Update: hoe is de Ik Stap Over Van Bank Week verlopen?
Vorige week maandag organiseerde ik een ‘Ik Stap Over Van Bank Week.’ Tijd voor een update: hoe is het gegaan?
Vorige week maandag organiseerde ik een ‘Ik Stap Over Van Bank Week.’ De aanleiding: al zeven jaar maken we ons boos over banken, bonussen en dubieuze investeringen - maar velen van ons zitten gewoon nog bij dezelfde bank.
Voor veel mensen was dit het laatste zetje. Op Facebook zeiden meer dan 5.500 mensen dat ze zouden overstappen van bank. Op Twitter was #ikstapovervanbank de hele maandag ‘trending topic.’ Antoinette Hertsenberg van het televisieprogramma Radar sprak van ‘een geweldig idee’ en ik mocht het plan toelichten bij RTL Z en NOS op 3.
Maar de vraag is natuurlijk: hoeveel mensen zijn er daadwerkelijk overgestapt?
In een kleine peiling op de Facebookpagina vroeg ik naar welke bank mensen wilden overstappen. Triodos bleek verreweg het populairste alternatief, met ASN als goede tweede (nummer drie was Knab met een tiende van de stemmen). Gisteren belde ik met Triodos om te vragen of ze iets hebben gemerkt van #ikstapovervanbank. Sinds de ophef rondom ING en ABN Amro blijkt Triodos er ongeveer 10.000 nieuwe klanten bij te hebben gekregen (normaal krijgt de bank er 2.500 klanten in een maand bij, deze maand waren het er dus 12.500). Al vier weken is er, kortom, sprake van een vervier- tot vijfvoudiging van de toestroom.
Voor ASN geldt hetzelfde verhaal, zij het in verminderde mate. Er zou sprake zijn van ‘enkele duizenden’ overstappers. Volgens een woordvoerder is de toestroom van klanten verdubbeld en is de groei van het aantal betaalrekeningen verdrievoudigd. Normaliter vlakt de toestroom een week na de ophef af, maar het is zowel ASN als Triodos opgevallen dat het nu langer doorgaat. Beide banken denken dat de ‘Ik Stap Over Van Bank Week’ hier een oorzaak van is. Maar ook nu nog is de belangstelling veel groter dan normaal, aldus de woordvoerder van Triodos.
Op een totaal van 22 miljoen rekeningen vormen de duizenden overstappers natuurlijk geen grote groep. Maar verandering begint vaak in het klein. Het belangrijkste is bovendien dat de Nederlandse grootbanken doorkrijgen dat het echt anders moet. ‘Jammer dat je deze beslissing neemt,’ zei een medewerker van de ABN Amro-klantenservice op Twitter tegen iemand die wilde overstappen van bank. ‘Wat kunnen we doen om je van gedachten te veranderen?’ Het antwoord van de overstapper: ‘Ik stel voor (1) niet meer te investeren in kolen en (2) niet meer te investeren in kernwapenproducenten.’
‘Dank je wel voor de feedback,’ reageerde de klantenservice. ‘Duidelijk signaal.’