Slenter door een van de meest karakteristieke buurten van Nederland, met Marcel van Roosmalen

Rob Wijnberg
Oprichter
Illustratie: Cléa Dieudonné

Met de pen als wichelroede voor de onbeholpenheid die schuilgaat in ons allemaal, doet Marcel van Roosmalen de komende maanden om de week verslag vanuit zijn nieuwe woonplaats. Maak kennis met onze correspondent Nederland volgens Betondorp.

moderne slavenarbeid het is niet zelden zware kost op De Correspondent. Logisch ook: journalistiek gaat nu eenmaal vaak over onrecht, problemen en gevaren.

Maar mag het ook eens wat luchtiger? Zeker mag dat.

Dus toen schrijver ons voorstelde om een tijd als correspondent Betondorp verslag te doen uit de volkswijk waar hij sinds kort met zijn vriendin woont, hoefden we niet lang na te denken.

Want reportages van een journalist met boektitels op zijn naam als Het is nooit leuk als je tegen een boom rijdt en De Pimmels: de apostelen van Pim Fortuyn, daarvan weet je één ding zeker: lol gegarandeerd. Zelf leerde ik Van Roosmalens pen voor het eerst kennen via zijn reportages uit de kantoortuinen van Nederland in nrc.next, anderen kennen hem wellicht van zijn column uit diezelfde krant - of anders wel van zijn stukken uit het literaire voetbaltijdschrift Hard Gras, zijn boeken over Vitesse of zijn verhalen voor de VARAgids.

In de handen van Marcel is de pen de wichelroede voor knulligheid, aanwezig in ons allemaal

En wie hem vaker heeft gelezen, herkent onmiddellijk Marcels droogkomische, observerende stijl met cynisch rafelrandje. Je zou hem een ongepolijste Martin Bril kunnen noemen: een schrijver die alles en iedereen precies beschrijft zoals ze zijn – en vooral geen millimeter fraaier. In de handen van Marcel is de pen de wichelroede voor onbeholpenheid, aanwezig in ons allemaal.

De komende maanden zal Marcel om de week verslag doen vanuit Betondorp. Én van de wereld door de ogen van de Betondorpers – inwoners van de haast nostalgisch makende volkswijk in Amsterdam. Dorp van Gerard Reve en Johan Cruijff, om maar eens twee bekende Betondorpers te noemen. Hij doet dat samen met die precies zo fotografeert als Marcel schrijft: zonder opsmuk.

‘De eigenaar van de kroeg in Betondorp vond de boeken van Reve maar niks,’ vertelde Marcel toen hij zijn plan voor het correspondentschap aan ons voorlegde. ‘Maar zijn kroeg heette wel De Avonden.’

Dit wordt heel leuk, dachten wij toen.