Spring naar inhoud

Wordt een kunstwerk mooier als je weet hoe het is gemaakt?

Volgende week gaat de documentaire Conducting Boijmans in première, een portret van museumdirecteur Sjarel Ex, gemaakt door Sonia Herman Dolz.

In het interview dat ik met haar hield, sprak ik ook met haar over haar eigen werkwijze. Haar antwoorden hebben het uiteindelijke stuk niet gehaald, maar ik wilde ze jullie niet onthouden.

Je films gaan vaker over het tot stand komen van kunst, over hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Wat trekt je aan in die insteek?

‘Wanneer ik naar een film kijk, dan wil ik er graag iets van leren, iets te weten komen. Als documentairemaker krijg je de kans om ergens bij te zijn waar de meeste mensen geen toegang toe hebben; we kunnen bijvoorbeeld niet allemaal de hele dag achter Sjarel Ex aanlopen. Ik kan dat wel, dus dat wil ik dan laten zien.’Vind je dat een kunstwerk of een ballet of een museum mooier wordt op het moment dat je weet hoe het is ontstaan?

‘Als je een glas wijn drinkt, ergens bij een boer, en je weet dat hij zelf de druiven heeft geteeld en hoe lang de fles heeft gelegen, dan neem je een heel andere slok dan wanneer je dat allemaal niet weet. Mensen zeggen wel eens, oké, dus als iemand je uitlegt waarom iets goed is, dan wordt het daar ineens beter van? Nouja, soms wel. Ik wil liever laten zien waarom iets mooi of goed is, dan dat iemand op z’n bek gaat. Er zijn al genoeg films over leed en mislukking. Mijn film is eerder een ode, en daar ben ik trots op. Ik heb heel dichtbij mogen komen, daar ben ik dankbaar voor.’

Conducting Boijmans gaat 30 januari in première op het Internationaal Film Festival Rotterdam Lees hier het hele interview met Sonia Herman Dolz
Correspondent Zorg