Experts die een nieuw publiek voor cultuur weten te interesseren zijn ontzettend belangrijk. Want wie met een heldere uitleg een werk voor de onervaren kijker of lezer tot leven weet te wekken, boort een beleving aan van een diepte die diegene misschien nog nooit ervaren had.

Vanuit die gedachte organiseerde ik met enkele vrienden de literaire talkshow Literaturfest, waar schrijvers als en Herman Koch zonder jargon of ingewikkelde referenties over hun favoriete boek vertelden. Tijdens een van de borrels achteraf ontmoette ik ‘Dit moet er ook voor kunst komen,’ zei ze. Want een werk kreeg voor haar altijd veel meer waarde als een kenner er enthousiast over vertelde.

Marian is én zo’n kenner die dat op een enthousiaste, toegankelijke en intelligente manier kan, én iemand die andere experts heel goed aan het woord kan laten

We zaten toen in een bruine kroeg waar ooit stamgasten met door hen vervaardigde schilderijen hun drankrekening betaalden. ‘Leer mij eens naar dat werk kijken,’ zei ik, en ik wees naar een vrij lullig landschapje. Ik zou het grappige en verrassende betoog dat volgde geen eer kunnen aandoen door het hier te proberen na te vertellen. Ik kan alleen zeggen dat ik dacht: wanneer gaan we die show organiseren?

Want je herkent het vast: je staat in een museum naar een volstrekt abstract werk te kijken. De begeleidende tekst rept wat over materiaalgebruik en enkele stromingen die je alleen als label herkent, niet om wat ze betekenen. Dan hoor je een rondleiding langsgekomen en na drie zinnen over het oeuvre van de kunstenaar en zijn blik op de wereld begint het werk opeens meer te leven. Een kunstkenner heeft je een referentiekader geboden en zo je verbeelding geprikkeld.

Marian is én zo’n kenner die dat op een enthousiaste, toegankelijke, intelligente manier kan, én iemand die andere experts heel goed aan het woord kan laten.

Artfest presenteerden we samen met Ann Demeester, directeur van het Frans Hals Museum en De Hallen in Haarlem.

Die show kwam er. Artfest heette het, en we organiseerden twee afleveringen in het seizoen 2013-2014. Veel belangrijker: Marian begon een op De Correspondent waarin ze kunstwerken in een viertrapsbijdrage besprak.

Eerst beschreef ze het werk en besprak ze het met bezoekers, dan volgde een interpretatie en vervolgens liet ze de kunstenaar zelf en een kenner aan het woord. Jullie, leden, reageerden enthousiast en mede daarom hebben we Marian nu gevraagd om correspondent te worden.

‘Correspondent Actuele Beeldende Kunst,’ om precies te zijn. Want, zo schrijft ze in haar introductie, ‘een kunstwerk zal dan misschien nooit breaking news zijn, kunst kan ons wel helpen vat te krijgen op de actualiteit. Of om die juist even te vergeten.’

Wat ons betreft een prachtige en aanvullende manier om voor jou een medicijn tegen de waan van de dag te zijn.

Lees hier de introductie van Marian Cousijn ‘Als correspondent Actuele Beeldende Kunst ga ik schrijven over bijzondere kunst die ik tegenkom. Een kunstwerk zal dan misschien nooit breaking news zijn, kunst kan ons wel helpen vat te krijgen op de actualiteit. Of om die juist even te vergeten.’ Hierover wil ik schrijven als correspondent Actuele Beeldende Kunst