het eind zich laat raden, ben ik erg benieuwd naar de visuele vondsten.
Bekijk en bestel hier The Dream Machine The Dream Machine wordt gemaakt door Cockroach Inc. en kost 16 euro. In deze drie geslaagde games moet je het verhaal zelf bij elkaar sprokkelen. Zijn het eigenlijk wel spelletjes? Zijn het misschien films? Of interactieve verhalen? In de games Gone Home, Dear Esther en Amnesia: The Dark Descent moet je zelf op zoek gaan naar het verhaal. Bij twee is dat verhaal ontroerend. Bij één ronduit eng. In de game The Walking Dead moet je kiezen: laat je je vriendin door zombies opeten? Het klinkt misschien als een vechtspel, maar in het fenomenale, apocalyptische The Walking Dead staat het narratief voorop. Als speler krijg je de meest gruwelijke dilemma’s voorgelegd, waardoor je het spel zeer intensief beleeft. Een warme aanbeveling.Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!