Het beste uit andere media:

Barbie wil graag je dochter leren kennen (en goede gesprekken met haar voeren) Speelgoedmaker Mattel brengt binnenkort een nieuwe Barbie op de markt. Een bijzonder exemplaar dit keer. Deze Barbie kan namelijk luisteren, praten en kinderen begrijpen. Nou ja, begrijpen is een groot woord. Alles wat het kind zegt, wordt naar de computers van Mattel gezonden, geanalyseerd en in een antwoord omgezet dat de pop het kind kan geven. In dit mooie stuk in The New York Times legt de journalist uit hoe deze technologie werkt en kijkt naar de ethische kanten van dit soort nieuw speelgoed. Want wie bepaalt wat Barbie precies zegt? En hoe zullen kinderen daarmee omgaan? (Dimitri Tokmetzis) Barbie wants to get to know your child (leestijd: 20 minuten) Wat zie jij als je uit je raam kijkt? Wat zie jij als je ’s ochtends uit het raam kijkt? En ’s avonds? Dat vroeg het bedrijf Somfy aan 41 mensen uit 27 landen. Het resultaat is een prachtige serie foto’s van over de hele wereld: van Bolivia tot de Filipijnen, van Groot-Brittannië tot de Verenigde Arabische Emiraten. (Sanne Blauw) The View from Here De oorlog in Syrië en de vluchtelingencrisis (in 6 minuten en 16 seconden) Het Duitse animatiebureau Kurzgesagt maakte dit geweldige filmpje. In no-time wordt duidelijk hoe groot de ramp is, waarom Europa te weinig doet en, belangrijker nog, waarom we deze uitdaging wél aankunnen. (Rutger Bregman) The European Refugee Crisis and Syria Explained (kijktijd: 6 minuten en 16 seconden) Hoe het internet de drugsmarkt verandert De drugsmarkt verplaatst zich steeds meer naar het internet. Uit de laatste Global Drug Survey bleek dat al zo’n 15 procent van de drugsgebruikers in Amerika, Groot-Brittannië en Australië eens drugs online had besteld. En dat maakt de drugsmarkt steeds meer een gewone markt met transparante prijzen, zónder de lokale monopolies van drugsdealers. ‘Speed kopen van een dealer in Nederland wordt even normaal als het kopen van lakens bij je lokale warenhuis,’ schrijft Quartz in een artikel over de online drugsmarkt. (Jesse Frederik) The safe, user-friendly way to be a little drug lord: economic secrets of the dark web (leestijd: 15 minuten) Ons zand raakt op Er zit zand in tandpasta. En in gebouwen, in glas, in wasmiddelen, in cosmetica en in microchips. Waar zit eigenlijk geen zand in? Het probleem dus: het raakt op. Wired trok naar India, waar de zandmaffia het grootst is. Het levert een schokkende reportage en analyse van een wereldwijd probleem op. (Andreas Jonkers) The Deadly Global War for Sand (leestijd: 17 minuten)

Het beste uit De Correspondent:

Noem eens drie dingen die je weet van Ban Ki-moon. Oké, twee dan. Oké, één? Hij staat aan het roer van de grootste organisatie ter wereld. Hij moet beslissen over oorlog, vrede en alles daar tussenin. Hij is ook een bureaucraat waar we eigenlijk niks van weten. Een portret van het mysterie dat Ban Ki-moon heet. Lees het stuk van gastcorrespondent Jonathan Katz hier terug Gelukzoekers? Gelukbrengers, zul je bedoelen Het debat over vluchtelingen valt grofweg uiteen in twee frames: die van vluchtelingen als slachtoffers of als profiteurs. Maar vluchtelingen komen niet alleen iets halen, ze nemen ook heel veel met zich mee. Tijd voor een derde frame: die van de gelukbrenger.
Lees de column van Rob Wijnberg hier terug
Dit boek ontkracht een van de grootste mythes van onze tijd Vandaag verschijnt het nieuwe boek van Koen Haegens. Titel: De grootste show op aarde. Ondertitel: De mythe van de markteconomie. Bij dezen een warme aanbeveling. Lees de aanbeveling van Rutger Bregman hier terug Sterf Europese Unie, leve de Europese Republiek Door de vluchtelingencrisis en het Griekse drama is Europa opnieuw diep verdeeld. Nu wreekt zich dat we nooit Europees hebben leren spreken en een halfbakken unie hebben gebouwd. Hoe moet het dan wel? Een vergeten geschiedenis biedt inspiratie voor een nieuw Europees elan. Lees het stuk van Tomas Vanheste hier terug Reis mee door het land dat niet bestaat (en leer hoe belangrijk het is om erkend te worden) De meeste toeristen verwarren dit land met Thailand. En de Verenigde Naties erkennen het niet. Want niemand wil vriendjes worden met het land dat gepest wordt door de grootste jongen in de klas. Toch staat deze niet bestaande eindbestemming op mijn ticket. Reist u mee? Lees de reportage van Maite Vermeulen hier terug