Vrijmibotest: Proef jij het verschil tussen het ene en het andere bier?
Volgens voedselwetenschappers is het verschil tussen pilseners piepklein, schrijf ik vandaag in mijn grote verhaal over de opkomst van de imago-economie. Maar veel bierdrinkers zijn het daar niet mee eens. Proef jij het verschil tussen Heineken en Schultenbräu? Doe mee aan onze Pils-test en deel je bevindingen onder het artikel.
Bierdrinkers kunnen het verschil tussen meerdere merken pils niet proeven. Dat werd in 1964 voor het eerst aangetoond in het Journal of Marketing Research en blijkt sindsdien uit een reeks van wetenschappelijke studies. ‘Ik denk dat we hier in feite naar een grondstoffenindustrie kijken,’ aldus een Zweedse voedselwetenschapper. ‘De producten zijn inwisselbaar.’
Maar er is één probleem. Toen ik de bevindingen voorlegde aan bierdrinkers in mijn omgeving, kreeg ik keer op keer te horen dat zij het verschil tussen pilseners wél kunnen proeven. Omdat mijn artikel van vandaag over de reclame-industrie wellicht vergelijkbare bezwaren oproept bij die bierliefhebbers van De Correspondent, lijkt het me een goed idee om de proef op de som te nemen. Tijd voor een experiment!
In de voedselwetenschap wordt doorgaans de ‘Triangle Test’ gebruikt om te kijken of er een waarneembaar verschil bestaat tussen twee producten. Dat gaat zo:
De proefpersoon proeft (blind) drie drankjes: twee dezelfde en één afwijkende. In dit geval gaan we voor twee Schultenbräu’s en één Heineken.
Na het proeven probeert de speler de afwijkende pilsener eruit te pikken.
Haal je het Heinekenpilsje er significant vaker uit dan in één derde van de gevallen, dan doe je het beter dan een chimpansee.
Herhaal de test een paar keer en plaats je prestaties hieronder!