Het gaat om het verhaal, niet om het spektakel

Ernst-Jan Pfauth
Mede-oprichter De Correspondent
Foto Flickr / VancityAllie

Waarom snowfallen jullie niet? Die vraag krijgen we bij De Correspondent vaak. De vragenstellers refereren dan aan de Pulitzerprijs-winnende productie van The New York Times over een groep skiërs en snowboarders die overvallen werd door een lawine. Ik vond op Medium.com een kraakhelder betoog waarin antwoord op deze vraag wordt gegeven.

Mocht je Snow Fall nog nooit gezien hebben, bekijk de productie dan eerst even - dan weet je waar deze aanbeveling over Het is een prachtig vormgegeven artikel van The New York Times over verongelukte wintersporters dat geluids- en video-opnames combineert met tekst. Bovendien scrollt alles lekker met je mee.

Snow Fall won een Pulitzerprijs en media over de hele wereld - van tot nrc.nl - volgden het voorbeeld van The Times. 

We krijgen dan ook vaak de vraag: volgen jullie

Het simpele antwoord: nee, want het zijn verschrikkelijk dure producties. Er werkte een van minstens 11 man van zomer tot december 2012 aan. We investeren die liever in het vormgeven van meerdere diepgravende journalistieke stukken, dan dat we alle energie in één pagina steken die op vernuftige wijze animaties toont - hoe visueel aantrekkelijk het ook is.

Maar wat als we zoveel geld hadden dat deze afweging niet meer gold?

Zoals Bobbie Johnson. Hij is hoofdredacteur van Matter, een online magazine dat één keer per maand een grondig stuk over een wetenschappelijk onderwerp publiceert. Zijn publicatie is gekocht door blognetwerk Medium, van de oprichters van Twitter en Blogger, dus daar zit genoeg geld. Toch schrijft Johnson in een blogpost op Medium dat ook al richt Matter zich op longreads en verdiepende journalistiek, ze zullen zich niet aan ‘snowfallen’ wagen:

"Snowfall was a good story, but it felt as if getting you to read it was the story’s secondary ambition. When I did it, I was constantly interrupted or distracted. And while the multimedia elements provided atmosphere, in all honesty they didn’t mean much. As a reader they drew me away from what I was there for. I came away from it thinking “ooh, lovely design” — not “this story is amazing.”

Ik kan me grotendeels in Johnsons betoog vinden. Het kost me altijd grote moeite om zo’n Snow Fall-verhaal ook helemaal uit te lezen, zonder het gevoel te hebben van alles te missen. Onze hoofdontwerper  ziet zeker hoe animaties, infographics en geluidsopnames een verhaal beter kunnen overbrengen, maar deze kunnen ook op zo’n manier gepresenteerd worden dat ze de lijn van het verhaal dienen, in plaats van alleen het design. ‘Opmaak zou niet moeten afleiden,’ zegt hij.

De opdracht die De Correspondent zichzelf stelt is journalistieke informatie zo krachtig mogelijk overbrengen. De miljoenen bezoekers die Snowfall lazen, bleven gemiddeld op de pagina. Ten opzichte van andere artikelen is dat enorm lang, maar Snowfall bevat tegelijkertijd uren aan informatie die door het grootste gedeelte van de lezers nooit gezien is.