Het beste uit andere media

De mens achter de liegende honkbalster - ESPN Dit portret van honkballer Alex ‘A-Rod’ Rodriguez is Amerikaanse literaire journalistiek op z’n best. Rodriguez is mogelijk de beste en zeker de meest gehate speler van zijn generatie, wegens zijn herhaalde dopinggebruik en gelieg erover. In het jaar van zijn schorsing, trok romanschrijver J.R. Moehringer maandenlang met hem op. Van zijn sessies met de psycholoog tot aan Oud en Nieuw, als A-Rod in een Batmanpak rondloopt - Moehringer is erbij. Het resultaat is een stuk dat Rodriguez neerzet als mens, wat voor Amerikanen ongeveer even schokkend is als wanneer een Nederlandse journalist zou onthullen dat Wesley Sneijder verzot blijkt te zijn op vroeg-negentiende-eeuwse Reto-Romaanse dichters. Er staan bewust geen citaten in het stuk. Moehringer vreesde dat media alleen de sappigste uitspraken van Rodriguez eruit zouden lichten, ten koste van alle nuance in het verhaal. (Michiel de Hoog) The Education of Alex Rodriguez (Leestijd: 60 minuten) Waarom de VS de ‘koopman van de dood’ uit de gevangenis hielden - VICE In de film Lord of War speelt Nicolas Cage de rol van Yuri Orlov, de grootste wapenhandelaar ter wereld. De film is gebaseerd op het levensverhaal van Sarkis Soghanalian, bijnaam: ‘The merchant of death’. Deze Armeens-Libanese wapenhandelaar deed zaken met iedereen die maar wilde betalen: van Saddam Hoessein tot de Argentijns dictator Galtieri. De scriptschrijvers van Hollywoodproductie Lord of War zullen zich wel even achter de oren hebben gekrabt toen afgelopen 19 februari nieuwe informatie over Soghanalian naar buiten kwam. Daaruit blijft dat de wapenhandelaar jarenlang nauwe banden met de Amerikaanse overheid onderhield en dat de VS de wapenhandelaar ondersteunden als zij daar voordeel uit wisten te halen. Binnenkort in productie: Lord of War part 2. (Maurits Martijn) Inside America’s Long, Tortured Pursuit of the ‘Merchant of Death’ (Leestijd: 24 minuten) Janet was een vreselijke echtgenote (2Doc) Documentairemaker Doug Block begon twintig jaar geleden met het filmen van bruiloften, zodat hij zijn ‘echte’ documentairewerk kon bekostigen. Na 112 bruiloften zoekt hij een aantal van de koppels die hij ooit filmde op, om te zien wat er is geworden van hun ‘lang en gelukkig.’ Wat volgt is een oprechte viering van de schoonheid en gruwel van het huwelijk, met de trouwvideo’s van toen en de huwelijksbekentenissen van nu. Van ‘toen ons kind geboren werd, begon de ellende pas echt,’ tot smoorverliefde vijftigers. Van bruidegoms die snel nog even antidepressiva slikken voor hun jawoord, tot ‘Janet was just a horrible wife.’ Nog tot 2 maart te zien op Uitzending Gemist. (Vera Mulder) 122 weddings (Kijktijd: 55 minuten) Waar zijn alle vrouwelijke kluizenaars? - Aeon Kluizenaars, zonderlingen, radicale einzelgängers: het zijn bijna altijd mannen. Henry David Thoreau, Christopher McCandless (nu van ‘Into the Wild’-faam), JD Salinger, Mohammed, Jezus, Boeddha – allemaal mannen die kozen voor een leven alleen. Maar waar, vraagt de Amerikaanse schrijfster Rhian Sasseen zich af in dit mooie essay op Aeon.com, zijn de vrouwelijke kluizenaars? Bestaan ze wel? En zo niet, waarom dan niet? Sasseen voert een parade aan historische vrouwfiguren op, bezingt de voordelen van alleen-zijn en analyseert het stigma dat daar voor vrouwen nog steeds op ligt. Is alleen-zijn gevaarlijk, onvrouwelijk, oncharmant? Of is het de enige echte vrijheid die je kan ervaren? (Lynn Berger) She wants to be alone (Leestijd: 23 minuten) Waar protesteren de studenten tegen? - De Groene Amsterdammer Afgelopen week werd de Universiteit van Amsterdam landelijk nieuws. Voor de negende keer in 46 jaar bezetten boze studenten het Maagdenhuis. AT5 draaide overuren en de burgemeester moest eraan te pas komen om de spontane bezetting nog enigszins in goede banen te leiden. Maar waar gaat het de studenten nou eigenlijk om? Alleen om de vage eis van ‘meer democratie’? Door een optelsom van bezuinigingen, opheffing van talenstudies en ondoorzichtig vastgoedbeheer heeft de UvA nogal wat credits verloren bij veel studenten. De aangekondigde verkoop van het Bungehuis, rijksmonument en gebouw van de faculteit Geesteswetenschappen, was de druppel. In deze column van Ewald Engelen: het verhaal van het Bungehuis. (Jan Sluyterman) Het verhaal van het Bungehuis (Leestijd: 5 minuten)

Het beste van De Correspondent

Maak kennis met de grootste uitvinder aller tijden Ze heeft de meeste patenten op haar naam. Bijna alle grote innovaties van de afgelopen eeuw komen bij haar vandaan. Alleen: ze krijgt nooit de erkenning die ze verdient. Tijd om daar iets aan te doen. Lees hier het artikel van Rutger Bregman Waarom een wondje hechten heel duur is en een nieuwe heup juist heel goedkoop In Nederlandse ziekenhuizen krijgt geen enkele patiënt een rekening gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten. Iemand met een sneetje in de neus betaalt soms evenveel als iemand met een ernstige overdosis xtc. Arts Michiel Gorzeman probeert dit systeem al jaren te veranderen. Een eerste succesje is nu geboekt. Lees hier het artikel van Sander Heijne In onze prestatiemaatschappij is iedereen een marathonloper (maar waar rennen we heen?) Van Oscargenomineerden tot de marathon-manie en de afrekening met de zesjescultuur: onze tijd heeft ambitie en toewijding hoog in het vaandel staan. Dat is aanstekelijk, maar ook doodvermoeiend – we vieren rennen om het rennen, en komen intussen nergens echt terecht.
Lees hier het essay van Lynn Berger
Hoe de echte Griekse crisis buiten beeld blijft Menig medium heeft het er maar moeilijk mee: de nieuwe Griekse regering. De voorstellen van de Eurogroep zijn ‘serieus’ en ‘realistisch,’ wat Syriza wil ‘bizar’ en ‘onrealistisch.’ Maar als je naar de cijfers kijkt, begrijp je waarom de regeringspartij wil wat het wil: Griekenland verkeert in een humanitaire crisis. Lees hier de column van Jesse Frederik Virtual Reality is geen film of game, maar een compleet nieuw medium Het ligt voor de hand om Virtual Reality met gamen te associëren. Maar een paar jonge Nederlandse VR-start-ups houden zich liever met filmen bezig. En uiteindelijk zal VR het onderscheid tussen film, game en theater doen vervagen. Een portret van drie start-ups die de toekomst willen vormgeven. Lees hier het portret van Nina Polak