De Grote Disruptive-Start-up-Out-Of-The-Box-Co-Creation-in-the-Cloud-Bullshit-Bingo
Op het oude Marineterrein van het eiland Kattenburg in Amsterdam verrijst in de komende jaren ons eigen Silicon Valley. Met de grand old lady Neelie Kroes als boegbeeld (‘U bent hipper dan Alexander Klöpping,’ aldus Claudia de Breij) moet deze ‘Startupdelta’ dé vestigingsplaats worden voor de nerds aller landen.
‘Jullie wachten niet op oplossingen die worden voorgesteld door politici,’ jubelde Kroes afgelopen november bij TEDx Amsterdam. ‘Jullie nemen zelf het heft in handen!’ Ik heb me even ingelezen en begrijp inmiddels dat de Startupdelta de place to be wordt voor alle high potential innovators die tijdens hackathons de bruutste business plans de cloud in pitchen en met co-creation het ecosystem van de network society disrupten voor de out-of-the-box challenges van de future.
Als ik het tenminste goed begrepen heb.
De voortekenen zijn in ieder geval goed. ‘Wie je ook spreekt,’ schreef de Volkskrant een paar weken geleden, ‘ze zeggen allemaal dat de Nederlandse startup-wereld volwassen aan het worden is.’ Vorig jaar staken investeerders een recordbedrag van maar liefst 500 miljoen euro in de Hollandse start-ups.
Terwijl suffe papierduwers in Den Haag soebatten over regels en formulieren, wordt op dat kleine eilandje in Amsterdam geschiedenis geschreven. Wie de Grote Oplossingen voor de Grote Uitdagingen van de eenentwintigste eeuw zoekt, moet bij Kroes en haar Startupdelta langs. Of zoals zij het zelf formuleerde in De Wereld Draait Door: ‘Het wordt echt een locatie waar je van zegt: als je de pest in je lijf hebt en je gaat daar langs, dan zie je het weer helemaal zitten.’
Ik vroeg me nog wel één ding af. Wat zijn het eigenlijk, die Grote Uitdagingen waar Neelie & Co. de Grote Oplossingen voor hebben?
Ergens op de digitale snelweg vond ik een ranglijstje van de meest succesvolle nieuwkomers. Bovenaan staat Adyen, een internetkassa. Nummer twee is Takeaway.com, waar je pizza’s kunt bestellen. Dan heb je nog Barge master, die anti-zeedeininginstallaties bouwt zodat er langer naar olie kan worden geboord. En vergeet ook Travelbird niet, voor ‘de allerscherpste vakantieaanbiedingen’, Ticketscript, waarmee je kaartjes voor evenementen kunt verkopen, Catawiki, een online veilinghuis en Scoupy, een app voor kortingsbonnen en reclame.
De Toekomst volgens de Startupdelta laat zich in elf woorden samenvatten: meer pizza, meer vakantie, meer troep en sneller afrekenen, met korting.
Hoe is het eigenlijk zover gekomen, dat zoveel slimme mensen zoveel treurige ideeën najagen? Hoe kan het eigenlijk dat in dit tijdperk van disruptieve co-creatie en out-of-the-box elevator pitches een van de best scorende start-ups Shell helpt om meer olie uit zee te pompen?
Een tijdje geleden zag ik een presentatie van de start-up Ace & Tate, die goedkope brillen op sterkte verkoopt. ‘Onze missie is om mensen net zo vaak van bril te laten veranderen als van sneakers.’ Leve de vooruitgang.
Een Marslanding? Een volledig hernieuwbare energievoorziening? Kanker genezen? Nah. Het woord ‘innovatie’ is gekaapt door mensen die de status quo willen versterken. Vooruitgang is synoniem geworden aan ‘technologie’ en ‘technologie’ is synoniem geworden aan ‘maak een app met een handig algoritme voor een online platform waar je makelaartje kunt spelen en schathemeltje rijk wordt door je netwerk uit te buiten zonder zelf iets wezenlijks toe te voegen.’
Hoe zou een samenleving eruitzien waarin de kans op Grote Oplossingen voor Grote Problemen zo klein mogelijk is? Misschien zo: zet al je creatieve, slimme en ambitieuze mensen bij elkaar op een eiland, geef ze alleen geld als ze plannetjes verzinnen die direct geld opleveren en maak ze wijs dat pizzaverkopers, scherpe vakantieaanbieders en Shell de toekomst in handen hebben.