Deze foto’s laten zien hoe noodhulp werkt
Samen met fotograaf Pieter van den Boogert reisde ik de wereld over om te onderzoeken hoe noodhulp werkt. Zijn foto’s worden nu geëxposeerd in het Humanity House in Den Haag. In dit beeldessay vast een voorproefje.
Hoe werkt noodhulp? Bijna een jaar geleden begonnen fotograaf Pieter van den Boogert en ik aan het beantwoorden van die vraag. Een simpele, naïeve vraag, die voortkwam uit de behoefte aan meer context bij het nieuws. Want als rampen en crises het journaal domineren en we zo vaak lezen dat noodhulp onvoldoende is of traag op gang komt, waarom weten we dan zo weinig over hoe noodhulp werkt?
Toen ik het allereerste idee voor dit project voorlegde aan onze beeldredacteur Sterre Sprengers, was die ervan overtuigd dat we een fotograaf bij het onderwerp moesten betrekken. Niet om een paar plaatjes bij mijn verhalen te schieten, maar om een echte samenwerking aan te gaan. Die fotograaf werd Pieter van den Boogert. Van begin af aan dachten we samen na over aanpak en uitvoering van het project.
In onze verhalen focusten we meestal op één plek. Op de opslag van hulpgoederen in Dubai. Op de wederopbouw op de Filipijnen. Op een rampsimulatie in Estland. Maar als je Van den Boogerts foto’s nu – aan het slot van het project – allemaal op een rij zet, wordt de noodhulpmachine pas echt zichtbaar. Dan zie je namelijk de industrie achter de noodhulp: hoe overal ter wereld goederen liggen te wachten op de volgende ramp, hoe overal ter wereld rampen worden nagespeeld, hoe overal ter wereld nieuwe huisjes worden neergezet voor slachtoffers.
Juist door wereldwijde verbanden te leggen, krijg je inzicht in hoe noodhulp als geheel – als internationaal systeem – functioneert. Van de organisatie op de hoofdkantoren in Europa, tot de logistiek in de pakhuizen, tot de voorbereidende rampentrainingen, tot de nasleep van een ramp. In dit beeldessay toont Pieter van den Boogert die dwarsverbanden. Dit is de noodhulpmachine, in beeld.
De organisatie
De logistiek
De trainingen
De nasleep
Deze serie werd mede mogelijk gemaakt door het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten en het Postcode Loterij Fonds voor Journalisten van Free Press Unlimited.