Ik zal maar meteen bekennen dat ik een groot fan ben van Telltale Games. De afgelopen jaren leverde de Amerikaanse gameontwikkelaar al enkele pareltjes af.
The Walking Dead, die onlangs zijn tweede seizoen afsloot, houdt miljoenen gamers uit hun slaap. Niet omdat het spel lang duurt, maar omdat het verhaal je niet loslaat.
Ook verscheen dit jaar het eerste seizoen van The Wolf Among Us. In deze prachtig geanimeerde game noir speel je de Grote Boze Wolf die in een soort sprookjesgetto een moord moet oplossen.
Sinds kort kan Telltale twee heel mooie games toevoegen aan zijn portfolio: Game of Thrones, gebaseerd op de gelijknamige HBO-serie, en Tales from the Borderlands.
Beide spellen zijn behoorlijk gewelddadig, bloederig en cynisch. Maar verwacht geen opgefokt schiet-en-rondrenspel. Eigenlijk zijn het goed vertelde en mooi ontworpen verhalen. Meer animatiefilms dan flitsende games.
Iedere aflevering duurt twee tot tweeënhalf uur en meestal kun je ontspannen achteroverleunen. Maar op belangrijke momenten sta jij aan het roer. Je volgt niet één hoofdverhaal en kunt alternatieve verhalen ontdekken. Jij moet voor de hoofdpersoon keuzes maken en die keuzes beïnvloeden het verloop van het spel.
Kies je A, dan gaat kompaan B dood. Kies je B, dan verlies je geliefden C en D. De keuzes die je moet maken, behelzen vrijwel altijd ingewikkelde morele afwegingen. Je hebt onvoldoende informatie en staat onder tijdsdruk.
Daarnaast neemt Telltale Games de tijd om karakters smoel te geven. Je leert veel over de achtergronden van de hoofdpersonen, wat hun intenties zijn, hoe ze in het leven staan, waar ze vandaan komen.
De combinatie van een goed verteld verhaal en het daadwerkelijk beleven van de moeilijke keuzes maakt de spellen erg intens. En frustrerend, want goede keuzes bestaan niet.
Afscheid nemen van de hoofdpersoon
Dat geldt in grote mate voor Game of Thrones. Wat je ook kiest, het pakt altijd op een andere manier uit. De game zoekt daarmee duidelijk aansluiting bij de gelijknamige serie. Het is een aaneenrijging van afscheid nemen van hoofdpersonen waar je net een band mee hebt opgebouwd.
Wat is het verhaal?
Game of Thrones is een meeslepend epos geworden dat ik althans ademloos heb uitgespeeld
De Starks, de sympathieke familie uit het noorden, zijn gemarginaliseerd. Jij speelt drie personages uit de tweederangs adellijke familie Forrester. De bron van hun macht is het Ironwood en de houthandel die dat bos oplevert. Het verhaal begint bij een belegering die door verraad in de soep loopt.
Jouw eerste hoofdpersoon, Gared Tuttle, is de enige die weet te ontsnappen, maar het hoofd van de familie Forrester, Lord Gregor Forrester, komt te overlijden. De enige die hem kan opvolgen is zijn jonge zoon, of liever gezegd te jonge zoon, Rodrik.
Gedurende het spel wissel je telkens van perspectief. Naast Gared moet je ook beslissingen nemen voor de onervaren Rodrik, die allerlei lastige politieke problemen moet oplossen.
Met minimale informatie moet je beslissingen nemen die het huis Forrester kunnen maken of breken. Je komt er al snel achter dat er geen goede beslissingen bestaan.
De verwachtingen van het gamepubliek en Game of Thrones-fans waren hooggespannen en ik denk dat Telltale Games die verwachtingen heeft waargemaakt. Game of Thrones is een meeslepend epos geworden dat ik althans ademloos heb uitgespeeld. Naar verwachting verschijnt de tweede episode al in januari.
Hoe kun je iemand zo hard mogelijk aanpakken
Hoe somber en zwaar Game of Thrones is, zo lichtvoetig is de nieuwe game Tales from the Borderlands. Het is zo’n spel waarin je lekker slecht mag zijn. De morele keuzes zijn helder: je mag iemand hard aanpakken, of heel hard aanpakken.
Het verhaal speelt zich af op de planeet Pandora en op een ruimtestation dat daarboven cirkelt. Pandora is een plek waar overheidsgezag ontbreekt en het door en door corrupte bedrijf Hyperion de dienst uitmaakt.
Je begint als Rhys, een opportunistische zak die zich omhoog schopt in de gelederen van Hyperion. Als hij denkt dat hij eindelijk de baas wordt van een belangrijke afdeling wordt hij afgetroefd door een nog grotere opportunistische en gewetenloze zak. Om zijn nieuwe baas dwars te zitten, moet hij in het bezit komen van een sleutel die naar een grote schat op Pandora leidt. En daar begint de ellende.
Tales of the Borderlands is een knap en vooral grappig verteld verhaal. De manier van vertellen ben ik eigenlijk nog nooit in een game tegengekomen. Er zijn perspectiefwisselingen, flashbacks en verwijzingen naar populaire cultuur die niet zouden misstaan in een gewoon filmscript. Met het enige verschil dat jij op belangrijke momenten aan de knoppen zit.
Al met al de perfecte game om donkere winteravonden mee te vullen.
Dit verhaal heb je gratis gelezen, maar het maken van dit verhaal kost tijd en geld. Steun ons en maak meer verhalen mogelijk voorbij de waan van de dag.
Al vanaf het begin worden we gefinancierd door onze leden en zijn we volledig advertentievrij en onafhankelijk. We maken diepgravende, verbindende en optimistische verhalen die inzicht geven in hoe de wereld werkt. Zodat je niet alleen begrijpt wat er gebeurt, maar ook waarom het gebeurt.
Juist nu in tijden van toenemende onzekerheid en wantrouwen is er grote behoefte aan verhalen die voorbij de waan van de dag gaan. Verhalen die verdieping en verbinding brengen. Verhalen niet gericht op het sensationele, maar op het fundamentele. Dankzij onze leden kunnen wij verhalen blijven maken voor zoveel mogelijk mensen. Word ook lid!